Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing behover hjalp!

• behover hjalp!

Publicerad av virena på 23 februari, 2010 vid 14:38

Har san himla tur att det fortfarande blaser har i brasilien. Jag har nagra dagar kvar och testade igar for forsta gangen backmobe, eller powermobe som kidsen kallar det. Det ar grymt nara, men jag tappar bomen en stund efter att jag slappt framhanden, far runt benen, men inte riktigt med overkroppen runt. Snalla nan som har nagot tips. Filmade lite igar, men fattar inte riktigt… snalla kom med tips. Vad tanker ni pa som ar sa grymma, trumpeten mfl

maste dra ut, det blaser nu…

trumpeten svarade 15 år, 2 månader sedan 6 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • mjersen

Medlem
    23 februari, 2010 vid 17:02

Dra in knäna mot kroppen så roterar du snabbare.
    VÄnta långt in i rotationen med passen så blir den busenkel..
    Håll depoersnöret mellan pek och långfingret så hålls bommen rak genom passen, vilket gör det närmre att ta bommen med andra handen.
    Det svåraste med backmoben e landningen.
    kör håårt.

• mjersen

Medlem
    23 februari, 2010 vid 17:07

[ame=”http://www.vimeo.com/4918916″]backmobe on Vimeo[/ame]

• gadget

Medlem
    23 februari, 2010 vid 18:19

Det var ju en dangle-mobe Martin…

• mjersen

Medlem
    23 februari, 2010 vid 19:05

aha.. va det lowmobe hon ville ha hjälp med? isåfall e det bara o rotera samma sätt fast inte lämna ytan förren du roterat 3/4 varv.

• pepa

Medlem
    23 februari, 2010 vid 21:26

Ja du Virena, en gång i tiden hade jag kunnat hjälpa dig med den åt båda hållen men de tiderna är förbi. Jag tycker att moben är ett mer köttarmove än något annat, men det beror iofs på om man gör den inverterad eller inte. Jag körde inverterat och då kan man inte få för mycket tryck och fart, det blir bara lättare desto mer man har av båda. Sen trycker man iväg den fetaste backrollen man kan och PANG! så står man där med bommen i handen och fattar ingenting av vad som hände. Rätt skön känsla faktiskt. Kör man minimoben behöver du inget tryck alls men den har jag aldrig kunnat göra.

• mjersen

Medlem
    23 februari, 2010 vid 22:28

man kan iallafall glömma att ”spot your landning” det e bara o blunda, göra rotationen och öppna ögonen när du känner att brädan kommer i vattnet igen.

• hengo

Medlem
    23 februari, 2010 vid 22:33

finns så många olika sätt att göra de här tricket på.

Lättast är fegismobe(lowmobe på kitespråk?), då kan man ha kiten sjuukt lågt. Nästan allt sitter i poppet, rotera så mycket som möjligt innan du passar bommen. Skär vattnet ännu mer bestämt och ännu mer ”uppåt” än vad du gör vid ett vanlig pop.

Annars äre bara å nöta, så kommer de så småningom!

• trumpeten

Medlem
    23 februari, 2010 vid 23:32

Kul a hora att du testar backmoben Virre

Nagra key saker som jag upptackt och som sakert namnts ovanfor men dom ar ett maste sa det bor namnas igen ar

* centerline inbetween your fingers (sa draken inte drar)
    Finns sa manga skal till det men bara borja gora trick pa det sattet efter en dag kommer det kannas helt onaturligt att halla pa var sida om centerlinan.

* Det blir simplare om du haller armarna i 90 graders vinkel eller t.o.m som jag gor i cabeln att jag kanner baren mot magen pa takeoff, och sen dra. Det ar ingen semester att satta en.

* Tank pa passen skit i om du krashar, den kommer senare an du tror.
    Tror nan sa commitment.

I borjan ar det nog lattare att halla draken lagre eller hogre for att sen jobba upp den i 45graders vinkel (eller i Nils fall 20grader)

JAg borde borja lara mig anvanda , & . men det ar tidigt

Ladda upp film da Virre

• pepa

Medlem
    24 februari, 2010 vid 08:38

Tror efter dessa tips att det bara är att nöta, eftersom alla verkar göra den olika haha 🙂 Jag gör tex tvärtemot Trumpeten i det avseende att jag kör raka armar för att få så mycket moment som möjligt när jag sedan drar till. Tror det absolut bästa är att leta upp en mobe du gillar ur ett skönhetsperspektiv och först titta titta titta och sen tänka tänka tänka på rörelsen innan du somnar. Lycka till!

• pepa

Medlem
    24 februari, 2010 vid 08:59

Ett par exempel:

[ame=”http://www.youtube.com/watch?v=8io5UNESMOI”]YouTube- Back Mobe by Alvaro Onieva[/ame]

[ame=”http://www.youtube.com/watch?v=9-xdTQL863M”]YouTube- Backmobe – Aaron Hadlow – Kiteboarding Professional[/ame]

Och allas vår Mike the Knife! Se hur han tittar över axeln i rotationen.
    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=XgK3pX9vxps”]YouTube- Trick Mike Blomvall the knife MOBE[/ame]

• trumpeten

Medlem
    24 februari, 2010 vid 10:48

[ame=”http://www.youtube.com/watch?v=D4zSYL8z1gU”]YouTube- trickoftheyear[/ame]

Just denna kan bli svar men kolla Nick Davies nar han gor sina

• virena

Medlem
    24 februari, 2010 vid 21:54

Tack for all hjalp, ja nota kanner jag att det ar. Fick ta en liten paus fran backmoben idag, da mina nack-halsmuskler och huvud helt enkelt inte pallade mer. Det kanns anda som att det ar lattare nar man ar lite latt overriggad an underriggad, forutom att det gor lite mer ont. Fasen vad nara det var nagra ganger. Forsokte mer pa kgb som ar stoooooranade nara. Just nu kanner jag bara frustratioooooooooooon!

• virena

Medlem
    26 februari, 2010 vid 22:40
    Trumpeten;599615 wrote:
    YouTube- trickoftheyear

Just denna kan bli svar men kolla Nick Davies nar han gor sina

fasen det ser ju sa jakla latt ut nar han gor den, sag honom i sydafrika, hans pop ar inte att leka med.

Blev dessverre ingen backmobe satt for den har gangen,dags att aka hem, sa det blir ingen film foran nagra nya trick ar satta. Vad har hant med er film? Forsokte kolla in din snygga mobe, men filmen kommer inte upp mer.

• trumpeten

Medlem
    27 februari, 2010 vid 00:38

[ame=”http://www.vimeo.com/9609864″]Ozone vid from Perth on Vimeo[/ame]

Jag tycker det handlar om att spanna alla muskler man har i kroppen.
    Kul att folk gor olika och har olika teknik, men jag lovar dig att alla drar i bommen som oxar.

Front2blindmobe Virre, that’s where it’s at, kolla in nar Mattijas gor en har

[ame=”http://www.vimeo.com/8132870″]Nov 09 PERTH on Vimeo[/ame]

• pepa

Medlem
    27 februari, 2010 vid 07:30

Jag drar faktiskt inte alls i bommen Vicky. Trycker bara av så smäller det till. Jag gör (eller gjorde, host) dem som Dre gjorde sina i början om du kommer ihåg? Där är det mest moment som gäller och rörelsen för dig till bommen.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
No license details found.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing behover hjalp!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.