Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Är seglet för stort. Eller?

• Är seglet för stort. Eller?

Publicerad av macguyver på 11 december, 2003 vid 23:23

Jag har funderat lite på vad som händer om man har ett för stort segel till en bräda.
    Är det så att en bräda inte går att segla med ett segel som e större än vad som sägs på ettiketten?
    /Daniel

Hard to the bone!

anonym-anvandare svarade 21 år, 10 månader sedan 2 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    12 december, 2003 vid 08:24

Normalt sett ska man inte göra det. Men det är klart att väger du 60 kg så kan du ju gå upp lite. Men det blir ofta som att stoppa en v8 i en hundkoja. Mycket kraft och lite som bär. Manplanar men vid start och så fort du börjar skota ut och farten minska så börjar nackdelarna.
    Det är bättre att ha ett lite mindre segeltill en bräda som tar större segel. DVS om du oftast seglar med ex 7.0 så skaffa inte en bräda som har 7.0 som max segel utan en bräda som kanske rekomenderas 8.0-6.0 då lär du dig fortare efter som du har lite extra bräda att ta av.
    Ha det

• anonym-anvandare

Medlem
    12 december, 2003 vid 08:52

Hum, jag har också funderat på det där… Jag har en 130 liters freeridebräda som är 60 cm bred, kan jag köra 8,0 utan problem? Eller till och med 8,5?
    Jag väger 95 kg och kör plattvatten…med rätt mycket chop imellanåt.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications