Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Är NP RX seglen bra?

• Är NP RX seglen bra?

Publicerad av anonym-anvandare på 31 juli, 2001 vid 15:00

Hej jag skulle vilja ha lite synpunkter på NP:s RX-segel.

Hur är de jämfört med deras äldre modeller? Vad är skillnaden? Är skillnaden stor? Eller är det bara marknadsföringsmässiga skillnader från ett år till ett annat? Vilken årsmodell rekommenderar panelen?

Jag vill byta ut mina gamla mot en ny årsmodell och det jag vill ha är bra kontroll och ett brett vindregister! Tänker samtidigt byta till ny karbonmast med maximal karbonhalt.

/Need for speed

anonym-anvandare svarade 24 år, 3 månader sedan 2 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    1 augusti, 2001 vid 13:26

Jag kör RX1 och mycket nöjd. Det är verkligen kanonsegel. ShearTip är ganska utskälld för att många har problem med hållbarheten. Sköter man dem rätt är det inga problem. ShearTip ger en mycket bra twist.

Jag körde VX tidigare. NP säger att det är bättre botten och att det klarar mer vind än VX. Det försnämnda är jag osäker på, men det tål klart mycket mer vind.

Ska du ha ut maximalt av seglet ska du rigga det på RacePro-master som skiljer sig en hel del från äldre och nyare NP-master samt från Fiberspar. Du kan alltså inte bara ta en racemast med mycket kol.

• anonym-anvandare

Medlem
    1 augusti, 2001 vid 19:30

RX1 mot RX2 är det målfotto mellan vilket som är bäst båda seglen är jättebra men de har oxå små skilnader, i grunden är det samma segel men RX är ett mer förfinat racesegel och därmed lite sämre livslängd. RX1 duger fortfarande till att segla ifrån pryltokar som skall ha det senast, men RS1 är ett par strån vassare än RX1 ochRX2 men det kostar massor och kräver nya X7 masten.
    surfa på
    Johan

• kele

Medlem
    1 augusti, 2001 vid 23:09

NORTH………….

• anonym-anvandare

Medlem
    2 augusti, 2001 vid 16:20

Tack för synpunkterna, kom gärna med fler! I vilka storlekar finns seglen tillverkade i, vilken linje bör man ha? Vad är minsta storlek som finns för att klara kuling om man inte vill byta till wavesegel?

Mer synpunkter tack!

/Need for Speed

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications