Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Bästa digitala systemkameran???

• Bästa digitala systemkameran???

Publicerad av eketeket på 9 augusti, 2004 vid 13:26

Hej där ute, jag är på jakt efter en riktigt bra, men inte superdyr digital systemkamera. Vad ska man tänka på innan man shoppar? Har kollat lite på Canon 300 EOSD, verkar vara bra, men finns uppenbarligen massa andra oxå. Please, kom med bra råd.

För övrigt var gårdagens surf på Näset kanske helt suveränt. 28 grader i luften och massa grader i vattnet å surf i bara shorts. Weltklasse!

easyg svarade 20 år, 9 månader sedan 10 Medlemmar · 24 Svar
  • 24 Svar
  • rambo_johnson

Medlem
    9 augusti, 2004 vid 13:29

kan det bli bättre än fBbGK

• kleverboi

Medlem
    9 augusti, 2004 vid 13:45

Canon EOS 300 funkar om man inte vill/kan joxa mycket. Vill man ta det ett par steg längre kan man faktiskt ”chippa” 300:an så att den får massa extra funktioner som finns i 10D som är strået vassare (dock funkar inte alla grejer och garantin fösvinner men det verkar ha funkat bra hittills)

Jag som har fotat länge kör med en Canon 10D med lite olika obj beroende på vad som skall fotas. 17-40, 28-75, 70-300 är den uppsättningen jag har och när jag skall fota actionssporter sitter 28-75 på för det mesta (som blir 45-120 med 1.6X brännviddsförstoring som C 10d har)

Pris: Canon 10D ungefär 15 papp + objektiv 25-30 kkr till… Men då klarar du dig riktigt långt…

Budget varianten är en 300D med medföljande obj som motsvarar ett 28-80 om jag inte minns fel.

Har provat kodaks (13 mpixel – riktigt bra skärpa) och Nikon D70 också men jag föll för canon för att huset var solitt och funktioner och knappar kändes mest logiska på den…

Fråga gärna mera om du vill veta – jag är bättre på foto än på kiten wink.gif
    /Kleverboi

• eketeket

Medlem
    9 augusti, 2004 vid 13:49

låter guld. har kollat lite på nikonen oxå men känns som canonen kan räcka. får väl köpa en 300 och sen trimma den när garantin är slut så kanske man kan optimera. tänkte på en annan sak me; om man ska fota i/vid vattnet och vill ha vattentätt hus, finns det universalsånna eller finns d till varje kameramodell, och i så fall finns det till 300:an?

• rambo_johnson

Medlem
    9 augusti, 2004 vid 13:53

skit ner er amatörer, det ska va Fujifilm rätt igenom

• kleverboi

Medlem
    9 augusti, 2004 vid 14:27

Rambo? Amatörer???
    I believe not…

Det skall finnas ett undervattenshus som passar canon 300D men man kommer inte åt alla knappar (tror att det var nåt annat den egentligen passade men en kille på fotosidan hade testat och det gick att fota i alla fall)
    Problemet med undervattenhus är att de oftast är anpassade för kameror med fast objektiv – lite sårt att klämma in olika objektiv i ett och samma hus om du förstår…

Sen brukar u-husen kosta runt 2500 sek och det är ju inte billigt…

Satsa på ett bra zoom med 300-500 mm istället – samma pengar om man kan tänka sig ett sigma (lite högt ljud och inte snabbast på AF men MF funkar bra)
    300 mm = 480mm med 1.6X bv-förstoring (canons, kan vara annars på andra kameror)
    Då kan du stå på säkert skvättavstånd och får bra bilder ändå (fast stativ är ett måste – annars blir det parkinson bilder – skakigt som f-n)

/K

• rambo_johnson

Medlem
    9 augusti, 2004 vid 14:33

AMATÖÖÖÖÖÖÖÖÖR

• rambo_johnson

Medlem
    9 augusti, 2004 vid 14:33

kita mera fota mindre

• pepa

Medlem
    9 augusti, 2004 vid 15:12

Den gyllene regeln lyder: man fotar bara om Pepe kör. Eller vad säger du brorsan Johnson?

• patrikol

Medlem
    9 augusti, 2004 vid 16:23

Har själv Nikon D70 den har slagit Canon i test efter test i snart ett halv år! Tror dock inte att skillnaden är så stor att du skall byta system om du har Canon nu dom kommer snart med en bättre igen men har du inget system nu så är Nikonen betydligt bättre än både Canon 300 D och D10 an samt Nikon D100 så just nu blir det inte bättre än Nikon D70 för dom 12000:- optiken som du får till är i 6000-7000 kronors klassen går ej att köpa separat.

• dirk_diggler

Medlem
    9 augusti, 2004 vid 16:41

afan, har alltid trott att den var att man ska behandla andra så som man vill bli behandlad själv. men det var det ju tydligen inte då nä.

• pepa

Medlem
    9 augusti, 2004 vid 17:07

Den gäller bara om inte Loco är och hänger i krokarna.

• dirk_diggler

Medlem
    9 augusti, 2004 vid 17:26

vänta lite, vem e nu den där loco?

• kleverboi

Medlem
    10 augusti, 2004 vid 06:50

Pepe – jag fotar gärna om du åker – just let me know!

• yrv

Medlem
    10 augusti, 2004 vid 07:58

finns vattentäta engångskamera typ 100:-

• ozzcarr

Medlem
    10 augusti, 2004 vid 09:13

Jag kör eos 300D med 300mm objektiv. As bra mycket bättre än den bästa Nikon smile.gif

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Bästa digitala systemkameran???

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.