Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Australien jan-mars
- 
		Australien jan-marsPublicerad av anonym-anvandare på 18 augusti, 2000 vid 07:30Ska till Australien i början av januari (Perth 6 jan) och vill till Geraldton i två månader finns det någon med tips på boende och bil, ska man köpa bil i Perth eller Geraldton och hur tar man sig i så fall till Geraldton. Går det att få tag på begangnade surfprylar eller ska man köpa nytt (verkar inte så billigt) 
 Går det att stanna i Australien i längre än 3 månader, visum tjafs?
 Tacksam för svarJonas Dalén anonym-anvandare svarade 25 år, 2 månader sedan 4 Medlemmar · 7 Svar
- 
			7 Svar
- 
Köp bil i Perth. Det finns hur många bilhandlare som helst längs Albany highway. Sen är det bara att ta sikte norrut. I Geraldton är det lätta att få tag i lägenheter. Titta in hos några real estate firmor. Annars kan man bo på camping. Har du dåligt med pengar kan du bo gratis på Coronation Beach. Det enda som finns där är bra segling, en toalett och en galen surfare i en husvagn som säljer lite käk. 
 Det går att fixa 6 mån visa. Det kostar runt 600 sek.Om du förbeställer prylar av Helmer i Geraldton kan du få riktigt bra priser på nya prylar. Deala hårt med honom, han är snål. Svårt att få tag i bra beg. prylar. En fjolårsbräda är tex ofta seglad 50-100 ggr. Prylarna slits hårt. 
- 
Jag kommer flyga till Perth från Brisbane och ha surfingen som en del gren i en längre resa. En biljett SVE- AUS kostar ca 11500 sek/Jonas 
- 
Tjena! Jag ar i australien precis just nu. Sa plugga har ett ar ser du. Bor i perth ute vid Scarborough beach, ca 5 min gangvag fran stranden. Nu ar det ju vinter har och australiensarna tycker att det ar kallt, da ar det ca 20 grader i luften. Jag funderar oxo pa att dra upp till geraldton, eftersom jag ar ledig fran skolan december-januari. Jag ar inte varit ute och surfat har an, da mina grejor ar pa vag ner med bat. Dom kommer om tio dagar a da ska det seglas. Hur som helst… min mail ar… 
- 
Jag funderar också lite lätt på att åka till Australien i vinter, och hade tänkt att köpa beg prylar där. Jag har aldrig seglat i vågor och har väl inga direkt extrema krav på grejorna annat än att de håller… Tycker du att det är bättre att köpa beg här och ta med på flyget? Eftersom grejorna är välseglade där borta borde priset vara lågt också, vet du om det stämmer? Hur bra priser kan man tänkas få av Helmer? 
- 
Om du köper nya grejer av Helmer kan du få bra priser. Vi köpte massa prylar förra året(1 bräda, 9 segel, 5 master. 2 bommar). Vi pröjsade 2600 kr/segel(simmer WC), 10000 för brädan(RRD MPE), 2000/mast(tidal wave). Allt årsmodel 2000. 
 Om du skall vara där länge skulle jag råda dig till att köpa nya prylar för att:-du har garanti kvar under hela resan 
 -du får segla på de allra nyaste prylarna
 -du kan sälja dom för nästan samma pris när du kommer hem eftersom dom precis kommit ut i sverige dåMaila Helmer REDAN NU och kolla vad du kan få för priser på nytt respektive beg. Innan du bestämmer dig för beg. tänk på ovanstående. Helmer antydde även att det skulle bli ännu billigare att förbeställa prylar i år pga nya skatteregler. Jag tyckte att de beg. prylarna var dyra där nere om man räknar in hur mycket de är seglade. Solen sliter plus att de seglas mycket mer. 
 Om du tar med beg. prylar hemmifrån finns risken att du får pröjsa på flyget.
- 
Mors. En grej man bör tänka på är att kunna visa upp att man har något att leva på under tiden man är down under. Jag känner en som fick åka tillbaka med nästa flyg från Australien bara för att hon inte kunde uppvisa någon inkomst eller bankkontoutdrag eller så för de månader hon skulle bo gratis hos sin bror. /nic – fick surfat i söndags… Massor!! 
Logga in för att svara.