Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Båtvädret Plus
-
Båtvädret Plus
Publicerad av eriksson på 17 juni, 2003 vid 23:26Detta är en betaltjänst där Ni får tillgång till samtliga produkter i Båtvädret (se punktlista till vänster) men dessutom ett flertal andra produkter som vi utvecklat speciellt för fritidsseglare och vindsurfare.
» Info/RegistreringVerkar vettigt, synd bara att de kostar pengar.
kolla på http://xout.smhi.se/batvadret/index.phpmaca svarade 22 år, 4 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar -
6 Svar
-
Kan inte någon duktig datoranvändare hacka skiten och lägga upp den någontans med en länk från konfen?…eller är det olagligt….

oskar
-
Jag såg detsamma alldeles nyss!
Kolla in exemplen, kan bli riktigt bra.
Men som sagt, synd att det kostar pengar bara. Å andra sidan kostar det ju pengar för SMHI att administrera och erbjuda tjänsten på nätet. Man kan inte räkna med att få allt gratis bara för att det ligger på webben, som det har varit med det mesta i informationsväg fram tills nu.Men 95 kr/mån rabbaterat pris är kanske lite att ta i eller?
Kanske kan man diskutera med dem och få ned detta till humanare siffror, eftersom vi inte utnyttjar hela kapaciteten i tjänsten. En modell light för vindsurfare med endast uppgifter om vind och vågförhållanden är en tanke./André
-
ser ju fint ut, MEN vilka hutlösa priser… När man kan kolla dmi etc… skulle kunna tänka mig att betala mellan 25-50kr/månad… Eftersom det fins andra alternativ… Man kanske skulle maila dem å se om de kan fixa en surfvariant…
-
Bara för att SMHI hottar upp sina webbsidor litegrann så betyder väl inte detta att de blir bättre på att förutspå väder? Eller är de så att de har fulväder (halvtaskiga prognoser) gratis och mer korrekta prognoser som man får betala för? Jag talade med en polare som har en släkting som är bonde. Vännen min menade att hans bondesläkting betalade ganska mycket för bra väderprognoser?Är det så? Är vi förda bakom ljuset? Förresten landade apollo verkligen på månen?
-
Alla möjliga olika företag, såsom Hotel, sport och turistanläggningar, energibolag och t.o.m. glass/dryckes-producenter etc etc som är beroende av väder, vind och nederbörd betalar en rejäl hacka till vädertjänstbolagen. Gamla SMHI är störst i Sverige, men det börjar dyka upp konkurrenter på Sverigemarknaden. En av dessa är bla Finska Foreca men det finns fler.
Gemensamt för alla dessa är att det är via företagsabonnemangen de tjänar sina pengar. Via företagsabonnemangen (dyra) har man tillgång till mycket mer information än gemene man.
Statistik m.m. från likande väder tidigare år finns lagrat och samkörs i datormodeller med diverse predikteringsalgoritmer etc.
Skulle nog vilja påstå att iallfall varje litet som stort energibolag har ett sådant abonnemang idag (jmfr spotpriset för energi i relation till nederbörd så förstår ni vad jag menar).
Personligen gillar jag Theyr:
+ Gratis är gott!
+ Prognoserna stämmer ganska väl– Ingen info om vågor
/André
Logga in för att svara.