Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › behöver tips!!!
-
behöver tips!!!
Publicerad av anonym-anvandare på 14 augusti, 2005 vid 21:23Hej..
Ska köpa surfinkit och har kollat runt lite på nätet. Vad är det för skillnad på freeride, freestyle och freewave och våg? Jag har surfat lite tidigare, men inte så mycket. Nu vill jag surfa mer seriöst och vill ha tag i bra grejjor. Vad rekomenderas?
johanc svarade 20 år, 2 månader sedan 7 Medlemmar · 8 Svar -
8 Svar
-
Hejsan!
Välkommen till djungeln;)
Det är alltid lättare att svara i en så´n här tråd om du skriver mer om dig själv. Typ, var surfar du. Vad kan du, hur mycket väger du, etc.
Men säg att du väger 75 kg och vill surfa lite hav.
Då skulle jag köra en lite större freeride, med lite våg-egenskaper(bara för att dom e så sjukt sköna) En större vågis alltså om din kunskap är medelgod(dvs kör med hängsele och fotstroppar hjälpligt)Annars om du vill köra mer enkelt med fart och fläkt utan att hoppa så mkt, så kan du köra någon sorts formula-aktig historia. Ruggigt lättplanande prylar, breda plankor och stooora segel. Frågar du mig så blir det kanske lite enformigt att ”bara” bränna fram å tbax i 20 knop i runt 5-6 m/s. Men det är rätt läckert i början.
Känn efter hur du vill göra med din vindsurfing och hur din miljö är runt dig, skriv ner detta här, så får du mkt mer hjälp…
För att få reda på skillnaderna du ville veta, sök här eller kolla rookie tråden så ligger överst hela tiden. Den har grymt bra läsvärda saker.
Ha det gott!
/calle (som förövrigt MÅSTE få vind snart! )
-
Svar till:
/calle (som förövrigt MÅSTE få vind snart! )
[/ QUOTE ]
Lugn, sorken!

Du är ju gotlänning nu. Vinden kommer snart men turisterna måste åka hem först. Sen ska du se att det smäller på rätt ordentligt!
-
Okej..man tackar för tipsen..kanon! Många säger att en bräda runt 120 liter och upp i början, men jag är tveksam eftersom jag väger 55 och är en ganska stark tjej.
Håller med dig om att det troligtvis är roligare att trixa än att bara kör fram och tillbax. Förresten..ni kanske känner till någon bra sida eller affär som säljer begagnat?Ha det gött
/Carro
-
”jag väger 55 och är en ganska stark tjej.”
Du låter precis som en del av målgruppen för JP’s Young Gun bräda, läste någonstans att den var lämplig för motiverade, mindre kvinnor tex, som jag dessutom såg att nån sålde beggat på http://www.freeride.nu/admarket/view.php?category=5&type=1 -
Men varför köpa begagnat för samma pris som en ny???
Undrar
JohanC
-
Svar till:
Vad är det för bräda? Jag är intresserad avv allt!
[/ QUOTE ]
En junior/tjej bräda för den surfare som inte är så tung. Har aldrig kört på den själv men enligt uppgift står det ett antal gråtande barn på stränderna eftersom föräldrarna tyckte så mycket om deras YoungGun. En tjej (halvproffs) som körde den utnämnde den till ”en riktigt OK freestylebräda”. Finns på Skidsports rea för 6499:- .MVH
Johanc
Logga in för att svara.