Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Apropå vind…
- 
		Apropå vind…Publicerad av calle_b på 25 oktober, 2006 vid 10:39Halloj fellow friends.. Det här med vind i olika former är juh ett intressant ämne, tex knop vs m/s etc. 
 Men nu är jag ute efter själva ”kraften” i vinden, och jag vet att detta varit i en tråd för länge sen. Men, det är ju ett intressant faktum att tex i Pozo(som jag tyvärr inte har egna erfarenheter av) blåser det, när det väl blåser apa, 3.3 vindar, och enligt många artiklar i Boards och Windsurf genom åren har skribenten pratat om ”nuclear-winds”, runt 50-60 knop, alltså runt 25-30 m/s i runda slängar. Min poäng är, hur i hela helsefyr håller man en 3.0:a som 70-75 kg´s nisse i byar upp mot 30 m/s??? Hur håller man ens fast prylarna i vattnet, än bättre, flyger kontrollerat? Om jag ser på min egen segling i hårda vindar, vi hade 17 m/s (medelvind från fyrmätning i Fårösund under 1 h) för någon månad sen, max ned-dragen 4.2 och 70 liter /65 kg. Gick knappt o hålla i, och även för de tyngre nissarna som körde 3.7 var det stör omöjligt. Detta var alltså ca 17 m/s, men det vi pratar om i Pozo är ju nästan ”dubbelt” så mkt vind.
 Är vinden så mkt kraftigare här pga luftfuktighet etc? Vad är dealen?marden svarade 19 år sedan 10 Medlemmar · 15 Svar
- 
			15 Svar
- 
Är jag helt ute och cyklar om jag påstår att kraften genererad av vinden mot seglet ökar exponentiellt med vindhastigheten.. detta borde förstärka ovanstående påstående.. Hur faan kan man segla i 30 m/s 
- 
http://www.sailingusa.info/cal_wind_load.htm Enligt ovan så är det vinden exponentiellt. Fräck länk, synd att de där anglosaxerna inte kan hålla sig till vettiga enheter bara 😉 
- 
Om man nu inte har en vindmätare på plats kan väl alltid bygga sig en 
 http://www.carolina.com/manuals/manuals10/Metal_Wind_Vane.pdfEtt litet hobbyprojekt inför helgen kanske ? 
- 
Några olika iakttagelser: 
 Vana. En anledning till att ni inte grejar så himla mycket vind är att ni helt enkelt inte är vana. Sen är det rejält mycket mer drag i en 4.2:a än i en 3.5:a, jag har själv jämfört 4.0 vs 3.5 i ca 20-25 m/s på Gran Canaria. 4.0 var inte roligt uppe på vågtopparna, kan jag lova.
 Temperatur. Luften här är oftast betydligt kallare när det blåser rejält och har därmed högre densitet. Även om vinden har samma hastighet som i Pozo på sommaren så är luftmängden i seglet större per tidsenhet här.
- 
Bara för att förstärka ytterliggare, och ”kontra” på ditt inlägg Rasmus: 
 Vinden ökade under den perioden jag var där, och under ett tillfälle provade jag att hoppa, mer eller mindre frivilligt, och grejjorna formligen slets ur både händerna och fötterna. Det hände även de andra två nissarna som väger runt 10 kg mer och körde nedslitna 3.7: or.Visst, vi är knappast vana vid den här typen av vind, men man tycker ju att man borde kunna hålla i grejjerna iaf? Såg förövrigt TV4:s nyheter med vädur nyss. 17-22 m/s här vid Gotland… 
- 
Jag var ute i 20 m/s med ett 3.4 för några veckor sen. Jävligt byigt och överriggat i stora vågor. Värst var att hålla brädan i vattnet tycker jag. Hålla seglet var inga större problem. Ett litet segel med rätt mast tar en jäkla massa vind! 
- 
Som sagt, det är mer kraft i vinden här eftersom det är kallare. Även när det blåser pung på Pozo ligger lufttemperaturen ofta på 25 grader, hur ofta händer det i Sverige? Vad gäller luftfuktighet: En syremolekyl väger nästan dubbelt så mycket som en vattenmolekyl, och en kvävemolekyl väger ungefär som syremolekylen, så fuktig luft minskar kraften i vinden. Däremot behövs det mindre vatten för att mätta kall luft än varm, så chansen att varm luft innehåller mycket vatten är större än att kall luft gör det. Kombinationen av de här effekterna gör att det på flygplatser ibland utfärdas varningar för varm fuktig luft eftersom sån luft är såpass mycket lättare att det märkbart försämrar flygplanens lyftkraft. Lite vad gäller själva seglingen. En sak som är lätt att göra när man seglar med toksmå segel och pytteliten bom är att man förväxlar ryckigheten i såna grejor med att vara överriggad. Allt händer så jävla fort i hård vind, det går lätt mindre än en sekund från inget drag alls till fullt drag när man skotar in, med en 10.0:a i lättvind tar sånt flera sekunder, likaså om man överskotar försvinner draget mycket fortare än man hinner fatta och innan man vant sig vid det känner man sig lätt konstant överriggad med småsegel. Sen finns det nåt mer element som jag inte riktigt har koll på. Jag har ibland upplevt bra kontroll och fin segling med 3.5 i tokmycket vind, bara för att nästa gång känna mig toköverriggad och hela tiden tailwalkat i betydligt mindre vind. Exakt samma prylar bägge gångerna så jag gissar att trimmet har haft inverkan, eller så har jag felbedömt vindstyrkorna, men exakt vad det handlar om vet jag inte. 
- 
Intressant! Jag trodde helt tvärt om, men det är bara för att jag pysslade med att dra ihop LSD på kemilektionerna… eller nåt. Dvs kall luft är tyngre än varm. Det går stick i stäv mot min upplevelse om kall fuktig luft (vind) i seglet. 
 Det där med att en syremolekyl väger dubbelt så mkt som en vattenmolekyl är också ett slag på näsan. Groovy shit. 4.2 kanske funkar imorrn då. Not. 😉
- 
Dessutom, att luft upplevs som fuktig beror på att den är mättad med vatten, vilket gör att det lätt faller ut små vattendroppar. Eftersom det behövs mindre vatten för att mätta luft ju kallare den är så kan kall luft upplevas som väldigt fuktig fast den egentligen innehåller väldigt lite vatten. Det är därför daggen faller när luften kallnar, och det är därför man får så torr hud på vintern, värmer man kall luft till inomhustemperatur så kan den bära mer vatten, och det gör att huden lätt avger sin fuktighet till den. Jag seglade nån dag i apelviken för några år sen, och såg en handskriven skylt som sa 17 m/s, men jag kände mig aldrig överriggad med min antika 3.5:a, och eftersom det var sommar och rätt varmt (jag seglade i badbyxor) så gissar jag att luften var varm nog att göra 17 m/s ganska snällt och lätthanterligt. 
- 
Detta har jag också märkt… 
 Juh kallare det är desto lättare planar man i svaga vindar.
- 
Stewen wrote:Detta har jag också märkt…
 Juh kallare det är desto lättare planar man i svaga vindar.Ja, precis. Framför allt när det är minusgrader och isen ligger blank, då planar min isbräda direkt liksom. ; ) : ) / Patrik 
- 
Vad jag är rätt nyfiken på är hur det här påverkar speedseglingen. Ska luften vara varm eller kall om man vill slå speedrekord? Kall luft ger ju mer kraft så accelerationen borde bli bättre, men det begränsar hur hård vind man kan segla i, medan varm luft ger mindre kraft vid samma vindhastighet, så man kan segla i hårdare vind. Fast frågan är om den varma luftens densitet begränsar förmågan att nå sluthastigher som ligger nära vindhastigheten? 
- 
jag gissar på att varma vindar är att föredra man behöver mer fart på vinden än kraft skulle ja tro 
Logga in för att svara.