Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing att tänka på när man riggar en splitter nytt segel

• att tänka på när man riggar en splitter nytt segel

Publicerad av Oregistrerade på 20 mars, 2007 vid 13:11

tjena!

är det nåt särskilt man bör tänka på när man riggar ett segel för första gången? ska man ta det lugnt med nedhalet? spänna latterna?

tacksam för tips!
    /k

imported_macts svarade 18 år, 7 månader sedan 7 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • jeppo_f

Medlem
    20 mars, 2007 vid 13:22

Inte rulla upp seglet första gången utomhus när det blåser skitmycket kanske? Då får man springa jättelångt för att få tag på allt förpackningsmaterial, papper, klistermärken och annat lull-lull som ligger inrullat i seglet.

Annars är det väl bara att rigga på. Ofta behöver lattorna spännas lite, men det brukar stå i riggningsguiden du får med seglet.

/jeppo, som får sina nya linje vilken dag som helst nu. Weeee!

• basse

Medlem
    20 mars, 2007 vid 13:50

Vad skall du ha för segel då?? Ezzy igen eller??

• jeppo_f

Medlem
    20 mars, 2007 vid 16:18

@Basse 371229 wrote:

Vad skall du ha för segel då?? Ezzy igen eller??

Nope! Nu är det en bunt Goyasegel på väg in, tillsammans med en Goya One 85. Good shit!

/jeppo

• ola_p

Medlem
    20 mars, 2007 vid 19:07

Trevligt! Jag är lite sugen på att testsegla one8an, tror jag kommer sakna min fw85a….

För att hålla sig till trådämnet, att tänka på allt bös som ligger inrullat är bra, jobbigt att springa å samla skräp som blåser omkring…

• mbkpeter

Medlem
    20 mars, 2007 vid 19:27

Ang Basses galleri-länk

Inte sett Fahlens bildgalleri förut. Riktigt snyggt. gött och se härliga bilder i kombination till ”drömisk” musik.

• jeppo_f

Medlem
    20 mars, 2007 vid 20:01

@Ola_P 371296 wrote:

Trevligt! Jag är lite sugen på att testsegla one8an, tror jag kommer sakna min fw85a….

Självklart ska du testa den! Den fick ju mycket bra omdömen i Boards test…
    Den borde dyka upp nån gång i veckan, men tyvärr ser det ju inte ut att blåsa till helgen. 🙁

/jeppo

• imported_macts

Medlem
    20 mars, 2007 vid 20:05

@Oregistrerade 371220 wrote:

tjena!

är det nåt särskilt man bör tänka på när man riggar ett segel för första gången? ska man ta det lugnt med nedhalet? spänna latterna?

tacksam för tips!
    /k

Det kan vara så att seglet inte går att rigga enligt spec i nedhalet dom första gångerna. Det töjs efter några riggningar.

• jat

Medlem
    20 mars, 2007 vid 20:18

@Oregistrerade 371220 wrote:

tjena!

tacksam för tips!
    /k

Rigga fort som tusan så du kommer ut på vattnet så fort som möjligt. Nytt segel måste blötas ned omgående och ej stå och skräpa i ngt hörn.
    /J

• stinger

Medlem
    21 mars, 2007 vid 07:37

Jag brukar alltid provrigga seglet hemma i lugn och ro nån vindstilla dag för att få lite fason på inställningarna, det är inte alltid det står rätt bom/mastlängd på seglet. Sen när jag har fått en acceptabel riggning skriver jag in inställningarna i anteckningar i telefonen.

• imported_macts

Medlem
    21 mars, 2007 vid 12:12

@stinger 371384 wrote:

Jag brukar alltid provrigga seglet hemma i lugn och ro nån vindstilla dag för att få lite fason på inställningarna, det är inte alltid det står rätt bom/mastlängd på seglet. Sen när jag har fått en acceptabel riggning skriver jag in inställningarna i anteckningar i telefonen.

Ungefär så tänker jag också göra varje gång, men det blir aldrig av…slutar alltid med en panikriggning när man ska köra första gången:-)

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications