Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing behöver hjälp!

• gustavl

Medlem
    6 juli, 2009 vid 17:19

Hur långt har du kommit? kan du stå på en bräda eller är det från scratch vi snackar om?

• mattias1980

Medlem
    6 juli, 2009 vid 17:24

det är från början, provade några gånger när jag var i 12-13års åldern, den brädan hade centerbord och då kom jag iväg.
    men förra sommaren när jag prova gick det inte alls.

• Knatte

Gäst
    6 juli, 2009 vid 17:57
    Mattias1980;557357 wrote:
    Hej förra sommaren köpte jag en bräda som skulle vara bra för nybörjaren, men insåg ganska snabbt att jag blev lurad den var på 101 liter. Nu undrar jag om någon av dessa kan vara lämpligare.

http://0108dev.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/23415/cat/12

http://0108dev.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/22987/cat/12

vill även veta om det är rätt pris.

Mattias

Det beror nog på din vikt i detta fallet:wink: 125 liter och 64 cm bred för 273 är definitivt i underkant för att vara optimalt om du är helt från början..
    Bic 283 med 152 liter och 69 cm bredd skulle nog kunna fungera skapligt. Där har du säkerligen en möjlighet att lyckas bra om du inte är allt för tung:smirk:

Sedan känns drygt 3000 pix rätt mycket för dessa, då de antagligen är från år 2003-2004. Be dem specificera årtalet på Bic 283, så kan man se om priset är ok.
    Sedan bör du se om du inte kan få en en riktig fena med på köpet. En sjögräsfena är inte det som du vill ha i första hand (om du inte bor på sydkusten själv..)

Vad har du för segel nu? Du bör ju ha ett modernt segel omkring 6.6-7.5 kvm för att det skall trivas bra ihop med denna brädan:tongue: ner till 6.0 funkar säkert bra också..:laugh:

Här finns annars ett bra paket för din nivå..
    138 liter och 71 cm bredd ..
    http://0108dev.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/23512/limit/recent

• robin

Medlem
    6 juli, 2009 vid 18:00

Jag skulle rekommendera att du köper en centerbordsbräda. Tyvärr finns det inte många moderna centerbordare ute på marknaden, men om du kan hitta en så vore det bra.

Första och säkert andra säsongen kommer du tycka att det är skönt med ett centerbord eftersom du får en stabilare bräda som tar bättre höjd när du inte planar.

Om du kan tänka dig en bräda som inte har centerbord (du kommer uppskatta den mer när du blir bättre) och som är lite vinglig innan du lär dig så funkar 283:an säkert om du inte är en tungviktare. Om 3000 är ett högt eller normalt pris beror på hur gammal den är, brädan kom för nästan tio år sedan men fanns länge i produktion. Kolla i arkivet på surfspullen.nl för att kolla årsmodell på en Bic Techno 283.

• mattias1980

Medlem
    6 juli, 2009 vid 18:04

tack för hjälpen.
    Jag väger 80 kg, har två segel 5,4 o 6,5

• robin

Medlem
    6 juli, 2009 vid 18:24
    Mattias1980;557368 wrote:
    tack för hjälpen.
    Jag väger 80 kg, har två segel 5,4 o 6,5

Du kollade på annonser från Skåne, bor du där? Eftersom ni har bra vindar kan det funka med en 283:a även om du kommer tycka att det är vingligt i början (du lär dig nog snart). Priset var inte det bästa jag sett, men stora brädor håller också ett högre andrahandsvärde än små.

Brädan är inte idealisk, men lååångt mycket bättre än 101:an du blev pålurad.

• svennebanan

Medlem
    6 juli, 2009 vid 18:30

Modern centerbordsbräda:

http://0108dev.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/23484/cat/12

Lite smal kanske men det är inte det svåra enligt min mening. Den får ett antal cm till i breddkänsla när centerbordet är nerfällt. Planar upp som vilken freeride som helst med centerbordet uppfällt. Stropparna går att montera nära mitten vilket är bra när du ska lära dig att köra i stropparna (jag har aldrig kört med dem på annat sätt då jag gillar att kunna fotstyra). Förövrigt har jag inte lyckats ha sönder den fast jag gjort de mest vådliga vurpor.

• Knatte

Gäst
    6 juli, 2009 vid 18:43
    svennebanan;557383 wrote:
    Modern centerbordsbräda:

http://0108dev.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/23484/cat/12

Lite smal kanske men det är inte det svåra enligt min mening. Den får ett antal cm till i breddkänsla när centerbordet är nerfällt. Planar upp som vilken freeride som helst med centerbordet uppfällt. Stropparna går att montera nära mitten vilket är bra när du ska lära dig att köra i stropparna (jag har aldrig kört med dem på annat sätt då jag gillar att kunna fotstyra). Förövrigt har jag inte lyckats ha sönder den fast jag gjort de mest vådliga vurpor.

Tveksamt om det är bästa alternativet, om man inte är Konafrälst/indoktrinerad om Konas förträfflighet..
    Men kan säkert fungera, men du får tänka på att brädan är 320 cm lång och går inte in i vanliga förråd/lägneheter eller kan lastas inne en bil, vilket vanliga moderna brädor klarar av:wink:
    Men kör du alltid med brädan på taket och har ett stort förråd så :cool2:

• svennebanan

Medlem
    6 juli, 2009 vid 19:02

Ingen indoktrinering här. Jag körde den innan KonaJocke började härja;). Frälst möjligtvis, men det är för att den har gett mig så mycket nöje i så många olika förhållanden, precis som det beskrivs i annonsen. Lång är den kan jag hålla med om, men man slänger ju svårligen in en 283a i en bil heller för den delen. Förvaring är ju ett arsle men jag köpte i princip lägenhet pga förrådsmöjligheterna.

• Knatte

Gäst
    6 juli, 2009 vid 19:39
    svennebanan;557397 wrote:
    Ingen indoktrinering här. Jag körde den innan KonaJocke började härja;). Frälst möjligtvis, men det är för att den har gett mig så mycket nöje i så många olika förhållanden, precis som det beskrivs i annonsen. Lång är den kan jag hålla med om, men man slänger ju svårligen in en 283a i en bil heller för den delen. Förvaring är ju ett arsle men jag köpte i princip lägenhet pga förrådsmöjligheterna.

Bra att du inte är indoktrinerad 🙂 Jag tror väldigt många vill spy bara de hör namnet Kona, pga konapastorns härjningar här..
    Säkert en bra bräda, men alla överdrifter som har sagts här, gör att många inte orkar med fenomenet Kona. Vilket är synd i sig:blush:

• mattias1980

Medlem
    6 juli, 2009 vid 19:47
    Robin;557380 wrote:
    Du kollade på annonser från Skåne, bor du där? Eftersom ni har bra vindar kan det funka med en 283:a även om du kommer tycka att det är vingligt i början (du lär dig nog snart). Priset var inte det bästa jag sett, men stora brädor håller också ett högre andrahandsvärde än små.

Brädan är inte idealisk, men lååångt mycket bättre än 101:an du blev pålurad.

helt rätt jag bor ganska mitt i skåne så jag har ganska nära till de flesta kuster här nere, då är det inte helt otänkbart att jag gör ett nytt försök i sommar.

Tack alla som har hjälpt till. De e inte så lätt att själv gissa sig till rätt utrustning.

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing behöver hjälp!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.