Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing behöver hjälp

• behöver hjälp

Publicerad av john72 på 28 april, 2004 vid 10:31

hej!
    har börjat snegla på lite kiteprylar och är som ett ?
    att jag vill ha en 4linors drake runt 15+ vet jag, men av vilket märke o typ är det värre med.

de snackas om eh, nort, naish mfl och som jag fattat det är north o naish de ledande idag.

vad skiljer dessa två åt i hållbarhet/funktion/foil/tube mm

tacksam för ALLA VETTIGA svar

tack på förhand

nonne

kitefredrik svarade 21 år, 6 månader sedan 5 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • Anonym

Gäst
    28 april, 2004 vid 11:51

Min rekommendation är att köpa begagnat och relativt nytt…
    Är grejerna nya så är dom bra oavsett märke du nämnt ovan..

Storleken på draken är _väldigt_ beroende på vad för bräda du har samt vad du väger. Dom flesta som snackar här i forumet skulle jag tippa på väger runt 70-75 kg.. och då är 16kvm den man använder mest i svenska vindförhållanden… Väger du mer skulle jag om jag vore du köpa en 18kvm.

Försök att hitta drakar som har stort vindregister ifall det är någon egenskap som man borde gå efter efter priset. Eftersom du vill kunna surfa så mycket som möjligt med så få drakar som möjligt så är detta viktigt.

Lycka till 🙂

// henrik

• falle

Medlem
    28 april, 2004 vid 12:30

Läs gärna om Naish på http://www.kite.nu, där finns utförlig info och jämför sedan med de andra märkena.

/Falle

• anonym-anvandare

Medlem
    28 april, 2004 vid 12:48

Köp en drake som passar för nybörjare och är stabil.

Kör själv med Naish Boxer och tycker det är en bra drake om man inte är expert. Bättre än X3 och X4 om du ska lära dig kita. Även Naish teamet kör med Boxern på vissa tävlingar pga att den inte är lika nervös vid byiga förhållanden.

North verkar ligga cirka 20% över Naish i pris men har blivit populära senaste året och anses ha hög kvalite. På senaste Red Bull Big Air (mars) var 1/3 av alla drakar North Rhino 4.

För nybörjare är North Vegas mer lämplig.

• putte

Medlem
    28 april, 2004 vid 17:58

Vete fasen om North o Naish e dom absolut mest megaledande kitemärkena… EH växer iaf. här i Sverige, Cabrinha funkar skitbra utomlands om man ska tro Kitesurf, north och naish ligger stadigt på bra kvalitet, Slingshot har fått till superdrakar både 03 o 04, RRD blir bara bättre, OR jobbar upp sej. U name it!
    Köp en kite med lågt AR och kör, skillnaderna mellan olika märken är inget man ska lägga allt för stor vikt vid i början.

Finns även nåra grymt bra Foils på marknaden idag. Kan va värt att överväga om man bor i Stockholm och vill ha högprestanda både vinter o sommar…
    Snacka runt lite innan du köper

• kitefredrik

Medlem
    28 april, 2004 vid 18:04

Word Putte! smile.gif

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications