Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Bästa surfkursen i sommar
- 
		Bästa surfkursen i sommarPublicerad av spray på 29 januari, 2008 vid 18:13Jag vill ge min surfkarriär en liten boost och funderar därför på om det finns några bra surfkurser i sommar? Jag har surfat en sommar och är i skedet att lära mig gippa/slå/vattenstarta. Vilka annordnar kurser på västkusten? Vem ska man kontakta? De ska helst ha uthyrning av utrustning då jag tänkte åka cabben ner.., 
 mvh Nsurferboy svarade 17 år, 9 månader sedan 4 Medlemmar · 3 Svar
- 
			3 Svar
- 
Oscar;441549 wrote:Ta semester hela maj och åk till Haga park på Öland.Rekommenderas! Jag var där hela maj i sommras + en vecka i lomma i juni. Lärde mig denna lista: 1. Rigga 
 2. Lite mer riggande pga ingen vind, lärde mig bära grejorna på optimalt sätt.
 3. Stog i vattnet och försökte lära mig hur tusan man kom i rätt position för beach start, blev 2 dagars svärande. Mestadels gick jag upp halv 5 och stack ut i spöregn med min far som trogen coach.
 3. Tji den som ger sig, beachstart sitter efter 2-3 dagar och börjar fippla med hängselen.
 4. Blir grym på kastfall, ett moment jag övade mycket på.
 5. Sådär ja.. Planar, hängsele och fotstroppar!
 6. Får 4-5 dagar med 4.0 och några rejäla brottningsmatcher. Tack för en gammal roto mast annars skulle det blivit dyrt (!).
 7. Åker ner till Lomma, sätter mina första vattenstarter klockrent utan att jag tänker på det.Jag lärde mig ALLT på haga park under maj månad. Nu sitter vattenstarter klockrent, kan ta bra med höjd och gippträningen är i full gång! rekommenderas att dra dit om du har möjlighet. Blåste faktiskt rätt bra för mig också, fick nog segla över 60% av dagarna med största segel 8.5. Edit: Om du bara har utrustningen i din sign, JP XCITE 145liter, NP V8 9,0. så skulle jag införskaffa lite äldre billigare utrustning. Kvadrat meter som kvadratmeter så skit i att köpa allt nytt och fint. Mitt mest använda segel i sommras var 5.7 och efter det 6.9. Jag tror att ett 9.0 kan blir riktigt för stort på haga park… Det går utmärkt att köpa gamla camber segel och lära sig på. Gjorde jag. Köp till några segel runt 5-7.5 m^2 samt en mindre bräda så kommer du ha betydligt roligare ! jag har en 144 liters men har bara seglet på den 6-7 gånger totalt, kanske 30 talet på min mistral energy 105 liters. Så… köp någon billig bräda runt 100 liter, (beror iofs på din vikt) samt en till rigg med några segel. Kostar max 2000 pix så får du saker som är okej! Materialet är inte allt! (säger jag…) 
- 
http://www.surfcenter.se – vi har öppet från mitten av maj till slutet av september och har både kurser och uthyrning. Nytt för 2008 är att vi tar över bastuföreningens lokaler från maj till september vilket kommer höja standarden med flera 100%. Nu kommer vi har fantastiskt fina omklädningsrum, bastuanläggning, fika-relaxrum, soldäck mm. Välkomna 2008! mvh, 
 Gustav
Logga in för att svara.