Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Beslutsångest……

• Beslutsångest……

Publicerad av anonym-anvandare på 1 februari, 2002 vid 20:26

Ska köpa en bräda i år men frågan är vad man ska köpa. Ska ma köpa en vågis och en freestyle eller funkar en wave/freestyle bräda bra? Till saken hör ju att man inte har hur mycke pengar som helst :-(.

En tanke skulle kunna vara att köpa en ny freestyle bräda och en lite äldre vågis. Man har ju inte så ofta läge att använda en vågis men när det väl blåser vill man ju ha en liten rolig vågis. Men frågan är hur bra den idén är hur mycke har vågisarna utvecklats på senare år.

Eller ska jag helt änkelt köpa en wave/freestyle?????????

Jag blir helt tokig hjälp mig SNÄLLA!!!!!!!!

/Micke

anonym-anvandare svarade 23 år, 9 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • ola-h

Medlem
    2 februari, 2002 vid 11:42

Skillnaden i seglingsegenskaper har behandlats en hel del här på forumet. Sök på.

När det gäller valet mellan en eller två brädor är det givetsis ett val mellan pengar och släpande å ena sidan och prestanda och totalt regiser å andra sidan.

Vi i Sverige tenderar ju att segla i ett väldigt stort vindregister, faktiskt. Kör man freestyle blir det ju säkert från 6.5, 7.0 eller nåt och sedan blir det ju oftast ett gäng dagar varje år med ned mot 4.0. Mycket att kräva av en bräda. Om du verkligen vill tricka skall du ha en riktig freestyle. Vill du verkligen segla vågor skall du ha en vågis. Rannsaka dig själv: vad vill du köra och vad kör du?
    Många seglare vill ha en bra 4.0-bräda trots att det inte är många dagar det gäller. Det är ju ändå kanske de roligaste dagarna och med fel grejor blir det mycket frustration.

När det gäller utvecklingen på vågbrädor är den kanske in så jättestor när det gäler rena vågisar. Det beror givetvis på precis vilken bräda det gäller. En tre-fyra år liten RRD kan t.ex. vara ett bra hårdvindsalternativ och går att hitta billigt. Kolla skicket bara, hållbarheten har det hänt en del med, har jag en känsla av.

En vågfreestyle kan vara en bra bräda, men täcker egentligen inte direkt fler segel. Det ger en åkmässigt bra kompromiss mellan våg och freestyle, men en WF som tar en 6.5 går knappast perfekt en 4.0-dag och en bräda som funkar bra med 4.0 funkar inte att tricka på med 6.5.

I mitt tycke är två brädor alltså överlägset om man orka släpa runt dem. Du få två bra beggade för priset av en ny, faktiskt. Problemet kan vara att hitta en bra begagnad freestyle, men om du inte måste ha det absolut senaste bör det gå. Min gissning är att det går att hitta två bra brädor för under 10 papp. Leta på. Många här på forumet hjälper säkert till att berätta om specifika objekt du hittar.

• ola_p

Medlem
    2 februari, 2002 vid 19:29

Jag sålde precis min score v111 till förmån för en vågbräda, eftersom scoren helt enkelt var för stor för vad jag använde den till. Måhända att det kanske inte blir så många bra 4.2 dagar i apelviken. Men förra gången jag var där och blev jag spolad med alldeles för stora grejor tog det ganska hårt när min kusin hade bästa dagen på året. därför skaffar jag nu en vågis.
    Men jag lär bygga en pråm på 120liter i vår för att kajka runt alla 7.5 dagar.
    Sen så skulle det ju inte sitta fel med nåt istil med en MP Style M, men det finns inte pengar till allt 🙁 .
    För övrigt är Ola H´s resonemang rätt och riktigt, vad skulle alla materialfrågor få för svar utan honom.

• anonym-anvandare

Medlem
    3 februari, 2002 vid 14:06

Tack för ett fantastiskt bra svar det får nog bli 2 st brädor.

Tack igen

/Micke

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications