Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing blandning av master

• blandning av master

Publicerad av Oregistrerad på 30 juli, 2006 vid 17:04

Varför är det bara ezzys segeltillvärkare som vill att man skall blanda olika delar t.ex. 430 botten med 400 top?

om man kör t.ex. ezzy på powerx funkar det fortfarande att dela på detta sätt eller är det bara med ezzys egna master.

Finns det någon här som förskt köra ezzy på powerx rdm?
    Hur blir det? rekomenderas att hålla sig till ezzys master i seglen?

ola_p svarade 19 år, 3 månader sedan 3 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • Oregistrerad

Gäst
    30 juli, 2006 vid 17:35

Det är inte bara med ezzy som man kan blanda under- och överdelar från olika längder på deras master, med tex goya master går det också bra.

• ola_p

Medlem
    30 juli, 2006 vid 18:50

Det fungerar utmärkt med powerex, ezzy, no-limitz och goya…

Jag kör goya och blandar 370 & 400 i 4.4, i 3.7 hade jag nog gärna kombinerat 370 med en bit 340 om jag haft en. Har även blandat med annat mastmärke när jag hade knäckt en mast i marocko.. Funkade utmärkt det med.

Tycker det är lite synd att inte fler tillverkare rekommenderar att man seglar på mixade master, ligger luffen på 400 eller strax över och rek. mast är 400 så blir det förmodligen skönare på en blandad mast.

• herodude

Medlem
    30 juli, 2006 vid 19:04

simmers funkar med va? eller det är iofs typ samma som powerex men, det här skulle innebära att det räcker med 2 master för att täcka en linje för 4.0 – 5.3? en 370 och en 430 för 4.0 och 5.3 sen blandar man med under från tresjuttion och överdel från fyrtrettion för att få en fyra meters?

• ola_p

Medlem
    30 juli, 2006 vid 19:19

Det finns en risk att det blir lite skumt, en 370 botten är MYCKET mjukare än en 400 om du byter underdelen i ett segel. Jag kan tänka mig att 370+430 skulle ha en tendens att vika sig/kollapsa.
    Däremot gissar jag att 5.3 på 400/430 kombo skulle kunna funka bra. Du sparar med andra ord in en halv mast på den linjen, kanske inte den starkaste anledningen till att blanda. Känns ett segel lite hårdare och direktare än de övriga i linjen så kan det vara läge att blanda lite master.

• adde

Medlem
    31 juli, 2006 vid 15:29

Då är det kanske smartare att välja rätt segel, det är ju inte jättesvårt att hitta en 5.3 på 400 mast i så fall. Har du hittat ett segel som du gillar så ändrar du antagligen mer på raktären genom att ha mixat mast (ffa om du har 430/370) än att välja ett annat segel.

Fördelen med mastmix ligger nog snarare i reservkapaciteten vid tex resor (eller hur Ola?).

• ola_p

Medlem
    31 juli, 2006 vid 15:47

Både det, och att vissa segel egentligen blir bättre på mixade master… Kommer i min nya linje ha en mast per segel..

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications