Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing att tänka på vid inköp av kiteboard?

• att tänka på vid inköp av kiteboard?

Publicerad av ale på 23 juni, 2012 vid 08:29

Efter ett år i NZ som utbytestudent och kitesurfning på ledig tid när vinden tillåtigt har jag blivigt insnöad på kitesurfning. Utrustningen kommer inte att komma hem till sverige så jag funderar på vad jag ska införskaffa för bräda när jag kommer hem till Sverige i början av juli.

Brädan jag söker efter ska passa att köra mest i stockholmsområdet samt ibland på Gotland, jag är 180 cm lång och 70kg. Jag är intresserad av freestyle så något som funkar bra för det.

Hur stor skillnad är det på olika brädor och märken?

vilken längd/bräda skulle ni räckomendera till mig?

skillnad på Straps eller boots?

(om någon kiteboard liggande i stockholm/gotland är jag intresserat att köpa den när jag kommer hem)

filip81 svarade 12 år, 10 månader sedan 5 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • virena

Medlem
    23 juni, 2012 vid 10:25

Kolla med Surfbussen.nu. Jag köpte Nobile 50/50 brädan i år och den är riktigt skön tycker jag. Grymt sköna pads också som man sitter bra fast i. Surfbussen håller till i Stockholm.

• filip81

Medlem
    23 juni, 2012 vid 12:07

Mitt tips: kolla så att de strapsen du köper passar till dina våtskor…äldre modeller brukar inte vara anpassningsbara för tjocka våtskor. Jag köpte ett par sync-bindningar, stor möjlighet att ändra storlek pga snörning

• borste

Medlem
    25 juni, 2012 vid 17:39

Hej, bredden är viktigare än längden på brädan. 70 kg skulle jag satsa på 40-41 cm bredd. sen skall pads vara sköna och ta upp stötar bra. om du skall kita i sthlm bör du ha en bräda som tar upp sk chop bra med.

anders

• skanepaul

Medlem
    26 juni, 2012 vid 06:49
    Filip81;691678 wrote:
    Mitt tips: kolla så att de strapsen du köper passar till dina våtskor…äldre modeller brukar inte vara anpassningsbara för tjocka våtskor.

Äldre än -01 då eller? 🙂

• ale

Medlem
    26 juni, 2012 vid 09:36

Okej, tackar för svaren.
    att tänka på att våtskor ska passa var ett bra tips, har än så länge aldrig använt våtskor eftersom det än så länge varit relativt varmt i vattnet när jag kitat men blir nog krav i sverige mot slutet av sommaren.

Nobile 50/50 ser störtskön ut men är däremot över min tänkta budjet för denna sommar ialla fall.
    Är det stor skillnad på kolfiber/glasfiber brädor? är det bättre med mer flexibel glasfiber bräda i shoppigt vatten eller kolfiber?

• filip81

Medlem
    26 juni, 2012 vid 10:26

Slånepaul: På min begagnade bräda satt ett par cabrinha-straps av okänd modell och år, hur jag än försökte fick jag inte in mina fötter med 6.5-skor på, justeringsmånen var minimal.
    Möjligt att alla straps nyare än -01 kan justeras för att passa stora skor, är det så? (dåligt bevandrad på den punkten)

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
No license details found.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing att tänka på vid inköp av kiteboard?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.