Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Bindningar till foilsurf!

• Bindningar till foilsurf!

Publicerad av petter_xd på 1 september, 2008 vid 09:50

Tjenna

Ska bygga en foilboard och tänkte att det då kan vara smart med ett par footstraps som fungerar åt två håll. Vill nämligen slippa köra toeside och istället kunna vända på brädan och stoppa i fötterna från andra hållet i stroppen. Någon som vet om detta finns att få tag på? Eller man kanske ska satsa på några andra slags bindningar? Hörde nån som sade att man skulle köra med snowboard bindningar och snowboardboots för att få det hela styvare. Känns ju lite jobbigt så tänkte satsa på ett par kitebindningar istället. Tacksam för förslag!

Mvh Petter

petter_xd svarade 16 år, 7 månader sedan 6 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • hengo

Medlem
    1 september, 2008 vid 10:10

tror de blir mekigt. Stroppar är förmodligen att glömma, lär blir lite väl krävande för fötterna.

escaladesen är ju jättesköna, och minskar dessutom risken att drabbas av board offs om du vill köra vanlig bräda sen igen. Du kanske får montera någon slaggs gyroplatta eller något så du bara vänder hela brädan liksom?

• wibban

Medlem
    1 september, 2008 vid 10:14

Dakine har bindningar som bör gå från båda hållen.
    Jag har dem på min bräda och tog bort dem för hemresan från Brasseland.
    När jag kom hem och skulle sätta dit dem igen testade jag båda hållen och kunde inte bestämma mig för vilket som kändes bäst.
    Jag är ganska säker på att de skulle funka bra för dig och de är grymt sköna.

Dock ska jag påpeka att de är lite mjuka i början och tänjer sig något men nu sitter de perfekt.

• hengo

Medlem
    1 september, 2008 vid 10:15

@Wibban 495812 wrote:

När jag kom hem och skulle sätta dit dem igen testade jag båda hållen och kunde inte bestämma mig för vilket som kändes bäst.

Dock ska jag påpeka att de är lite mjuka i början och tänjer sig något men nu sitter de perfekt.

pratar vi verkligen om bindningar nu? Låter läskigt likt en footstrap

• wibban

Medlem
    1 september, 2008 vid 10:18

Nej, du har rätt… jag uppfattade det som det skulle funka med straps för honom. Läste klantigt helt enkelt :).

• yann

Medlem
    1 september, 2008 vid 10:46

Skulle vilja se ett par bindingar som funkar både regular och goofey på en directional. Hur skulle det funka? Ska du kliva i genom hålet för tårna? Eller kliva ur bindningen och rotare bindingen på någon platta med någon slags mekanism? Låter sjukt jobbigt!

Det enda som funkar åt båda hållen på en directional är symmetriska straps och pads som på de flesta vågbrädor. Kör toeside istället om du nu ska ha bindningar.

• hbgkitare

Medlem
    1 september, 2008 vid 11:16

Vanliga stroppar skall ju funka!
    http://www.carafinohydrofoils.com/

• petter_xd

Medlem
    1 september, 2008 vid 11:28

Edit: menade inte kitebindningar utan footstraps. fel av mig att vara otydlig, sry.

hengo;495811 wrote:
    tror de blir mekigt. Stroppar är förmodligen att glömma, lär blir lite väl krävande för fötterna.

escaladesen är ju jättesköna, och minskar dessutom risken att drabbas av board offs om du vill köra vanlig bräda sen igen. Du kanske får montera någon slaggs gyroplatta eller något så du bara vänder hela brädan liksom?

Okej jo det är faktumet att det blir mer krävande för fötterna jag är rädd för. Men samtidigt mycket smidigare med stroppar och känns även säkrare att kunna få av brädan om man skulle slå sig. Någon slags gyraplatta låter spännande men samtidigt väldigt komplicerat.. Hum, escaladesen, är det ett par wakebindningar? för det har jag annars hemma så det skulle man ju kunna testa med 😀

Wibban;495812 wrote:

Okej det låter ju soft men precis som jag sade så vill man ju inte att de ska vara för mjuka. isåfall några riktigt styva stroppar.

Yann;495819 wrote:
    Skulle vilja se ett par bindingar som funkar både regular och goofey på en directional. Hur skulle det funka? Ska du kliva i genom hålet för tårna? Eller kliva ur bindningen och rotare bindingen på någon platta med någon slags mekanism? Låter sjukt jobbigt!

Det enda som funkar åt båda hållen på en directional är symmetriska straps och pads som på de flesta vågbrädor. Kör toeside istället om du nu ska ha bindningar.

somsagt så menade jag stroppar, haha lite väl dumt att stoppa i fötterna i fel ände på en riktigt bindning. okej så det är alltså det som används på vågbrädorna, inte så insatt i det så trodde de använde samma sorts bindningar som man har på freeridebrädorna.

Frågan som kvarstår är vilka bindningar som är mest optimala för en hyfrofoilbräda. har sett endel youtubeklipp där de kör med stroppar och det verkar inte vara några problem. sen säljs det även foilbrädor med stroppar. tex http://www.carafino.no som verkar vara ett seriöst företag från norge säljer dessa bindningar till sina brädor.

Peace /Petter

• wibban

Medlem
    1 september, 2008 vid 15:09

Mjukheten i de Dakinestraps jag har ger en bra passform. De formar sig efter dig men när du kört dem ett par gånger ger de bra motstånd.
    Det finns säkert andra bindningar som är ännu bättre men dessa vet jag skulle funka åt båda hållen utan att jag skulle få problem med fötterna och jag skulle ha lika bra/dålig stabilitet från båda hållen.

• rtotheg

Medlem
    1 september, 2008 vid 21:09
    Petter_xD;495801 wrote:
    Tjenna

Ska bygga en foilboard och tänkte att det då kan vara smart med ett par footstraps som fungerar åt två håll. Vill nämligen slippa köra toeside och istället kunna vända på brädan och stoppa i fötterna från andra hållet i stroppen. Någon som vet om detta finns att få tag på? Eller man kanske ska satsa på några andra slags bindningar? Hörde nån som sade att man skulle köra med snowboard bindningar och snowboardboots för att få det hela styvare. Känns ju lite jobbigt så tänkte satsa på ett par kitebindningar istället. Tacksam för förslag!

Mvh Petter

De är surf stroppar du snackar om , finns på de flesta surf shopsen . du får en pad som ser likadan ut på båda håll och stroppen står rakt ist för lite lutning

• petter_xd

Medlem
    2 september, 2008 vid 07:28
    Wibban;495886 wrote:
    Mjukheten i de Dakinestraps jag har ger en bra passform. De formar sig efter dig men när du kört dem ett par gånger ger de bra motstånd.
    Det finns säkert andra bindningar som är ännu bättre men dessa vet jag skulle funka åt båda hållen utan att jag skulle få problem med fötterna och jag skulle ha lika bra/dålig stabilitet från båda hållen.

Okej är det de dakina stropparna som finns på denna sidan du menar? http://www.surfers.se/search.aspx?CategoryID=140 Om man skaffar ett par sådana stroppar så skulle man isåfall behöva konstruara någon slags skumgummiplatta undertill för att få det lite bekvämt för fötterna.. Vet att det finns till andra bindningar dock.

RtotheG;496002 wrote:
    De är surf stroppar du snackar om , finns på de flesta surf shopsen . du får en pad som ser likadan ut på båda håll och stroppen står rakt ist för lite lutning

Japp!

• wibban

Medlem
    2 september, 2008 vid 07:57

@Petter_xD 496054 wrote:

Okej är det de dakina stropparna som finns på denna sidan du menar? http://www.surfers.se/search.aspx?CategoryID=140 Om man skaffar ett par sådana stroppar så skulle man isåfall behöva konstruara någon slags skumgummiplatta undertill för att få det lite bekvämt för fötterna.. Vet att det finns till andra bindningar dock.

Sorry, my mistake. Jag kom bara ihåg att jag köpte ett par Dakine bindningar men de jag egentligen menade är de här från Mystic. De ser inte ut att fungera om man vänder dem om men märkligt nog gör de det.
    http://www.ontopsports.com/MY_adj%20kitestrap%20white%20.jpg

Sedan är det ju som du säger att man bör skaffa sig någon form av platta undertill som inte är formad åt ett håll som padsen är normalt idag.

• petter_xd

Medlem
    2 september, 2008 vid 09:16
    Wibban;496064 wrote:
    Sorry, my mistake. Jag kom bara ihåg att jag köpte ett par Dakine bindningar men de jag egentligen menade är de här från Mystic. De ser inte ut att fungera om man vänder dem om men märkligt nog gör de det.
    http://www.ontopsports.com/MY_adj%20kitestrap%20white%20.jpg

Sedan är det ju som du säger att man bör skaffa sig någon form av platta undertill som inte är formad åt ett håll som padsen är normalt idag.

Okej! jo jag har sett att det finns pads att köpa, trodde att bindningen var en enda sak men den är ju uppdelad i pad och strap 😛

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
No license details found.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Bindningar till foilsurf!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.