Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bilder!!! Snow Windsurfing på Tullinge flygfält 070127

• svenne

Medlem
    31 januari, 2007 vid 10:00
    JPS;362543 wrote:
    Enligt uppgift (och video) ska den där kunna funka på blankis. (Det gör INTE en skida man snickrar ihop själv…) Var lite sugen på den pga detta som alternativ till att köra med medar på is. Lite väl dyr dock.

Egentligen, varför inte? Om ”fenan” är gjord som ett skär, en gammal avdankad skridsko eller hemmaslipat stål, borde det gå att köra på is också.
    Jag har sett en snubbe som surfade på en kälke för handikappishockey och den har bara skär bak (har diskuterats tidigare konfen), precis som den här surfbrädan.

–S

• militaren

Medlem
    4 februari, 2007 vid 10:44

@filipl 362654 wrote:

Såg dina bilder där du kör med Mistralbrädan, det ser verkligen kul ut!

Jag har en del frågor:

1) Hur känns det att segla på snö, påminner det på något sätt om vanlig windsurfing?

2) Jag har en gammal Mistral Explosion 288, som jag funderar på att ”bygga om” till snö-windsurfingbräda. Måtten på den är 288X58 cm, är det någon som har någon uppfattning om vilken storlek på brädan som bör funka bäst?

3) Kan man köra helt utan fena, eller bör man ha t ex en avslipad fena i vanliga powerboxen där bak?

4) Bör man komplettera med ytterligare en fena någonstans, t ex under mastfoten?

5) Klarar brädan av de påfrestningar som den utsätts för om man t ex kör på skare, över små isblock osv…, eller tror Ni att botten på den går sönder fort (jag är medveten om att materialet i brädan i och för sig har betydelse för detta)?

6) Hur mycket måste det blåsa för att man skall kunna segla t ex på ett öppet fält?

7) Hur är det att ”snösegla” på en windsurfingbräda jämfört med de andra varianter av ”snöbrädor” som finns?, är andra varianter bättre lämpade för ändamålet?

Filip

Det jag kort kan säga med mina få egenskaper är att du kommer vilja ha en fena när du kör med en vindsurfingbräda. vilken fena som är bäst får man testa sig fram till, men en stålfena av något slag bör fungera bäst i det flesta förhållanden som man får gjuta fast i rätt boxtyp med Plastic Padding eller dylikt som JPS redan nämnt. själv testade jag utan fena denna dag och fick köra helt på skäret i lössnön vilket blev jobbigt i längden när man fick spänna sig rätt mycket. jag har inte riktigt bestämmt mig hur jag ska modda min bräda, men om du vågar ta första steget, så illustrera gärna med bilder :)..

//Micke

• filipl

Medlem
    6 februari, 2007 vid 13:36

Hur var själva känslan att använda windsurfingbräda på snö? Var det så pass kul att du vill göra det fler gånger?

En idé som jag fick angående fenan är att man borde kunna utgå från ett – i mitt fall – ”huvud” från en powerboxfena och börja med att såga av hela fenan. Därefter borde man kunna fräsa ett avlångt hål i fenhuvudet och förankra en ny stål fena med epoxi.

För att skydda botten på brädan skulle man kunna lägga på ett lager glasfiberväv och epoxi direkt på botten av brädan och upp mot kanterna på den, så borde den bli mer tålig.

• militaren

Medlem
    6 februari, 2007 vid 17:50

@filipl 363809 wrote:

Hur var själva känslan att använda windsurfingbräda på snö? Var det så pass kul att du vill göra det fler gånger?

En idé som jag fick angående fenan är att man borde kunna utgå från ett – i mitt fall – ”huvud” från en powerboxfena och börja med att såga av hela fenan. Därefter borde man kunna fräsa ett avlångt hål i fenhuvudet och förankra en ny stål fena med epoxi.

För att skydda botten på brädan skulle man kunna lägga på ett lager glasfiberväv och epoxi direkt på botten av brädan och upp mot kanterna på den, så borde den bli mer tålig.

Det är likt vindsurfingkänslan men du har inte samma frihet att poppa brädan osv. Jag kommer absolut att göra det igen, men då med en fena. Jag har också varit i samma tanke banor dom du när det gäller fenan. Bara att hoppas att fenan blir tillräckligt stark med den konstruktionen. men att förstärka brädan struntar jag i, min vågbräda är redan rätt bra förstärkt, så jag hoppas det funkar.

vi ses väll på snön med våra fina homemade lösningar ^^.

• hakman

Medlem
    8 februari, 2007 vid 08:39

Jag såg en film för ett tag sen, med en snubbe som körde freestyletrick på snön. Istället för att poppa tryckte han på spinout. Jag tror att han lyckades med switch volcano och framåt. Framåten gjorde han precis som en normal sådan, fast genom att rulla med kroppen ner mot snön i rotationen medans han skotade in. Precis som en lättvindsframåt på vattnet.
    Men det lär gå att utveckla ganska mycket, punetas och esliders går säkert om man får till en bra sw volcano. Brädan sjunker ju inte, så man har ju all tid på sig att snurra.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bilder!!! Snow Windsurfing på Tullinge flygfält 070127

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.