• Publicerad av walle på 30 juli, 2005 vid 20:05

Jag gör en ny tråd eftersom jag hatar när folk tjafsar om en massa skit när någon ny försöker ställa en fråga!

Svar till:

Skulle aldrig lägga ut en enda krona på övningsdrake, helt meningslöst. Får den träning som krävs vid kurs. Sen kan man träna med riktig drake.

/Christofer

[/ QUOTE ]

För det första är det mycket nyttigt att först känna på en övningskite innan du testar en ”riktig”, och det håller nog 99% av oss med om!(varför har så gott som alla som håller kurser övningskite annars?)

[/b]Alltså inte alls helt meningslöst![/b]

dessutom är det bra att träna in ”kitestyrning” även efter man gått kursen, det brukar vara gott om dagar då man som nybörjare inte kan köra på grund av för mycket/för lite vind och då är det utmärkt med en trainerkite…

Svar till:

Känns lite onödigt att lägga 1000 kr på nåt man kommer använda en gång.

[/ QUOTE ]

Du behöver absolut inte betala 1000:- för en övningskite, det finns billigare och begagnade!
    Sedan använder du inte bara din övningskite en gång!

Svar till:

Står man i vattnet så gör det inte heller så mycket om man krachar den.

[/ QUOTE ]

En person som aldrig kört drake bör inte ta på sig en sele, traska ner i vattnet och launcha en kite! det spelar ingen roll hur ”safe” en spot är det är ändå att utmana ödet!

Svar till:

Du är inte så smart du heller, inte vad jag läste för ett tag sen om att du tyckte att en bräda skulle bli snabbare med tippar.

[/ QUOTE ]

Det där är nått du fått om bakfoten eller missat några rader

Det har jag inte påstått men däremot sägs det att om man har en skarp kant (så som på ”flip-tips”, inte på vanliga tippar…) bildas det mindre drag från brädan, borde alltså bli en snabbare bräda… vanliga tippar däremot gör att vattnet suger sig kvar i bakkanten, mera drag, och alltså inte borde bli speciellt mycket snabbare tongue.gif

anonym-anvandare svarade 20 år, 3 månader sedan 8 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • hugeo

Medlem
    30 juli, 2005 vid 20:23

Walle fna va bra svarat! du e ju kung, hör av dig när du vill ha lite nya kites, får hem otroligt sexiga Rasta kites om 2-3v vet att du är sugen

• stebe

Medlem
    30 juli, 2005 vid 21:14

Walle e kung och ni andra hans undersåtar! shocked.gif

• backe

Medlem
    30 juli, 2005 vid 21:56

Ryktet säger att han nån form av slott eller vad det är på Fuerte, med murar och vakter eller nåt. Fast jag vet inte om det är sant.

• anonym-anvandare

Medlem
    30 juli, 2005 vid 22:13

…fortet blush.gif

• bert

Medlem
    30 juli, 2005 vid 22:36

Jag vet i alla fall inte nån som först köpt en övningskite.
    Föresten har du visst skrivit så, skrev att dom utnyttja samma princip som motorbåtar med steg, för att få en luftkudde att åka på

• walle

Medlem
    31 juli, 2005 vid 07:23

Svar till:

Jag vet i alla fall inte nån som först köpt en övningskite.
    Föresten har du visst skrivit så, skrev att dom utnyttja samma princip som motorbåtar med steg, för att få en luftkudde att åka på

[/ QUOTE ]
    ännu en gång:
    steps och tippar e inte samma sak…
    ska jag säga det flera gånger?

att steps ska ge en snabbare bräda är det flera brädbyggare som menar, men jag vet inte om det är bevisat och om man märker så stor skillnad.

Så snälla ta och ge dig nu, innan du har blandat i hop flera saker som får dig att framstå som ännu dummare, för det tror jag egentligen inta att du är…

• stellan

Medlem
    31 juli, 2005 vid 08:26

Inte ska du köpa man lägga pengarna på en stuntkite som nybörjare! Lägg pengarna på en bra bräda eller en modernare bom med bra säkerhetssystem. Öva är visserligen bra men efter en kurs (om man följer IKO steg 1 och 2) går det fint med en fullstor kite – bara man tar sig ut en bit på vattnet och är ifrån hinder.

Sen att en stuntkite är en kul pryl är en annan sak. Nybörjare ska visst köra med sele sålänge man vet hur man releasar, skjuter eller gör sig av med kraften. Så svårt är det ju inte…. Safty first.

• walle

Medlem
    31 juli, 2005 vid 08:57

Svar till:

Nybörjare ska visst köra med sele sålänge man vet hur man releasar, skjuter eller gör sig av med kraften. Så svårt är det ju inte…. Safty first.

[/ QUOTE ]
    har du en riktig kite måste du givetvis ha sele grin.gif

Det jag menade e att en som aldrig kört en drake och inte vet hur dom hanteras absolut inte bara ska hoppa i och ta upp den i luften!

Och att ”BERT” skriver att det är helt meningslöst med en trainer kite är inget annat än rent skitsnack!

• bert

Medlem
    31 juli, 2005 vid 09:57

Ok, jag ändrar mig till lite små onödigt.
    Jag kanske utryckte mig lite klumpigt med tipparna. Men det brukar finnas steps på på de brädor som har tippar. På en kite bräda sitter ju stepsen längst bak, alltså kommer den tänkta luftkudden komma bakom brädan och inte göra nån nytta.
    Kanske lite fånigt att ta upp en så gammal sak, gjorde det för att du tyckte jag var dum i huvudet, vilket jag inte gillade

• surfmc

Medlem
    31 juli, 2005 vid 11:00

En trainee kite är kul o ha när polare vill testa på kite. Jag vill inte skicka upp min egen dyrbara kite till en oerfaren även han lärt sig säkerhetssystem mm, det är stor risk för onödiga krascher !
    Jag var ute för ett tag sen med en polare och bodydragga med en traineekite på 2,5 kvm. Det funka bra i ganska hård vind, folk som kitade körde 8-10 kvm.
    Så köp en traineekite, det är suveränt kul att vissa dagar. En beg kan man nog hitta för 500:-

• anonym-anvandare

Medlem
    31 juli, 2005 vid 16:55

Om man har mycket pengar kan man köpa en övningskite, jätte bra att ha. Men om man inte har det är det bättre att lägga pengarna på en lite bättre kite.

Tips! köp en barndrake med två linor lika bra att lära sig på som en trainer men för 100-200kr det ända är ju att man inte launchar på samma sätt.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.