Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Är JP Funster något för mig?

• Är JP Funster något för mig?

Publicerad av inge_vind på 17 oktober, 2008 vid 20:29

Hej!

Vad tror Ni kunniga?

Ingångsvärde (kanske förbättras mhja VSurf?): 187 cm, 99 kg, motiverad & envis nybörjare som VSurfat ca 15 ggr i somras.

Kan en bräda på 145 l vara något för:

1. En nybörjare med mina egenskaper
    2. En som passerat nybörjarstadiet
    3. En riktigt duktig en

Hur lång tid tar det tror Ni det skulle ta från steg 1-3 om man ger det en ärlig chans? Och hur länge skulle man kunna utvecklas på en 145 liters Freeride?

Eller tycker Ni kunniga att jag skola satsa på annan volym eller annan bräda (har funderat på JP Funster) i dessa mina första stapplande steg i vindsurfingens fascinerade gebit?

mvh Rådvill

PS Kommer tydligen något som heter JP Fun Ride 2009 – är detta något att satsa på istället för en Funster? DS

carl-r svarade 17 år sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • carl-r

Medlem
    18 oktober, 2008 vid 10:18

Hej Inge,
    tyvärr är det svårt att säga vad din nivå är då alla lär sig olika fort och har olika förutsättningar. En 145’a låter som en trevlig förstabräda, men den kommer fortfarande att vara en utmaning. Går du upp till 160 liter så kommer det vara klart stabilare, men 145 är iallafall tillräckligt om du är envis.
    När du har passerat nybörjarstadiet kommer en 145 vara rolig att segla på, och perfekt att träna gippar på. Den kommer att ta dig hem även när vinden dör ut.
    För en riktigt duktig kommer den vara en väldigt bra lättvindsbräda och beroende på var man bor kanske den bräda man kör mest även om man hellre skulle köra en mindre om det bara blåste lite mer.

Tid att gå från steg 1 till 3? Det beror på vad man definierar som steg 2 och steg 3. Jag är en rätt entusiastisk windsurfare som har tävlat i snowboard tidigare och skateat och åkt en massa skidor, och jag börjar känna att jag är på väg att nå nivå 2 nu. Jag har kallat mig nybörjare i 3 år.
    Jag börjar sätta gipparna så smått även om det inte planar igenom. Jag är över 25 knop toppfart på gps och kommer oftast över 20 knop bara jag planar.
    Jag tror det senare beror på att jag har lärt mig att köra större segel.
    Jag kan sedan i somras slå med brädor där jag inte kan stå framför masten också. Till nivå 3 kanske jag kommer att ha minst 3 år till? Vad vet jag. Kanske 10. För mig är en riktigt duktig en som sätter gipparna, planar genom gipparna och kan hoppa obehindrat, samt seglar avslappnat i alla vindar även om det är tufft. Lite som att åka skidor, när man kan nöjesåka nerför den brantaste backen man hittar och bara tycker att det är lite plojigt kul, och dessutom gör det med kontroll och skärande svängar, då är man på nivå 3 iaf.
    Det är min skala.

Vart når vi med det då? Jo typ att en 145’a kommer att räcka galet länge. Om inte prylmanin slår till och man måste ha en 140 eller en 135 för att det passar bättre med de andra 4 brädorna man har så kommer den alltid att vara funkis.

Sen kommer ett litet ”men”. Funster har centerbord va? Jag tror att du kommer att vilja bli av med det för att tjäna lite vikt ganska snart. Säg efter ett år kanske. Om det skulle bli så kommer brädan att vara väldigt lättsåld.
    Vet du om du har behov av centerbordet? Om du planar när du seglar så behöver du det inte. Om du seglar på lantstället i alla vindar så behöver du nog det för att ha det enklare att komma hem om vinden droppar. (Du får ju mycket mindre avdrift med det nere.)

Angående årsmodellerna så tror jag uppriktigt inte att det spelar ngn roll alls. Inte heller mellan brädmärken. Om du läser 10 kataloger från olika år så kommer du höra att ena året så lägger de till lite av detta för att förbättra dittan och nästa år tar de bort det igen för att förbättra dattan.

• benx

Medlem
    18 oktober, 2008 vid 10:33

Carl R säger många kloka ord:wink:

Jag är nybörjare så ja kanske kan dela med mej av vad ja har lärt mej än så länge.
    Började köra i somras köpte en bic 283 på 150 liter. Den e bara 69 cm bred så de e inte så jätte mycke. men ändå inte för lite tycker ja. På har börjat köra istroppar och håller på att försöka lära mej att ta bra mej höjd(i planing). Kör med sele och sätter vattenstarter ibland om de blåser bra. Jag tror också att du kommer tröttna på en centrerbords bräda ganska snabbt. Om du e sugen på att lära dig och kör mycke så kommer du vilja ha en lite smidigare bräda ganska snart. Glöm inte att välja en bra segel storlek. Jag började med 6,3 och de va ganska perfekt, men man vill snart ha ett ännu större för att lättare komma upp i planing innan all teknik kommer på plats( beror ju förstås på vart man bor också, förhållanden och så).

Jag kan starkt rekommendera bicen, den e stor men även rätt snabb och rolig att köra. Sen så säljer surfspot den med rigg och allt för en väldigt billig peng.

Hoppas att ja kunde va till någon hjälp.

//Eric

• bicless

Medlem
    18 oktober, 2008 vid 16:01

Hej

JAg tror 145:an kan funka. Se bara till att köpa bräda med tillräcklig bredd, dvs kring 70cm eller mer. Sen behöver du ju inte just köpa funster, finns mängder med liknande bräsor från andra stora tillverkarna som RRD, Mistral, Bic, F2 mfl och de är ofta billigare än starboard. Du känner troligen ingen större skillnad på olika märken förutsatt att du väljer samma brädtyp.

Mvh

Bicless

• inge_vind

Medlem
    19 oktober, 2008 vid 17:45

Hej och tack för alla tips!

Såg förresten att Surfers reade ut RRD 360 Evolution 155 l – kan det vara en bra bräda att starta med? Hur länge håller en sådan, dvs hur länge kan man förväntas kunna utvecklas med denna bräda?

Någon på tråden som själv köpt en sådan och vad tycker Ni om brädan?

Är det stor skillnad i seglingsegenskaper för en bräda utan centerbord och en med? I katalogen står det att man kan fälla in centerbordet på RRD 360 Evolution och hur blir då dess seglingsegenskaperna i jämförelse med en utan CB?

:confused2:

• Knatte

Gäst
    19 oktober, 2008 vid 18:14

@Inge_Vind 509526 wrote:

Såg förresten att Surfers reade ut RRD 360 Evolution 155 l – kan det vara en bra bräda att starta med? Hur länge håller en sådan, dvs hur länge kan man förväntas kunna utvecklas med denna bräda?

Är det stor skillnad i seglingsegenskaper för en bräda utan centerbord och en med? I katalogen står det att man kan fälla in centerbordet på RRD 360 Evolution och hur blir då dess seglingsegenskaperna i jämförelse med en utan CB?

:confused2:

Det är en bra startbräda och du kan säkert ha roligt med en sådan något år, sedan kommer du villa ha något mindre.. Du kan utvecklas länge och väl på en sådan, men en liten bräda är snabbare, roligare mm. när man väl kan surfa.

Utan att veta om just denna brädan, så ger ett infällt centerbord en livligare bräda som svänger/gippar bättre. Den får högre toppfart också.
    Men det blir också rankare och kommer ta sämre med höjd.
    Ungefär detta kan du förvänta dig:tongue:

• carl-r

Medlem
    19 oktober, 2008 vid 18:50

@Inge_Vind 509526 wrote:

Seglingsegenskaperna blir likadana som för en bräda utan centerbord.
    Det finns/fanns (t.o.m förra året) en exakt likadan bräda utan centerbord som hette Evolution 360 ASA.
    Den enda skillnaden mellan dem blir väl då att den utan CB blir lättare. 🙂
    Alla brädor med centerbord nuförtiden kan man fälla in det helt på.
    Jag har sett en del som har köpt moderna räserbrädor typ F2 Lightning som alternativ till en nybörjarbräda. Det funkar det med fast de är oändligt mycket ömtåligare och kommer att behöva lagas efter några rejäla kastfall. 😉

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Är JP Funster något för mig?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.