Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Behöver lite ensamsurfingtips

• Behöver lite ensamsurfingtips

Publicerad av anonym-anvandare på 15 juli, 2005 vid 11:33

Tjosan, är ganska ny inom kite, men har i alla fall lärt mig att åka lite fram och tillbaks.. cool.gif Härlig sport! Här där jag bor tror jag att jag är enda kitaren innom 5mils radie så det blir många ensamma sessions när jag inte orkar åka iväg långt..
    Starterna har jag inga problem med, öser bara på lite sand. Men jag har inte kommit på nått bra sätt att ta ner kiten själv, brukar vika ner den i vattnet med LE neråt o sedan springa ikapp den innan den når stranden. Känns väldigt riskabelt
    Hur tar man sig från bommen till draken på ett smidigt sätt? vilka linor ska man dra sig fram i etc?

Tacksam för svar! /Sune

rambo_johnson svarade 20 år, 3 månader sedan 7 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • mrmille

Medlem
    15 juli, 2005 vid 12:30

Kita inte själv!

Ha alltid någon med dig, även om den personen bara står på stranden. Men gå för tusan inte ut själv.

• anonym-anvandare

Medlem
    15 juli, 2005 vid 12:36

Svar till:

Tjosan, är ganska ny inom kite, men har i alla fall lärt mig att åka lite fram och tillbaks.. cool.gif Härlig sport! Här där jag bor tror jag att jag är enda kitaren innom 5mils radie så det blir många ensamma sessions när jag inte orkar åka iväg långt..
    Starterna har jag inga problem med, öser bara på lite sand. Men jag har inte kommit på nått bra sätt att ta ner kiten själv, brukar vika ner den i vattnet med LE neråt o sedan springa ikapp den innan den når stranden. Känns väldigt riskabelt
    Hur tar man sig från bommen till draken på ett smidigt sätt? vilka linor ska man dra sig fram i etc?

Tacksam för svar! /Sune

[/ QUOTE ]

Att surfa är som du säger ganska riskabelt. Det är dock så att vissa spots känns lite säkrare än andra.
    Det går att ta ner draken själv men det är lite knepigt. Kör ner kiten i vindfönstret c:a 5-8 m från backen. Ta sedan övre/främre linan och ”hala” ner kiten. Kiten kommer att lägga sig ungefär som du lägger den när du inte kitar. Men pröva först i lätt vind och lär dig hur det fungerar, typ 5m/s och öka sedan när du är säker. Så gör jag när jag är själv och det funkar. Var uppmärksam så att den inte vänder sig och drar en runda i powerzone.
    Men var försiktig!

Lycka till. /Dennis

• tobas

Medlem
    15 juli, 2005 vid 13:02

Mr Mille! Klokt inlägg. Men många kommer nog ändå att ge sig ut själva då suget blir för stort?!?! Och då tycker jag att dom för säkerhets skull ska skaffa sig Peter Lynn drakar som både är lätta att launcha och ta ner helt själv. Stabilt, Stabilt som fan / TOBAS

• nic

Medlem
    15 juli, 2005 vid 13:11

Kita inte själv. Skaffa en kite-caddy på stranden iaf.

Förutom det rådet så kan du även om du har en liten buske (eller något som ger lite lä) ta ner kiten bakom den. Strax innan kiten landar kan du dra lite i övre/främre linan (ta bakre om du kör femlinor me Y-koppling men dra senare så inte kiten riskerar styras upp)

Om du har din favostrand funderar jag på om man inte även kan ha en 50dm extralina i kiten på ena sidan (från bakre till främmre infästningen) som man kan kroka i något man slagit ner i marken ordentligt. Borde vara rätt riskfritt å enkelt.

nic

• rambo_johnson

Medlem
    15 juli, 2005 vid 13:20

Svar till:

Kita inte själv!

Ha alltid någon med dig, även om den personen bara står på stranden. Men gå för tusan inte ut själv.

[/ QUOTE ]

E du sponsrad av PLynn nu eller, fyfan va lyxigt såfall!

• micken

Medlem
    15 juli, 2005 vid 13:35

Svar till:

Och då tycker jag att dom för säkerhets skull ska skaffa sig Peter Lynn drakar som både är lätta att launcha och ta ner helt själv. Stabilt, Stabilt som fan / TOBAS

[/ QUOTE ]

Ett av skælen till att jag kør foil, trots att jag bor i Skåne wink.gif

/Micke

• melker

Medlem
    15 juli, 2005 vid 13:57

FOLIE FÖR SATAN PERKELÄ DET STAVAS FOLIE

• rambo_johnson

Medlem
    15 juli, 2005 vid 13:59

satans perkel va det suger haha

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications