Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Är det viktigt att ha samma märke på sina drakar?

• Är det viktigt att ha samma märke på sina drakar?

Publicerad av greven77 på 25 maj, 2010 vid 15:10

Jag började kita förra året och köpte en 12m2 kite. Jag behöver nu en mindre kite och undrar då om det är viktigt att man väljer en i samma märke och kan man använda samma bom och linor till olika storlekar??

petting_4 svarade 15 år, 5 månader sedan 5 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • pjoter

Medlem
    25 maj, 2010 vid 15:58

Det går oftast alldeles utmärkt att använda samma bom/linor till olika kites. Både vad gäller storlek och märke. Dock finns vissa undantag så innan du köper nåt släng ut en fråga där du berättar vilka kites/bommar det gäller.

Det är inte alls viktigt att ha samma märke på sina olika kites. Det viktiga är att man kör på en kite som man gillar och som passar den åkstilen man har. Jag själv kör på olika märken/modeller i mina olika storlekar, allt eftersom vad jag är ute efter hos den kiten.

För mig ska en 6a vara tokstabil och snäll i byiga vindar som det oftast/alltid är när det blåser för en 6a. En 9a ska vara ren rocknroll, snabb som en geting å dra gött. Självklart ska den va kanon i vågor också som det ofta är även vid 9a väder. 12a däremot vill jag ha nåt som funkar bra till plattvatten och freestyle/wakestyle. dvs lite segareå flyga men ge bra pop och va go att flyga. större än det går jag på foil, det jag anser funka klart bäst i lättvind.

Så ja, välj kites efter hur du kommer köra med de olika storlekarna.

• lima-ko

Medlem
    25 maj, 2010 vid 21:32

Jag personligen tycker det kan vara gött att ha samma modell på mina olika storlekar, eller åtminstone samma märke, så man är van vid bom och grejer. Men det kan mer vara en upplevd känsla á la placebo.

Som pjoter säger är det lite skillnad på vinden om det blåser 6a eller 12a. Och för många skiljer sig också sättet man åker på.

• skotten

Medlem
    26 maj, 2010 vid 00:06

I dont think there is anything wrong with having a good flatwater kite and a good wave kite for storms. I know that they say it doesnt happen but it always feels to me like the 9 gets more money and development than the 12 and works so much better. So whatever works best for you really : )

Follow us on FB and Twitter!!

http://www.Facebook.com/kiteboarding.se
    http://www.Twitter.com/kiteboardingse

http://www.kiteboarding.se
    sig2.jpg

• lima-ko

Medlem
    26 maj, 2010 vid 07:15

There’s no time like 9-time skotten =).

Om jag sålde kites skulle jag bara dema när det blåste 9a ;). Det är helt enkelt en perfekt storlek, åt det snabbare hållet så man kan hoppa högt som bara den, men fortfarande bra med kraft när man vill kroka ur och köra kölvatten stil.

Nu kör jag dock bara en 10a och det känns snart som jag kan ändra mitt ledord till: 10-time, the new 9-time =).

• pjoter

Medlem
    26 maj, 2010 vid 07:19

ska man dema wakestyle är det 15 som gäller. stabil som ett lok och drar gött vad man än gör. 🙂

Men håller med om att 9 är den grymmaste kitestorleken att flyga, dock passar den inte till allt. Kan vara för slö för viss vågkörning och för snabb för wakestyle. Det är därför varje storlek har sin tjusning. 🙂

• lima-ko

Medlem
    26 maj, 2010 vid 08:05

Väldigt sant.

Hade jag ett kåger på 3 kites skulle det helt klart vara något i stil med 14-10-7 eller 15-11-7.

• petting_4

Medlem
    26 maj, 2010 vid 17:06

Har 4 olika märken på 4 olika drakar. Nästa uppsättning blir det nog av ett och samma märke dock.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications