Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing behöver hjälp! grön på kite frånten!

• behöver hjälp! grön på kite frånten!

Publicerad av _d_ på 24 juli, 2003 vid 22:31

tja allesammans! jag är ruskigt sugen på att börja kita! jag bor i sthlm, men man kan väll kita i sthlm me eller? sen vet jag ju inte vad jag ska ha för utrustning!?!? jag väger ca. 65 och är 175 lång, men vikten ökar hela tiden! blush.gif
    jag är student så jag har inte hur mycket stålar som hälst! kan därför inte köpa nytt hela tiden! mina frågor är; hur stor kite, samt bräda? funkar sthlm för kiteing, vart håller ni till? hur låg tid tar det att lära sig? finns det nån kurs i sthlm? en sak till, hur mycket går en hel utrustning på ungefär? jag ska ju somsagt inte ha värsting prylarna!

tacksam för svar!

anonym-anvandare svarade 22 år, 3 månader sedan 3 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • kongos

Medlem
    25 juli, 2003 vid 00:03

Nu bor jag inte i stockholm men jag hoppas jag kan hjälpa dig ändå.
    Eftersom du inte har några stålars så tycker jag du ska leta upp en begagnad Peter Lynn ARC 1120.
    Den bör vara billig. Säg 2-3000:- i fint skick med bom och linor
    (jag har ingen att sälja)
    Väldigt lurig att starta men som ett frimärke på himmelen vilket gör att du kan pula med brädan under tiden.
    Brädan bör vara över 170 lång & har kostar runt 1000-lappen.

Nu vet jag att några måste skriva in och tala om att de minsan har lärt sig själva på en wakeboard (1m x 20cm) i 14 m/s med sina North eller Naish på 28 m2 och allt tog 3 timmar.
    Allt kostade ju lite mer men det är inga grejer man byter ut i första taget.
    Det får ni gärna göra.
    Allt har att göra med vilka risker DU är villig att ta. Och då menar jag inte bara pengamässigt utan hälsomässigt.
    Känner du att du kommer att lära dig kiteing fort (kan vara svårt att veta kanske) och bara är ute efter trix samt höga hopp så ska du säkert ta en mindre (12 m2 typ) uppblåsbar drake och en TT bräda på <150. Sen är det bara att åka ut och slå sig. Vill du ta det piano och slå dig långsammare(dock lika hårt) så tycker jag att du ska gå på det jag skrev här.
    Du kommer kanske ångra dig, för att draken ser för taaaskig ut, rör sig lååångsamt elller att brädan blir för stor med tiden.
    Det är riskerna med detta.
    Jag, som har en 840 ARC, var mycket ångerfull de första tre gångerna jag körde kiten. Vad är detta för elände?! confused.gif
    Nu ångrar jag bara att jag inte köpte en större.
    Jag har typ samma mått som du men jag tror det med vikten inte är så noga längre.

Hoppas det var till någon hjälp.

/E

• anonym-anvandare

Medlem
    25 juli, 2003 vid 10:43

Hej Daniel

Jag liksom du är grön på på kiteing. Köpte min utr för ca en månad sen.
    Jag köpte en kite på 16kvm och en bräda på ca 170cm.
    Brädan är ganksa stor men jag prioritera att få många körtimmar.

Jag väger en 66kg och är 173cm. Och Denna kombination funkar bra för mig. Kiten har en windragen på ca 4-10 m/s.

Henke

• _d_

Medlem
    25 juli, 2003 vid 12:03

tack för svaren!
    funderar på att köpa en drake rå 12m2. är det för lite? vilka vindar funkar den i?
    och en stor bräda på 230cm!? är det för stort!?
    tack igen för svaren!

• kongos

Medlem
    25 juli, 2003 vid 12:29

Det kan bero lite på märket och vad för nått på draken som är 12 m2.
    Men jag antar att du vet vilket märke draken e’ och då kan du kolla upp den här…
    http://www.kite-surf.com – User Reviews
    Klicka fram tillverkaren, leta sedan upp draken och klicka på den för mer info.
    Ang. brädan så tycker jag den är för stor men det har nog mer att göra med min lilla Audi. Kan du transportera den utan problem är den säkert bra att lära sig på.
    Brädor går f.ö. oxå att kolla upp på länken ovan.

MVH
    /E

• anonym-anvandare

Medlem
    25 juli, 2003 vid 14:02

Jag lärde mej med en cabrinha blacktip 12.8 kvm och en ACDC bräda från fanatic 171cm. det gick rätt bra. och allt kostade 12 000 – 13 000 kr

Simon

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing behöver hjälp! grön på kite frånten!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.