-
Banans längd och startfält?
Ett hörnpelare i LD konceptet är att vi skall försöka låta så många som möjligt segla så mycket som möjligt.
För att detta skall vara möjligt behöver starten vara ”bred”, och om starten är bred behöver banan vara relativt lång. Jag tycker att dessa två hör ihop och tänkte att vi kan köra en tråd för dessa båda…
Längden
Haga Park tävlingen förra året tyckte jag blev bra, vi körde 3 varv har jag för mig… grymt jobbigt. Enligt eniro så är banan ca: 1.5km lång, och med den längden så tror jag att man kan knuffa iväg 50-60 deltagare i ett stort startfält. Har för mig att Uffe sa att någon hade GPS:en igång under ett heat, borde kunna få exakta siffror för Haga Parks längd…Starten – Uppdelat startfält?
Jag skulle även vilja drista mig och dela upp startområdet i två delar, de som kommer med fart och de som står på startlinjen. Det är lätt att köra in i varandra om vissa står stilla och andra kommer i full sula…Starten – Varianter?
Det har myntats följande start metoder:
1.) ”Normal” start – ståendes i vatten, vattenstart, eller kommande i fart
2.) Beach-start – ståendes på strand, alltså springandes från stranden
3.) ”Hare”, en båt eller liknande drar genom startfältet, när ”haren” passerat kan man köra vidare.Jag är inte förtjust i förfarande (2) eftersom jag är en kit-trasher… mina prylar skulle inte överleva en start springandes från stranden… Har för mig att de tycker denna start metod är bra i VVK (Wave Classic) eftersom den är minst belastande för arrangören… Vad tycker ni andra?
Tyvärr, inga svar hittades.
Logga in för att svara.