Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › bakvänd fena?
- 
		bakvänd fena?Publicerad av niklas_s på 26 januari, 2004 vid 14:13Någon som testat en sådan? vad jag menar är en sådan fena som stefan kläppe (tror ja) körde me på waveclassic. vad jag förstog av john på sp så skulle de ge bättre pop. getwet svarade 21 år, 9 månader sedan 6 Medlemmar · 8 Svar
- 
			8 Svar
- 
Schysst sjögräsfångare! Blir nog inte mycket pop med ett halvt kilo sjögräs hängandes där  
 Sån där framåtfena (om än inte likadant formgiven) fanns ju redan på 80-talet. Hade en själv. Som en bumerang fast åt fel håll. eller fotbollsfena, de var också bra på att samla skit bakom brädan.Träna benen och armarna istället så sparar du pengarna för fenan samt slipper rensa stranden på sjögräs…   
- 
hehe. jovisst har den säkert 1000 å 1 nackdelar men de e ju allti kul me prylar. 
- 
Konstigt att den skulle ge bättre pop..poppet beror väl mest på brädans bredd i häcken, tailkick etc…Inte fenan så mycket. 
 Framåtböjd fena bör flexa ”tvärtom” vid sidtryck, dvs inte ”flexa med” vattenströmmen som vågfenor gör, utan tvärtom. Då borde fenan ”släppa” lättare i manövrar som spock, flaka etc. Det är förmodligen spinouteffekten man vill åt, så det är nog ingen rolig fena att köra med vid normal segling…
 OK, jag spekulerar lite här…kanske någon vet bättre…? 😛
- 
Haha, annars kan ju kanske några på stranden köpa sådana bakoframfenor i längden, säg 60-70cm och rensa viken på sjögräs så vi andra kan köra obehindrat sen!   
- 
kan nog stämma de som lars säger, men att ja har uppfattat ”släpper” som att brädan släpper från vattnet. men de betyder alltså att fenan är till för att få spinnout? 
- 
Nä men det är ju min gamla racerfena från 89 som någon tok har missuppfattat och satt bakofram….. Eller han kanske seglar bakåt…..? 
Logga in för att svara.