Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Årets HÖJDARE

• Årets HÖJDARE

Publicerad av anonym-anvandare på 14 augusti, 2003 vid 14:53

Var nere i Lomma o kollade lite på dom som åkte…. Mycket duktiga killar…..
    O så var det den har killen kom lite senare o riggade upp draken och skulle bara få upp den o sen var det att åka men då hände det som inte får hända, vinden tog tag i draken o sen bar det av… först in i den lilla röda bilen o sen ca: 10-15 meter upp i en trad krona o rakavägen ner i asfalten… o på vägen ner tar han med sig och gren på ca 20-25diameter o killen ÖVERLEVER… hans första komentar var jag citerar ”JAG È JU BOXARE” ha ha…. men djävligt skönt att du klara dig smile.gif…… o jo det var jag som sprang efter dig föresten när du flög in i bilen……. Daniel ”Wee-Man” shocked.gif shocked.gif

skanepaul svarade 22 år, 2 månader sedan 5 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • zoolander

Medlem
    14 augusti, 2003 vid 16:50

kanske inte såå högt, men högt va det..

• kitelife

Medlem
    14 augusti, 2003 vid 17:18

Får man undra vem vi pratar om? lever du? fysiska skador? matriella skador? åskådare? komentar? orsak? leash? och i så fall varför användes den inte?

Fan pojkar ni måste använda leash (och gärna träna på att lösa ut den innan ni hamnar i en sånn här sitvation!) och va grymt försiktiga när ni åker i sånna här vindar : )

Ps. Hadde själv ett litet ”missöde” idag som kunde slutat riktigt illa… gick till ungerfär så här;

Körde med 9:an utanför JP och befann mig ca 3-400 m från land, bra riggad så jag var tvungen att hålla draken lågt och kanta satan för att bromsa farten, börjar ladda för ett hopp (faller av och får lite fart) men accellererar istället rakt ner i vinden till ungefär 300 km/h, funderar på att försöka sätta mig ner och göra en skonsam wipeout men hellt plöttsligt lyfter jag en 4-5 m upp i luften och hamnar baklänges! studdsar 3 ggr. på vattnet och hamnar sen sittande i strandkanten med draken stallad mitt framförmig i powerzoonen (kanske 10 m över vattnet)…

Det är nu jag bestämmer mig för att släppa skiten (utlösa QR schackeln och aktivera leashen) för att inte bli lyft/släpad rakt genom ett taggtråds stängsel ner över en stubb/tistelåker och rakt in i ett mindre lantbruk med en jätte lada, så jag drar i utlösaren och draken vecklar snällt ut sig och ramlar ner på marken…

Från stranden kommer jake och jasse galloperande mer skakade än jag efter att ha bevitnat hela grejen och undra om jag levde överhuvudtaget…

Även om jag var mer än lite skakad så iaf. ett lyckligt slut på en insident som kunde kostat mig resten av sessongen : (

Så slutsatts; använd alltid leash + någon form av QR till chicken loopen samt sunt förnuft och lär er era begränsningar det är inga snälla krafter vi leker med…

• zoolander

Medlem
    14 augusti, 2003 vid 17:26

hehe det va inte jag och killen överlevde ganska bra.. jag klättrade upp på taket bakom cafeet, där låg en north 9,3 i perfekt skick.. dom kitesen kan ta stryk (kille mä) han hann nog inte dra i leachen. its lugnt..

• anonym-anvandare

Medlem
    14 augusti, 2003 vid 20:10

Tur det inte hände något allvarligt! I stort sett samma grej hände mig ute på Råå idag, dock inte så drastiskt hann skjuta kiten tidigare, när det ”lilla” molnet komm från Ven komm och tryckte vinden, mitt vett sa att det skulle komma en drastisk vindhöjning när jag såg det , men nått annat sa att äsch det händer inget! men tur nog hann jag skjuta draken, efter att ha åkt det snabbaste jag någonsin har gjort på en bräda i någon form!!!!//Mvh Bengt http://www.skid.nu

• anonym-anvandare

Medlem
    14 augusti, 2003 vid 21:44

Tja!
    Det va jag som ”klättrade” i trädet…Jag lever o kom precis hem från sjukan, fick starka piller så man sitter fan här o småmyser frammför datan smile.gif Jag trode först att jag skulle stanna innan bilarna o träden, men när jag insåg att det inte gick hann jag bara inte släppa leachen. Man ska nog fan träna in det så att det är som en reflex!
    Allt som inte dödar en härdar ju en har jag hört, så snart försöker vi igen…
    Tack för hjälpen allihopa, hade gjort det samma för er!
    Boxaren grin.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    15 augusti, 2003 vid 11:31

En sak att fundera över om man nu har oturen att hamna på sjukan efter kitesurfing är att den normala försäkringen inte täcker incidenter orsakade av vår sport. Är man vid medvetande kan det alltså vara smart att komma ihåg det… smirk.gif

/JOnas

• biorno

Medlem
    15 augusti, 2003 vid 12:18

Hemförsäkring lär väl täcka det eller??
    Du blir väl inte tvungen att punga ut med 2000 spänn / natt eller vad det kostar att ligga på sjukhus…

• anonym-anvandare

Medlem
    15 augusti, 2003 vid 12:41

2000/natt!!
    Nejdu. Kostnaden för landstinget ligger säkert över 2000 per natt, men som patient betalar man bara knappt 200 kr per natt. Det kanske kan variera mellan olika sjukhus, men jag har för mig att jag betalade 180/natt senast jag fick ligga äver natten
    Just kostnaden för att ligga på sjukhus brukar dessutom inte täckas av hemförsäkringen eftersom de tycker det är så billigt ändå.

/Rasmus

• anonym-anvandare

Medlem
    15 augusti, 2003 vid 15:30

om man kvider över att mana på Sjukhus så skall man inte hålla på med det man gör

Kör själv Super Cross (Med Wee-Man extremt dukitig o togig kille) synd ha sluta!!!!!

• anonym-anvandare

Medlem
    15 augusti, 2003 vid 19:08

Vet någon om man bör skaffa någon extra försäkring för sin kropp eller utrustning? smirk.gif

/Nybörjre som också flög en bit

• skanepaul

Medlem
    15 augusti, 2003 vid 22:54

Jaså det gör du…fan va coolt! På nån Super cross arena då eller?

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Årets HÖJDARE

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.