Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Björkvik idag
- 
		Björkvik idagPublicerad av anonym-anvandare på 12 oktober, 2001 vid 16:58Sanslöst bra. Massiva vindar, Spin out med en 65 fena. 
 Tangerat speedrekord i chop, sjuk krasch efter ett speedjump i svallet efter en
 stor skärgårdsbåt.och rubbet finns på video (strappad på brädan.) och till råga på
 allt så fungerar videon fortfarande (vågen Canon).Nu gäller det att flytta upp videon ca 10-20cm upp från brädan och rikta den 
 snett nedåt framåt. Videosekvenserna påminner mer om en lågtflygande och
 studsande kryssningsmissil än nåt från en bräda.
 Helt sjuka bilder för och inte tala om ljudet. Vid varje hårt islag flippar bilden ur
 men sen kommer den tillbaka igen.Det här kan man garanterat tjäna pengar på. Prova själv. anonym-anvandare svarade 24 år sedan 3 Medlemmar · 10 Svar
- 
			10 Svar
- 
går det inte lägga ut videon på nätet. skulle va kul att se om kraschen var så brutal som du påstår. 
- 
Den var tillräckligt brutal för mig, GPS visade mellan 20 – 25 knop precis innan. 
 Inte helt bra ensam mitt ute på Nämndöfjärden.
 Däremot ska jag slipa på det här ett antal gånger framöver, det finns en massa
 missar som man kan göra tex att videon (i autofocus) fokuserar på vattendroppar
 på skyddsglaset på vattenfodralet mm.
 Fast jag har inte sett några liknande sekvenser nånstans på de många
 surfvideos som jag har. Och eftersom man måste strappa fast videon med
 spännband runt brädan så måste man segla med bakvikt för att motverka
 friktionen från dessa (mer än man kan ana) precis innan planing, så jag trixar
 vidare.Video sekvens-en/erna är beställda för en kommande reklamvideo. 
 Kul jobb.
- 
Reklam för…? Vad kostar en sån där kamera egentligen? Hanna 
- 
Kameran är en äldre Hi8 idag är dom säkert rätt billiga. Skillnaden mot en 
 enklare DV kamera är faktiskt marginell (det är testat), så det är bättre och
 köra med en billigare variant.
 Vattenhuset ca 1500 – 2000:- du styr kameran utifrån med gummiknppar på
 vattenshuset.
 Det absolut viktigast innan ett kastfall är att slita riggen bakåt stämpla
 hälarna i sidan på brädan så brädan svänger upp mot vinden så att masten inte
 faller över kamerahuset.
 Testar man blir man klart förvånad över framförallt närheten till vattnet på
 videon.
 Klipp ut de bästa sekvenserna med videon hemma sätt till bra musik och det blir
 garanterat bättre än man anar.Uppdragsgivare ska man inte lämna ut men det handlar inte om Windsurfing. 
- 
Hmmm, låter häftigt men förr eller senare så lär ju kameran paja (alla får ju trots allt kastfall). Jag funderar på att spänna på en kamera på en hjälm, såg det på en gammal windsurfingvideo och det såg brutalt ut!! Är det någon ”amatör” som testat detta någon gång? //Johan!! 
- 
Ja det är inte helt ovanligt och det är testat rätt så ofta på videos. Men 
 bilderna från en video strappad på brädan i speed och chop är sanslöst mycket råare.
 Men det är uppenbarligen knepigare att få bra bilder på en Formula som igår än från en Explosion som jag kört på tidigare videor. Det blir faktiskt bättre på
 små brädor.Det man missar när man kör hjälmvarianten är närheten till vattnet och speedkänslan, Som sagt sätt egen musik till och du har en rå musikvideo av 
 klass.
- 
väntar med spänning på ett smakprov.. och finns det någon sida med amatörclips från w-surfing? 
- 
Känner inte till det men på 
 http://w1.871.telia.com/~u87108755/skunkvid1new.htmlfinns det några bilder från ett test för nästan exakt ett år sen. 
 Det är faktiskt en enorm skillnad mot denna gång, övning ger uppenbarligen
 färdighet.
 Ska dra iväg till Kuntze i 08 på måndag och köpa skummgummi stoppning till
 videon. helt nödvändigt. Det är ett under att den överlevde kraschen från i
 fredags.(kul sekvens från videon tagen under vatten med ett simmer pro-Race
 pekande rakt ned mot botten mitt ute på Nämndöfjärden.)Man måste tejpa fast sladdarna från vattenhuset till videon, annars rycks dom 
 loss när man maxar i chop. Man lär sig. Autofocus kan man glömma mm.Vad man kanske inte räknar med är hur extremt jobbigt detta är. Flera timmar 
 överriggat brukar ta på krafterna i sig. Men nu ska man iland lossa
 rubbet och torka bort kondens, lossa rubbet och byta accar mm om och om igen
 och hela tiden på helspänn så att inte masten drar ned rakt över videon. Segl
 amed bakåtvikt så nosen inte doppar och spännbanden där framme rycker i och man
 flyger.Man känner sig som en kanelbulle nedtryckt i vatten dagen efter. Försök själv. Tex av en 60 minuters video klipper man ned 3 minuter 
 värstingsekvenser. Kör igång Acid och Reason i datorn och fixar 3 minuter musik.
 och vips har man den absolut råaste musikvideo alla kategorier.Vi kommer också köra nattetid med starkt ljus från brädan. 
 Vågar inte tänka på vad det här kostar men bättre projekt än det här finns bara inte.
 Funderar på att lägga ut en MP3 ljudfil (20-25knop)som säger rätt mycket i sig.
 /Bosse
- 
när får vi se reklamfilmen, men den kommer kanske inte på tv eller? 
- 
Vet ej när, andra bestämmer men det kommer tidigast i vår-sommar 
 Vi kommer att köra boardvideo åtminstone hela november ut.
 Men det måste givetvis bli bra, inte minst musiken som ska vara till.
 Blir det nån bra sekvens så släpper jag delar av den på konf.
 /Bosse
Logga in för att svara.