Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Bästa kitesurfskolan!

• anonym-anvandare

Medlem
    18 juni, 2004 vid 08:34

Hur lånar jag en trainerkite av dig?

• michel

Medlem
    18 juni, 2004 vid 08:34

Hos Kiteboarding Varberg kan du få kvitto med moms
    organisationsnr datum mm, du får också ett IKO cert
    som visar vilka kunskaper du har smile.gif

Du har också kanon rabatt på Naish grejer !

• kitelife

Medlem
    18 juni, 2004 vid 09:54

och samma sak hos LA-surf… alltså kvitto och IKO…

Men alltså räkna på det igen… 1500:- /5 timmar = 300 kr/h ummm, men vi ska köra till spotten ofta mer än en gång, vi ska inhandla utrustning och då är det inte bara en kite det gäller utan ALL utrustning som vi tillhandahåller!, vi ska ha cert, mm mm

Det blir inte så mycket pengar över till slut? och att alla håller samma priser e inte riktigt sant heller, men har man inte erbjudandet med kurs = 1500 så får man inga kunder… att sen den tiden inte igentligen räcker till det är juuh en hellt annan 5:a.

//Pan

• eddie

Medlem
    18 juni, 2004 vid 15:13

Förstår inte att folk tycker att det är så fult att tjäna pengar. Är priset vitt så är det inte så förtvivlat mycket pengar heller. En normal yrkesarbetare kostar ca 240 kr/timme netto… på det skall du sedan lägga på lite vinst, hyra av utrustning etc.
    Så det är väl inte så mycket att snacka om… är det sedan svart så får väl var och en utgå från sitt eget samvete.
    För oss som inte har något sådant så är ju svaret ganska givet

smile.gif

• kitelife

Medlem
    18 juni, 2004 vid 15:32

precis!!! men 240kr/h e jävligt billigt för en hantverkare…

Vi får (eller snarare dom tar när vi jobbar ; ) mellan 275-1000 kr/h litta beroende på arbetet… (är svagströmselektriker/larminstallatör om någon undrar) att man sen inte får det i fickan e juuh en hellt annan sak ; (

//Pan

• anonym-anvandare

Medlem
    18 juni, 2004 vid 16:53

Svar till:

Vem, eller snarare var är Mårten?

eller var det en skvätt ironi med där?

[/ QUOTE ]

Om jag känner Rambo rätt och det är den Mårten jag tror det är så är bara Rambo avis på Mårtens potatiskanon… eller med andra ord, mycket ironi! grin.gif

• sidpiraya

Medlem
    18 juni, 2004 vid 16:59

Jag tar 600:- i timmen annars får det vara, man vill ju surfa själv osså.
    300 är ju helt löjligt billigt fan efter moms skatt bensin snack i telefon pengar som ligger ute för utrustning + slitage det slutar med att man går back.

Fan man kanske ska ha kurs delux, champagne och skit för rika snor ungar och ta 2000 – 6000:- i timmen..
    Alltid nån som tycker att det dyraste måste vara det bästa.

• michel

Medlem
    18 juni, 2004 vid 17:57

mmm , bra !

Lyx kitekurs, all inclusive, resa till cabarete, champagne frukost, Naish grejer, man lyfts på brädan, trick bilder efter
    så att det ser ut som man gjort värsta bordoff och kiteloop på
    samma gång … allt för 1500 spänn ehh 150 000 kr kanske ..

cool.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    20 juni, 2004 vid 11:03

En hantverkare har investerat i en utbildning. En ekonom också. Säkert 3-5 år med studielån. Marknaden bestämmer vad de ska ha i lön. Jämför inte kitesurfinstruktörer /skolor med någonting i arbetslivet. Det är en ny sport där de flesta är amatörer. När utbudet blir större brukar priserna sjunka, men så verkar det inte vara här. Priserna verkar pressas uppåt istället där alla vill vara med och äta på kakan och tjäna pengar på att få göra det de älskar att göra på fritiden. Hur många kurser ger en normal skola per säsong? Ta det gånger två då minsta antal kursdeltagare är 2. Inte illa. En 8 timmars arbetsdag och tjäna 3000 kr! Jag säger att det är inte något fel i att vilja tjäna pengar, men titta lite mer på ”köparen” än Er själva. Ge nybörjare lite större utbud, Någon kan satsa på lyxkurser, den andre enklare varianter, den tredje erbjuder kanske olika ”sommarpaket”. Variera Er! Det verkar poppa upp massor av ”nya” skolor hela tiden. Så det skulle väl inte vara omöjligt. Eller?

• pjoter

Medlem
    20 juni, 2004 vid 11:44

tycker helt klart man kan jämföra med andra yrken. ta t ex en snickare som ofta kan ha gått en gymnasieutbildning, en bilmekaniker likaså. många elektriker kan klara sig på gymnasieutbildning. iofs så utbildar sig väl många vidare på kurser mm inom jobbet men grunden är ju fortfarande inte högskolenivå. Om du tittar på en snickare som ska komma hem och göra ett arbete hos dig så har ju inte han så mkt dyrare verktyg än vad kiteutrustningen är och dessa håller myyyycket längre!!!
    Om du nu vill jämföra med nåt som iaf liknar detta lite så är det väl dykningen där priset legat rätt stilla dom sista iaf 10 åren trots att fler och fler dyker.
    En kurs ligger väl på runt 3000 å då tar dom in minst 5 pers. utrustingen/ pers kostar ungefär lika mycket som till kite om man ser till att man måste ha lite olika drakstorlekar. ser man till inkomsten så blir det minst 15000:-/kurs. en kurs kräver ca 40h och halva tiden är en divemaster med som inte tjänar mer än att han får gratis luft och lite rabatt på prylar.
    detta blir 375:-/h
    då har jag ändå räknat lågt. oxy i lysekil tar 3800:- för kurs och normalt är ungefär 8 deltagare. detta ger 30400:-
    = 760:-/h.
    och inom detta finns det ändå stor konkurrens och skolorna har funnits länge så dom har nog pressat priserna så gott det går.
    detta är bara en snabb uträkning så jag kan säkert ha missat en del men ungefär så stämmer den iaf.

• anonym-anvandare

Medlem
    20 juni, 2004 vid 12:19

Njae, jag tycker inte att det stämmer inte riktigt. Det är ljusår mellan vad man verkligen får för pengarna i en dykkurs, fallskärmskurs jämfört med en kitesurfkurs. Visserligen ligger en dykkurs på runt 3000 kr, men du har ju ett helt annat innehåll och gedigen regelrätt utbildning. Oftast 4-5 dagar intensiv träning med cirka 2 dyk per dag, plus cert och litteratur. Att flyga upp med en drake och leka i vattnet för 1500 kr känns inte så prisvärt. Faktiskt.

Rätta mig om jag har fel, kiteskolorna är inte professionella (?) Instruktörerna har andra jobb vid sidan av? Om skolorna är professionella så ger jag mig. Då förstår jag priserna, men när det är amatörer som tjänar lite extrapengar på den sport de älskar så tycker jag att det är alldeles för dyrt med tanke på vad eleven får för pengarna.

Ett kitepaket kostar väl cirka 14.000 kronor. Den kiten är betald efter 5 kurser. Kiten och utrustningen håller längre än så och då är det verkligen inte köparens marknad, en kitekurs.

En gång i tiden gick jag en vågsurfkurs i Australien. 5 timmar för typ 40 ausdollar. Våtdräkt, mini-mal och instruktioner. 200 kronor. Nu är det inte i samma nivå som kite, men jag vill visa att man kanske inte enbart ska jämföra en kitekurs med priserna för en dykkurs resp fallskärmskurs. Efter en genomgången kurs av de sistnämnda är du automatiskt medlem i ett förbund, du har loggbok, certifikat. Efter en genomgången kitekurs har du enbart kännedom om vind, materialhantering och testat att prova på sporten. Inget annat.

• pjoter

Medlem
    20 juni, 2004 vid 12:44

fallskärm kan jag inget om så det lämnar jag men dykningen kan jag rätt bra. många om inte de flesta instruktörer är det på deltid. många gör det för att få rabatt och för att fylla luft gratis som annars kostar från 50:- och uppåt. dom som nu enbart jobbar inom dykning har en butik som dom sköter då det inte är kurser.
    detta skulle jag tro är ungefär som de flesta butiker med kite, spec de som har iko kurser.

sedan är ju kite så nytt. i början när dykningen kom så är jag rätt säker på att det var privatpersoner som håll kurser för att dra in lite extra pengar och för att visa folk vilken underbar värld som finns under vattnet. men genom åren har kraven ökat och nu finns det bara de olika organisationernas kurser kvar och man behöver visa upp certifikatet för att få fylla luft eller köpa/hyra grejer.
    tycker precis det låter som den väg kite e på väg nu genom iko.
    och jag tror inte priset kommer gå ner utan kvaliteten kommer öka istället.

• pjoter

Medlem
    20 juni, 2004 vid 12:48

bara tillägga att jag tror inte det är månbga som älskar att hålla kurser, dom vill nog mkt hellre köra själva istället för att titta på.
    precis som man inte har så kul på det sättet då man dyker som instruktör eller divemaster, man måste ju hela tiden vara på spänn om nåt skulle hända och utvärdera vad eleven gör..
    desamma så njuter inte många skidåkare av att vara lärare istället för att åka själva.

• kaiser

Medlem
    20 juni, 2004 vid 12:55

Ut o surfa med di pjotr o sitt int o skriv uppsatser på sommarlovet! kommer direkt från habo nu. lite byig vind men du lär nog få kul me din 13. Var ute i 3 timmar. tur man jobbar nu så man kan sova litta wink.gif

• pjoter

Medlem
    20 juni, 2004 vid 13:22

haha.. på väg.. va tvungen å tvätta å då va man ju tvungen å hitta på nåt undertiden. men nu så jäklar! lagom till de ska mojna e jag redo..

Sida 4 av 5

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Bästa kitesurfskolan!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.