-
Blir en jävla massa master… Hur många har ni?
Så här inpå småtimmarna sitter jag och kalkylerar på hur jag ska lyckas med att ha så få olika master som möjligt till ett gäng olika segel.
Till att börja med har jag ett 7.5 kvm segel & ett på 6.6 kvm, vilka båda naturligtvis kan köras med 460 mast.Nedåt i storlekarna ska jag snart köpa ett 5.3-5.4 segel. Min lite större freeridebräda som jag nu har kommer framöver kompletteras med en vågis. 5.3-5.4 seglet tänkte jag ha som det större seglet på vågbrädan, och sedan köpa ett mindre segel till den på c:a 4.5 kvm.
Har kollat lite på mast- & bomstorlekar till olika North-segel. Och det som bekymrar mig nu är att de flesta 5.3-5.4 segel verkar köras med 430 mast, medan man till 4.5 segel ska ha 400 mast. North Duke 5.4 t ex har 444 som ”max luff” & Superstar 5.3 har 441. Det står 430 som rekommenderad mast till båda. Men är det nåt som blir på tok om man kör en 400 mast och en 50 cm förlängare?
Eller ska jag inbilla mig att jag även behöver ett mindre segel senare, typ 3.7, så att jag kan ha en 380 mast till ett 3.7 & ett 4.5 segel… Och sedan använda en 430 mast till 5.3-5.4:an samt 460-masten till de två största seglen?
Nu har jag ju inte bestämt exakt vilka segel jag ska köpa, men det vore ju bra om man kunde planera in storlekarna hyfsat så man kanske klarar sig på en mast mindre än i annat fall…

Sitter jag och skapar mig huvudbryer i onödan? Kanske borde jag slå mig ner och smutta i mig en stor whisky istället. Eller hur gjorde ni när ni var i samma situation? Ska man skita i allt och köpa segel först och pussla ihop det med masterna allt eftersom?

Yours sincerely
Mannen med beslutsångest
Logga in för att svara.

, Underbart för minimalisten!