Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Är det lagom…

• Är det lagom…

Publicerad av ola_p på 11 april, 2002 vid 19:32

Att bygga en bräda enl. följande modell:
    Ganska lågdensitets block(vad är lagom? typ 15kg/m3?), med ”double tapered stringer” i kol och högre densitet på skummet mellan stringersarna. Ännu hårdare skum vid mast å fenbox, och kanske suga fast airex vid stropparna iaf.
    Sedan två lager kol på undersidan. Och på ovansidan ett lager kol, en aramid föstärkning under fötterna, ett lager aramid, (här efter målningen) och sedan ett lager glas.
    Ev. vakuumsuget om jag orkar fixa.

Är detta vettigt? Det skulle bli mitt första projekt, så det kanske är väl avancerat?
    Är det lagom mängder? Kommer det att hålla? Kommer det bli på tok för dyrt? Eller är detta aldelles för mycket material?
    Tacksam för lite hjälp. Vad kostar kol/aramid/galsfiberväv?
    Läser gärna ogrundade teorier så länge det framgår att det inte är säkerställda fakta från nått forskningslabb…. smile.gif

anonym-anvandare svarade 23 år, 6 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • ola-h

Medlem
    12 april, 2002 vid 10:50

Skall du inte ha sadwich skall du definitivt ha ett tyngre skum, minst 20. Jag skulle lägga ned lite tid på att fixa vacuum och sedan köra sandwich åtminstånde på undersidan. 3-4mm räcker om du vill bygga lätt. Sedan kan du biffa upp vävmängden på ovensidan och skippa sandwichen där, som ju vid helsandwichbygge är de svåra biten. Alla HiTech custombrädor, liksom nu även Sean Ordonez’s, Carl Hills och Bill Footes (dvs Rush Randles och Pritchardbrödernas alla brädor) byggs på detta sättet och håller superbra. Det ligger tre lager på hela däcket och upp till sju lager på sina ställen. grundlaminatet är rätt tjocka kol-kelvar-kol och förstärkningslagren är Kevlar. Med så mycket väv blir det inte så billigt och det gäller att ha superkoll på plastmängden om det inte skall bli tungt. Det är å andra sidan så som, menar vissa, några av de allra starkaste/lättaste brädorna byggs.

Obs att den här modellen blir sämre och sämre (viktmässigt) desto mer volym brädan får (tyngre skum än vanligt).

Teorin är att ett hårdare skum hjälper otroligt mycket för hela brädans stabilitet. EPS har dessutom ”minne” till skillnad från nästan alla sw-material. Det gör att man slipper bucklor på däcket och mjukhet under stropparna.

• ola_p

Medlem
    12 april, 2002 vid 15:16

Ok, så en kärna med lätt skum, ett lager väv, sedan typ airex eller divinycell.
    sedan laminera med mycket väv och förstärkningar på ovansidan och lite mindre på undersidan.
    Nån som vet var man får tag på prisuppgifter på epoxi, funderar på antingen sp115 eller nm laminering 275A?
    Samt vad kostar kol kevlar och glas? Vem säljer billigt å bra?

• anonym-anvandare

Medlem
    13 april, 2002 vid 10:50

Lägg inga j-vla stringer i botten på brädan, då är du lika stor idiot som
    produktionstillverkarna.
    Skall du ha en styv bräda så lägger du extra lager längs kanterna
    främst då mellan mastfot främre fotstropp gärna ända till bakre fotstropp.
    Mycket bättre ökad styrka jämfört till vikten.
    Stringers på tex, clarkfoam block har jag för mig
    att bara användes för att scoop rockerkurvan skulle behållas vid lamineringen.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications