Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Åsikter om Pro Limit C3 Slalom-fenor
- 
		Åsikter om Pro Limit C3 Slalom-fenorPublicerad av steflo112 på 4 september, 2008 vid 08:20Hej 
 Skulle vilja ha Era åsikter om Pro limit C3:s slalomfenor.
 Det var mycket snack i början av säsongen om dessa fenor.
 Funkade dom bra eller dåligt, vad tycker Ni som har testad dom?steflo112 svarade 17 år, 1 månad sedan 10 Medlemmar · 15 Svar
- 
			15 Svar
- 
steflo112;496679 wrote:Hej
 Skulle vilja ha Era åsikter om Pro limit C3:s slalomfenor.
 Det var mycket snack i början av säsongen om dessa fenor.
 Funkade dom bra eller dåligt, vad tycker Ni som har testad dom?Köp inte, skaffa de real deal istället på http://www.c3-fins.com Prolimit fenorna blev aldrig riktigt och samarbetet mellam Prolimit och Boogie (som designar fenorna) bröt ihop totalt. 
- 
Så dom fenorna (Pro limits) som finns till salu idag är alltså inte bra eller vad? 
 Om man skulle jämnföra dom med Tectronics-fenorna, vad skulle skillnaden vara?
- 
Finish, bla. Fenorna sitter snett i tuttle-huvudet osv.. Undvik, om dom inte är ruggigt billiga. Tectonics, Choco osv är bättre.. 
- 
@Jester 496799 wrote: Finish, bla. Fenorna sitter snett i tuttle-huvudet osv.. Undvik, om dom inte är ruggigt billiga. Tectonics, Choco osv är bättre.. Fast i ärlighetens namn så är inte finishen dålig på dom samt att det är vissa fenor som sitter snett (vilket är bedrövligt….) men inte alla. GetWet har råkat ut för 1 el 2 ”sne-fenor” men mina är inte sneda. Men som sagt, fullpris är nog ingen idé att betala 
- 
Vet nån om den lyfter mer eller mindre än Tectonicsfenorna? 
- 
Tectonics har 2 modeller som används för slalom och speed på småbrädor Goldwing med bra lyft och går nog bäst på halvvind och Falocon F1 som går bäst på slör med betydligt mindre lyft. 
 Prolimit(C-3) kanske kan jämföras med Goldwing i lyft men det är galne-gunnarkvalitet, ej CNC-frästa.
 Ska man bara ha en fena så funkar den, men vill du åka fort med kontroll är den nog bara att glömma.
- 
Efter att ha kört först Prolimt (C3) fenor och även dom riktiga C3 fenorna Venom måste jag säga att det är väl inte i första hand finishen som är dålig den kan man ju själv slipa och polera tills den är bra men däremot är. 
 1. Materialet riktigt dåligt man kan trycka fenan i sidled och den flexar inte tillbaka vilket är skit, Materialet i Prolimit fenorna är direkt olämpligt att ha i en modern slalom/speed fena.
 2. Samt att profilen är betydligt fetare jämfört med Boogies C3 Venom.Med andra ord så kan man väl säga att dom är betydligt sämre än dom flesta andra fenor på marknaden och bör inte jämföras med Curtis, Tectronics, Deb, C3 ,Hurricane, Select, MFC, Choco 
 Och en heldrös med andra fen tillverkare måste säga att ett pris för dom borde väl vara någon hundra lapp om man över huvud taget ska köpa dom för att använda till Slalom och Speed.
 Sorry om jag sågar dom men jag tycker att ska man sälja fenor av låg kvalité så bör ju priset vara riktigt lågt.Mvh 
 Micke Ö SWE-707
- 
Skillnaden på kvaliten varierar kraftigt på PL C3 fenorna. Jag beställde en hel line där ungefär hälften är ok i finish samt att dom sitter rakt på huvudet och inte svänger i bakkant…….. De kortare fenorna känns bättre i styvheten, men det är väl ganska naturligt när det gäller alla fenor. De större fungerar faktiskt om man inte har för avsikt att ”ge järnet” varje gång man ska segla. För cruising och liknande segling fick jag dom iaf att fungera hyfsat. 
 Personligen tycker jag precis som Mac TS säger att man kan inte såga alla fenorna, men det är viktigt att man besiktigar den visuellt och får välja fenor själv. Om en butik har ett gäng så gå igenom samtliga och kolla. Rata direkt en som är sned i huvudet, svänger i bakkant eller är böjd.
 Om du köper av en privatperson så be att få prova fenan först om det finns möjlighet. Den kanske är för mjuk vilket inte är ovanligt beroende hur man seglar, skillnaden här är stor mellan olika seglare. Jag pratade senast idag med en surfare som inte får Venom fenorna att fungera, men de billigare Choko fenorna fungerar perfekt för samma seglare. Skillnaderna är stora med andra ord.Priset ska naturligtvis som Micke Ö följa kvaliten, en dålig fena ska inte ens säljas. Tycker dock att en PL C3 som ser ok ut i de mindre storlekarna duger som en budget fena för den som inte vill lägga 1200-2000 kr på en Tectonic, Venom eller någon annan av de mer kända prestigefenorna. 
 Men prislappen som någon butik kränger iväg dom för är naturligtvis på tok för hög, 795kr!Sen kan man också diskutera hur viktig fenan egentligen är, vi vet att den är viktig men samtidigt måste vi inse att de flesta toppnoteringarna i Sverige är satta med sjögräsfenor…..Och dessa är väl tvärtemot hur en snabb fena ska se ut? 
- 
Det är stor skillnad på sjögräsfena och rakfena dom tiderna som är satta med gräsfena hade nog varit ca 1 knop högre med tex en tectronics F1 
 Ett råd är att inte köpa en massa fenor av sämre kvalitet, köp mindre med högre kvalitet istället.
- 
mackee;497181 wrote:Det är stor skillnad på sjögräsfena och rakfena dom tiderna som är satta med gräsfena hade nog varit ca 1 knop högre med tex en tectronics F1
 Ett råd är att inte köpa en massa fenor av sämre kvalitet, köp mindre med högre kvalitet istället.Håller med dig Mackee, lägger hellre ut några hundralappar extra och är riktigt nöjd med fenorna. Tror vi hade varit minst 2 knop snabbare med F1 🙂 
- 
Man kan vända på det också, var seglar jag någonstans? Här i Sthlm, speciellt på Fituna finns det många surfare som i princip inte åker någon annanstans än just dit, kanske några dagar om året till västkusten eller Haga. Man har inte suget efter att vara snabbast, eller tillhöra tio i topplistan, vet med sig att man aldrig kommer att tillhöra den heller. Är det då relevant och köpa fenor för 1300-2000kr styck, när man inte kommer över 30-32 knop på de ställen man surfar på? Nä naturligtvis inte anser jag iaf. 
 För oss andra som är sjukt bitna och halvidioter (tom helidioter) i att det enda som räknas är att åka ännu fortare så finns det självklart ingen genväg, det bästa ska man ha (tror vi) för att åka fortare. Men för den surfaren som vill åka runt hemma i viken på slalomgrejer och nöjer sig med det så är budgetvarianterna oftast fullt tillräckliga för att få en nice dag.
- 
Ok, nu kanske jag tillhör skaran av helidioter =) men fenan är ju så sjukt viktig. För hobbyseglaren hemma i viken så hade jag hellre satsat på en billigare bom, mast & segel men en kass (billigare) fena kan ju verkligen sabba allt. Brädan kan kännas dålig, stansen kass och man kan få spinout mest hela tiden med dålig fena, så absolut bättre fena och resten mer budget om man nu måste kompromissa. 
- 
tobhed;497379 wrote:Ok, nu kanske jag tillhör skaran av helidioter =) men fenan är ju så sjukt viktig. För hobbyseglaren hemma i viken så hade jag hellre satsat på en billigare bom, mast & segel men en kass (billigare) fena kan ju verkligen sabba allt. Brädan kan kännas dålig, stansen kass och man kan få spinout mest hela tiden med dålig fena, så absolut bättre fena och resten mer budget om man nu måste kompromissa.Håller helt med tophat här.. Fina fenor med tunn profil, lite styvare på äldre slalomplankor och lite mjukare på nya brädor är sjukt viktigt för att få bra fart på grejorna.. Hellre en riktigt bra fena oavsett årsmodell på en gammal bräda än en ny bräda med skitfena tycker jag… 
- 
Jag tror vi pratar lite olika nivåer nu………Med en budgetfena syftar inte jag på att det är en riktig skitfena. Resonerar mer om fenor som har ett budget pris men för det inte är dynga. Skitfenor ska man självklart inte ha, men man behöver inte heller ha fenor för flera tusen kr i bagen om man inte har för avsikt att köra tokspeed…… 
 Nä, jag tror många fenor räcker långt om man bara kör runt på slalomen för att ha kul och har för avsikt att så göra.
- 
Nu har jag iallafall köpt 2 st C3-fenor, dom va riktigt billiga. Annars hade man ju aldrig vågat köpa dom. Jag skall prova dom snarast för att skaffa mig en egen uppfattning. MVH Stefan 
Logga in för att svara.