Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Billig vågbräda köpes!

• johanneslarsson

Medlem
    27 oktober, 2008 vid 16:12

själv kör jag 6´8 utan stroppar. en anledning som jag ser till att ha en mindre är att den fångar upp mycket vind när man ska ta sig ut över vågen. annars tycker jag att det är mycket skönare med en stor bräda om det är surfkänskan men vill åt, och det vill man ju.

• dannep

Medlem
    27 oktober, 2008 vid 18:13
    johanneslarsson;512186 wrote:
    själv kör jag 6´8 utan stroppar. en anledning som jag ser till att ha en mindre är att den fångar upp mycket vind när man ska ta sig ut över vågen. annars tycker jag att det är mycket skönare med en stor bräda om det är surfkänskan men vill åt, och det vill man ju.

Var kan man läsa om grunderna i köra vågbräda med kite? Förutom att jag kan testa sökfunktionen här 🙂

• sourra

Medlem
    27 oktober, 2008 vid 18:15

Det har varit en del bra skriverier i Kiteworld om att köra kitevågis. Här finns lite info också http://www.kiteworldmag.com/surf/

• yann

Medlem
    27 oktober, 2008 vid 21:39

Det pratas mycket om längd men knappt nånting om shape. Min 5’3″ Salomon Noseless har mycket mindre motstånd i vattnet än min 6’3″ shortboard på grund av den mycket plattare rockern. Hade det inte vart för att fenorna är yttepyttesmå och gör den olämplig i över brösthögt så hade jag nog kört den nästan jämnt i Läjet. Nu får jag kånka med två brädor varje gång istället eftersom jag inte kan vara utan någon av dom. Sen kör jag ju en strappad 5’3″ Underground Freewave som är en oslagbar hårdvindsbräda med relativt vassa rails och en näst intill oförstörbar konstruktion. Den brukar åka fram först när det blåser + 18ms numera men jag kommer nog alltid att ha någon liknande shape och storlek i quivern.

Smalare brädor är fortfarande enkla att köra ostroppat på men de är jäkligt mycket svårare att gippa. Egentligen kan det inte bli så fel så kör på det ni har liggande hemma eller kan komma över billigt. Man lär sig ju på allting och med tiden så vet man vad man vill ha ut av en bräda i olika typer av vågor.

Är precis på väg att beställa en sån här Placebo Surfskate 5’0″ nu som kommer att vara ännu bättre i flacka onshorevågor än min noseless men ha ett standard fensystem så man kan köra upp till axel-huvud nånting kanske. Bred tail för poppiga ollies. Kort noseless shape för bättre kontroll utan grabs i luften. Riktigt bred för stabilitet. Feta rails för att inte fastna i lippen eller grävas ner i fejset. Kostar inte gratis men kommer att vara värd varenda krona!

placebo_products_main_surfskates.jpg

Sen blir det nog en custom fish shape från Depontes som jag tror landar på 5’10”-6’0″ x 19-19 1/2 nånting.

• haze

Medlem
    27 oktober, 2008 vid 21:41

Fan den såg ju kul ut Yann. Var hittade du den då? Kostar? Skickat mailet till DePontes än?

• yann

Medlem
    27 oktober, 2008 vid 21:45

Haha, nä jag har skrivit det men intte skickat ännu. Placebon kostar 5000dkk genom Dark Blue som tar hem den från Pukas som är distributör i Europa. Ytterligare 300 dkk för frakt till Gbg så jag tar nog en dagstripp och plockar upp den i Helsingör själv.

• haze

Medlem
    27 oktober, 2008 vid 21:47

Shit som du säger den var inte grattis… Men Schweizer francen är stark så jag tjänar bra i vinter så då blir det fint i vår med nya brädor 😉

• _dave

Medlem
    27 oktober, 2008 vid 22:06

I can sell you mine as I don’t ever manage to drive to where the waves are.

Very beginner friendly – you don’t need to gybe it – just ride it backwards.

It is a bit of a wave-skim hybrid so works well in light winds too.

Made by RL-kiteboards. The ”Wave & Fun” model from early 2007.
    http://www.rlkite.com/boards.php

PM if you are interested.

Cheap.

• hengo

Medlem
    28 oktober, 2008 vid 21:18

angående shape.
    yann eller nån annan, vad har en smal bräda å smal tail för egentlig fördel? goare svängar?

6’3an jag kör tycker jag funakr så sjukt fint. den har en rund bred tail. testat liknande brädor fast med smalare tail, tycker de sög totalt. planar för det första mycket senare, sen kunde jag knappt göra ollies.

som plåster på såren för min förra tråkiga post angående ämnet bifogar jag en bild jag tog häromdan på ett magiskt norrland, samt två bilder vår egen surffotograf annakarin drugge tog i helgen!

Fått fyra dagar denna veckan, och då har man ändå kombinerat det med att solen går ned klockan 4 och man jobbar heltid, personligt rekord!

(http://www.annakarindrugge.com)

• hengo

Medlem
    28 oktober, 2008 vid 21:19

två nedre foto av Drugge!

• hengo

Medlem
    28 oktober, 2008 vid 21:21

mer av Drugge

• haze

Medlem
    28 oktober, 2008 vid 21:32

Nice bilder!

• yann

Medlem
    28 oktober, 2008 vid 22:34

Way to go Hengo!

Det där med bredden på brädan är jäkligt svårt men man skulle kunna summera det enkelt med att smala brädor passar bättre för vassare vågor. Sen när man kör strapless så har man ju ingen strap som hjälper till att kantställa brädan och då kan en för bred bräda göra det svårt at få upp den på kant tillräckligt när det går undan. När jag skrev ”bred för stabilitet” tidigare så menar jag i landningar eller när brädan ligger platt. I svängar eller på railen har det rakt motsatta effekten. En smalare bräda passar därför bättre för lite mer kite powered surf med lite mer hastighet.

När det kommer till tailen så är det ju samma som på TT. En bred tail ger bra stabil pop. Nu är ju inte pop något som man normalt brukar väga in när man shapear brädor utan det handlar om en kompromiss av riktningsstabilitet och löshet (hittade inget bättre ord). En smalare tail kan du gräva ner slutet av railen djupare än på en bredare tail och du får då mer stabilitet. Kraften du lägger ute på tårna eller hälen blir ju en hävstång och ju bredare tail du har, desto mindre hävstångseffekt. Samma princip med bredden på brädan. Sen har ju riktigt smala tails möjlighet att förlänga railen bakom brädan pivotpunkt. Ta pintailen som exempel där railen ju fortsätter hela vägen till slutet av brädan. Effekten blir ju lite som att ta en skärande skarp sväng switch på tåkant med en directional snowboard. Lång effektiv kant bakom ”den nya” bakfoten som ger grym stabilitet. En rundare tail sägs ge ett mjukare släpp av vattnet än fyrkantigare hörn men jag har själv ingen direkt efarenhet av runda tails om det är typ thumbtail du menar. Squash tail är en kompromiss som i princip ersatt squaretail helt å hållet.

http://www.surfing-waves.com/board/tail_shape.htm

• sourra

Medlem
    28 oktober, 2008 vid 22:35

Prima Hengo. Jag vet att du har mer godis. Ge oss! Det där väger inte upp för den förra posten. Än.

• skotten

Medlem
    28 oktober, 2008 vid 23:49

hengo, we love you down here man.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
No license details found.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Billig vågbräda köpes!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.