Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bästa och värsta surfdagen!

• Bästa och värsta surfdagen!

Publicerad av benx på 28 augusti, 2008 vid 16:16

Kan starta med att säga att ja har seglat sen i mitten på sommaren och har en bic 283 på 152 l och ett hifly 6,3. Väger 75 kg. Så jag är inte så jätte kunnig och skulle vilja ha lite expert råd.

När ja kom ner till vattnet idag så blåste de ruggigt mycke(tyckte ja iaf) körde i mälaren ute på ekerö. Riggade och satte av. Tänkte att ja skulle pröva vattenstarten nu när de va bra med vind(har aldrig klarat vattenstart). Simmade i position och försökte…. gick inge vidare, på’t igen. Nu satt den! Riktigt härlig känsla :laugh: Ramlade ganska snart och försökte igen, de gick riktigt bra den här gången med! Upp och iväg i en ruggig fart, märkte att ja kom upp i planing( har bara planat en gång innan å de var helt okontrollerat) ,råkade till och med dra iväg ett litet glädje tjut som en tioärig flicka. Men de va de värt, bästa känslan på länge! Nu insåg ja att ja började komma iväg riktigt långt från där ja startade så ja saktade ner och skulle slå. Härifrån vände turen, vinden vred sig så den blåste mej ”bort ifrån” där ja startade och så ökade den. Nu gick allt skit dåligt, kunde knappt starta och när ja väl startade så kunde ja inte ta höjd. Nu menar ja inte en meter ens. Riggen ryckte och slet jag försökte ta mej upp och tillbaka men jag ramlade hela tiden och kom nästan ingen stans. De slutade med mitt största surf nederlag hittills:wink: . Att ta mej in till närmsta strand och gå de 500 m tillbaka… Ett väldigt trist avslut på en perfekt start!

Jag skulle gärna vilja ha lite tips på vad ja kan göra på att bli bättre ha mer passande utrustning. Mina tankar e att ja skulle behöva ha ett mindre segel, men med det bör man väl ha en mindre bräda? har tänkt skaffa mindre bräda till nästa sommar men vad kan ja ha för storlek på segel till den ja har nu? Ok att ja kanske kunde haft mindre segel men blir de sån jäkla skillnad? Eller kan ja ha gjort någe annat tokigt?

Tack på förhand Eric

dragenrof svarade 17 år, 2 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • jps

Medlem
    28 augusti, 2008 vid 17:15

Idag borde du haft en mindre bräda och ett mindre segel (Jag körde själv 5.3 o 100 l idag vid Sätrastrandsbadet)

Dock behöver du ju klara av det också. Om du är i den fasen där planing känns som något nytt och kan bli bortblåst behöver du ju också mer övning i vind av rätt styrka. Var ute så mycket du kan med den utrustning du har. Den borde väl funka i ca 0->10 m/s sisådär.

Du kan ju också köpa ett segel till runt 5 kvm även om det inte kommer att vara optimalt på din bräda. Då kan du vara ute i lite mer vind.

Kämpa på 🙂

• malteaserr

Medlem
    28 augusti, 2008 vid 17:45
    JPS;494752 wrote:
    Idag borde du haft en mindre bräda och ett mindre segel (Jag körde själv 5.3 o 100 l idag vid Sätrastrandsbadet)

Dock behöver du ju klara av det också. Om du är i den fasen där planing känns som något nytt och kan bli bortblåst behöver du ju också mer övning i vind av rätt styrka. Var ute så mycket du kan med den utrustning du har. Den borde väl funka i ca 0->10 m/s sisådär.

Du kan ju också köpa ett segel till runt 5 kvm även om det inte kommer att vara optimalt på din bräda. Då kan du vara ute i lite mer vind.

Kämpa på 🙂

Hur var det på sätrabadet egentligen? Körde där en gång men det är massa linor ivägen så vitt jag kommer ihåg. Själv var jag och en polare i björkvik kl 08.30 i morse. 100l, 5.3. Vi gick i från lilla sandarna och gick i vattnet efter stranden så man kom åt vinden. Fullt ös fram till 12.00 sen snabbt till jobbet.

Fantastisk dag :laugh:

• jps

Medlem
    28 augusti, 2008 vid 17:57

Så länge som de anser att badsäsongen pågår finns det linor. Dessa måste man gå runt och sedan hålla sig utanför. Annars är det rätt OK fast lite trångt och byigt.

Skönt att slippa åka så långt i alla fall.

Idag var det 4-5 surfare och ungefär lika många kitare.

• benx

Medlem
    28 augusti, 2008 vid 19:42
    JPS;494752 wrote:

Kämpa på 🙂

Tack för svar! :laugh: De låter ungefär som ja tänkt. Ska nog inskaffa mej typ en 5,3.

• dragenrof

Medlem
    29 augusti, 2008 vid 06:07

Det är klart att det inte blir optimalt, brädan kommer kännas tung och trög, men det går ju att segla med utan problem. Iallafall så att man kan lära sig vattenstarta även när man inte riskerar att blåsa bort, samt träna på att komma upp i planing. Så det låter helt rätt att köpa ett mindre segel nu och en mindre bräda nästa sommar.
    btw, bra och roligt beskrivet om en situation som alla känner igen sig i 🙂

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bästa och värsta surfdagen!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.