Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › avtal för kiteskola
-
avtal för kiteskola
Publicerad av anonym-anvandare på 17 februari, 2002 vid 20:11Tjena alla som kör kiteskola, tänkte ta upp det här med försäkringar och skador när det gäller kitesurfing skolor.
Är det någon som vet hur det ligger till? vet att i usa har man ett avtal som varje elev får skriva på att vi som instruktörer frånsäger oss allt ansvar för ev. skador o dylikt. Men funkar ett sådant avtal i praktiken i Sverige?
Det är ju ingen höjdare om en elev bryter ett gäng ben eller en nacke när man kör kurs. Då kan man som instruktör råka ganska illa ut…
nilsson svarade 21 år, 5 månader sedan 7 Medlemmar · 18 Svar -
18 Svar
-
Hej Hugo och alla andra aktiva kitelärare!
Själv har jag samma funderingar som du Hugo och tänkte använda mig av en sådan formulering som eleverna får skriva på innan kursen. Vet däremot inte om det funkar ”i praktiken i Sverige”. Men en tanke är ju t.ex. om någon har hoppat Bunjee här i Sverige så har man väl fått skriva på något liknande, eller hur?!? Jag själv har inte hoppat (än), men nån kan väl berätta vad som avtalas innan hoppet här i Sverige.
Sedan tror jag att vi kommer att påbörja diskussionen om ett svenskt kitesurfförbund under båtmässan här i Stockholm. Falle, Christian och jag har haft lite konversation kring det (utan att komma nån vart än). Men i samband med det skulle man ta reda på hur andra förbund i andra länder löser frågan.
Nån där ute som känner sig insatt i ämnet?? Hör av dig då!!
Ingo
-
ett kitesurfing förbund hade varit bra, skall höra mig för med lite andra om/hur det är möjligt att starta ett förbund.
-
Hej på er!
Som ni själva tydligen konstaterat har det ingen som helst betydelse om man skriver ett ”avtal” eller inte. Lagstiftningen går inte att skriva bort, den gäller oavsett vad som angetts eller inte angetts. De näringsidkare här i Sverige som kräver ett avtal med utövaren har således ingen kunskap och för kunden har det med andra ord ingen som helst betydelse.
Men jag ska försöka förtydliga vad som gäller för er som näringsidkare gentemot elever/kunder.
För att du som näringsidkare ska bli skadeståndsskyldig krävs rubriceringen grov vårdslöshet eller uppsåt från din sida eller personal.
Det här betyder i verkligheten att om du själv/personal varit medveten om att det funnits brister i utrustningen som inte åtgärdats, platsen där ni övar har varit mycket olämplig för verksamheten eller liknande händelser där ni med er kunskap och kännedom om sporten åsidosatt risker och hänsynstagande till vad som ev. kan inträffa, först då kan ett skadestånd ligga till grund för ersättning.
Om det däremot är fel i produkten (kiten eller något annat som orsakar skada, exempelvis tillverkningsfel) kan inte ni bli skadeståndsk. Det är tillverkarens produktansvar som gäller där.
Om någon surfare skadar annan person/egendom är det surfarens eget ansvar, precis som du framför ett fordon eller båt. Lagstiftningen är där väldigt klar vem som har ansvaret.
Om en elev skadas föreligger inte heller något skadeståndsk. under förutsättning att du/personal inte kan dömas för grov vårdslöshet eller uppsåt.
Den förstörda utrustningen däremot är näringsidkarens problem, affärsrisk som det kallas…..Så min rekommendation är att ni som näringsidkare skriver ett förs.avtal, enbart ”allmänt ansvar” produkt ansvar behöver inte ni eftersom ni inte tillverkar materialet. Stöld bör kanske också ingå, om ni lyckas få det….
Grejer som seglas sönder kan ni glömma……inget bolag vill ta den risken….
Hoppas att jag lyckats svara på era frågor, vill ni veta mer så kan ni kontakta mig. Vill Hugo veta mer så vet Ingo var jag finns…… -
Bra jobbat Micke!!! Antar att du fortfarande är sugen på att ta nästa lektion ;-).
Vi hörs
Ingo
-
Det blir säkert inga problem med skadeståndsanspråk, så länge vi använder oss av hel utrustning samtidigt som vi använder sunt förnuft och inte går ut med nybörjaren i vilka väderförhållanden som helst. Men att tänka på om olyckan är framme och din elev vill stämma dig, är att bevisbördan ligger på dig som näringsidkare. Det innebär att ni måste bevisa att ni inte varit vårdslös.
ha det
HH -
Hej Ingo!
Det kan du ge dig på att jag är…..när bär det av?
Såg till min fasa att det ska bli kallare igen, men möjligen att det kryper in en ny varmfront till helgen. -
Jag har snackat med Svenska Seglar Förbundet om att starta ett klass förbund, vad som krävdes var ett ”större antal medlemar” och geografisk spridning på medlemarna.
Sen behövs stadgar som ska vara godkända vid ett formellt möte å lite sånt.
De väntar att bara på att få en lista på folk å ett mötes protokoll så är det klart./måns
-
Personligen tycker jag att ett fristående förbund är att föredra men det krävs säkert mer jobb, men i slutändan är det bättre för sporten tror jag. Man vill ju att det ska vara utövarnas förbund. Brädsegling och SBF känns lite antikt och kitesurfing kommer antagligen att få en liten biroll med litet inflytande. (jämför med snowboarden)
Måste man inte ansluta sig till Svenska Seglarsällskapet också?
Åsikter? -
Hrm, jag tror personligen att kitesurfing kommer bli minst dubbelt så stort som vindsurfing i sverige bara på några år, bara i Habo Ljung en kall(varm) vinterdag som tex den 9 feb i år var det 8 kitesurfare ute, kanske 3 vindsurfare.
-
kommer vara på båtmässan på fredag förmodligen lördagen också (nu på fredag då)
-
Jo, det var så jag försökte få till det i början, ett eget förbund. Det skulle vara bättre på många vis, men det verkade som om jag vart lite motarbetad av de man snackade med på riksidrottsförbundet när jag sa att vi önskade ett fristående förbund. Men det är ju inget som hindar att vi försöker. Det lär ju märkas en del skillnad i stadsbidrag antar jag.
-
Vill du gå i täten med att starta ett fristående kiteförbund i Sverige så är jag övertygad att du kommer att få all support du behöver från oss andra kiteutövare. Jag tror som Hugo att det kommer att bli ett stort förbund med många medlemmar. Vi behöver verkligen ett förbund för tävlingar, sponsorer, försäkringar mm mm. Varför inte döpa det till KS Kitesurfingförbundet Sverige?
Mvh
Din första medlem -
Hej!
Tänkte bara meddela för ”KS allmänheten” att gruppen av aktiva och mycket intresserade, blivande kitesurfare i Stockholmsområdet har under den första båtmässahelgen växt till 53 medlemmar. Intresset att samordna sig/kommunicera/lära av varandra verkar vara stort och jag hoppas att det blir fler intresserade under nästa helg.
Kör på med förbundet – som Falle skrev, du (eller den som driver) får all support!!!
Logga in för att svara.