Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Blir en jävla massa master… Hur många har ni?

• Blir en jävla massa master… Hur många har ni?

Publicerad av anonym-anvandare på 23 augusti, 2004 vid 00:07

Så här inpå småtimmarna sitter jag och kalkylerar på hur jag ska lyckas med att ha så få olika master som möjligt till ett gäng olika segel.
    Till att börja med har jag ett 7.5 kvm segel & ett på 6.6 kvm, vilka båda naturligtvis kan köras med 460 mast.

Nedåt i storlekarna ska jag snart köpa ett 5.3-5.4 segel. Min lite större freeridebräda som jag nu har kommer framöver kompletteras med en vågis. 5.3-5.4 seglet tänkte jag ha som det större seglet på vågbrädan, och sedan köpa ett mindre segel till den på c:a 4.5 kvm.

Har kollat lite på mast- & bomstorlekar till olika North-segel. Och det som bekymrar mig nu är att de flesta 5.3-5.4 segel verkar köras med 430 mast, medan man till 4.5 segel ska ha 400 mast. North Duke 5.4 t ex har 444 som ”max luff” & Superstar 5.3 har 441. Det står 430 som rekommenderad mast till båda. Men är det nåt som blir på tok om man kör en 400 mast och en 50 cm förlängare?

Eller ska jag inbilla mig att jag även behöver ett mindre segel senare, typ 3.7, så att jag kan ha en 380 mast till ett 3.7 & ett 4.5 segel… Och sedan använda en 430 mast till 5.3-5.4:an samt 460-masten till de två största seglen?

Nu har jag ju inte bestämt exakt vilka segel jag ska köpa, men det vore ju bra om man kunde planera in storlekarna hyfsat så man kanske klarar sig på en mast mindre än i annat fall… ooo.gif

Sitter jag och skapar mig huvudbryer i onödan? Kanske borde jag slå mig ner och smutta i mig en stor whisky istället. Eller hur gjorde ni när ni var i samma situation? Ska man skita i allt och köpa segel först och pussla ihop det med masterna allt eftersom? confused.gif

Yours sincerely

Mannen med beslutsångest

rasmus_w svarade 21 år, 2 månader sedan 8 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • kamaaina

Medlem
    23 augusti, 2004 vid 04:58

Som du sa…Duke 6.2 kan köras med 4.30 mast vilket e bra. Om du sedan tar ett segel som Voodoo så kan du köra samma mast med alla dess storlekar. Att köra 4.00 på ett 5.3 segel som har rek. mast 4.30….jag e ju ingen mast expert så folk får väl rätta mig om jag har fel. Men jag inbillar mig i alla fall att om man e en lätt person som mig själv (1.80m 67kg) så tror jag starkt att en mjukare 400 mast på ett 5.3 (430) inte e ngra problem. För en tyngre person kanske det inte blir helt idealiskt…samma sak nedåt i storlekarna. Skall själv skaffa mig en ngt mjukare o kortare mast till mina små segel där de rek. både 17 o 19 som IMCS. Sedan skall man inte underskatta mastens funktion. Mast o fena e saker man sällan har lust att köpa men jag tror man kan förändra mycket at egenskaperna genom att exprimentera lite. Blev det rörigt…ja klockan e bara 0655 o jag e lite trött.

• kamaaina

Medlem
    23 augusti, 2004 vid 05:12

Var precis inne o kollade på 2005 års segellinje från North. Kolla in Superstar 2005. Där kan du segla 3.7 till 5.7 med 400 mast…inte illa, det blir att köpa nytt till hösten kanske???

• styret

Medlem
    23 augusti, 2004 vid 12:54

jag ahr inte testat att stoppa i min 400 i mitt duke 5.4 men när jag körde 430 i mitt likadana 6.2 så blev rent ut sagt för jävlig.t inte skönt alls, antar vi att det är lika dant med hela linjen så blir det alltså inte bra.
    det skulle vara synd att förstöra känslan hos ett så jävla grymt segel som just 5.4an är med fel mast (eller fel styvhet och längd iallafall, jag ahr fel fakbrikat…)

• kamaaina

Medlem
    23 augusti, 2004 vid 13:04

Det kanske e så….skulle dock vara bekvämt med en mast eller hur? North kommer ju oxå med en mastextension som man sätter mellan de två delarna vilket skall höja imcs´n från typ 21 till 25 och samtidigt göra masten 30cm längre…vet inte hur bra det e.
    Men du styret det e inte så att du e en liten tjookis???
    wink.gif wink.gif wink.gif grin.gif grin.gif wink.gif wink.gif wink.gif
    Du kanske e för tung för en mjuk mast…?

• styret

Medlem
    23 augusti, 2004 vid 15:40

ja north skulle väl komma med nått sånt i år. det verkar ballt som fan, men som allt som det står north på så lär den väl kosta skjortan, jävligt bra idé iallafall. eller jag tycker iofs det är kul med mycket grejer. skönt med en mast till varje segel tycker jag. kan ha alla riggade, bara att byta bom, om ens det.

jag brukar försöka hävda att jag allt har nån typ av manlig kroppshydda men blir tillbakavisad gång på gång, framförallt av ÖWC-sofie.
    vågnålen vägrar att gå över 70 kilo.

just Duke är ju iofs sydda för lite tyngre killar (i motsats till mej då men som gillar att 6.2 har lika mycket drag som typ 6.8) så det kanske är därför dom reagerar så starkt mot en för mjuk mast. bara för det ska jag fan peta i 400 i segelt nästa gång det blir sånt väder.

• kamaaina

Medlem
    23 augusti, 2004 vid 16:17

Jag antar att dukes föregångare är XXXen, köpte ett XXX 5.4 som inte känns bra om jag jämför med mina mindre instinct, jag kanske e för lätt? E iof nöjd med min XXX6.2, tokbra drag i den. Håller med dig att det e skönt att kunna rigga ialla fall 2 segel utan att bekymmra sig, men på resan kan det vara lönt att ha en sådan förlängare kanske….typ 3.70 mast till pozo o en sådan förlängare så den blir 4.00, så e man home free.

• ola_p

Medlem
    23 augusti, 2004 vid 16:25

Kör 370 400 430… ska till nästa år köra större freestylesegel så då blir det en 460 också… sen skulle jag gärna haft en 340 till 3.5an och ytterligare en 400/430… =) samt ett gäng mastfötter…

• kamaaina

Medlem
    23 augusti, 2004 vid 17:45

vill ha vill ha vill ha, det e bara du du du du du du
    wink.gif grin.gif

• ola_p

Medlem
    23 augusti, 2004 vid 18:03

Svar till:

vill ha vill ha vill ha, det e bara du du du du du du
    wink.gif grin.gif

[/ QUOTE ]
    Jepp! smile.gif

Nåja, iaf så bör det gå att lösa om man köper rätt storlekar av rätt segel, vissa 5.3or riggas på 400. och 4.2or från 01/02 går ofta på 400. vill man ha mindre så är ju dock 370 oundvikligt eller eventuellt om man går 4.0 3.3 så kan man ha en 340 istället.
    Det borde om man tänker till lite gå att hoppa över 430 masten, köra (370/340) 400 460 om man kör freestyle/freeride segel med lite längre luff (severne freestyle 5.8a ska ha 460mast tex.)…

• anonym-anvandare

Medlem
    23 augusti, 2004 vid 20:53

Tjenare Styret, Tack för lånet av ditt stativ.

Angående dina master så kan det väll vara så att din 430-mast inte är den som North rekommenderar.
    Jag försöker alltid segla med så kort mast som möjligt (mjuk kan man också skriva) men med lite högre kolhalt för snabbare resppons. Ibland blir inte det heller bra,(såg vi ju igår…)

Johan

• rasmus_w

Medlem
    24 augusti, 2004 vid 20:59

Själv har jag lekt med tanken att köra nåt segel typ Naish Boxer eller Challenger Fuego (423 cm förlikslängd på 6.0:an, 411 på 5.5) med ultrakort förlik som 5,5:a och ett normalt vågsegel som 4,5:a, då behövs bara en 400-mast till rubbet. En 3.5:a köper jag väl nån gång, men sånt kommer ju nästan aldrig till användning här i Stockholm, i alla fall om man nästan alltid surfar på Görväln som jag gör.

Synpunkter?

• styret

Medlem
    25 augusti, 2004 vid 07:38

fast north rekomenderar ju iofs 25imcs så då blir det ju ändå fel med 430.
    det känns jävligt bra med min fiberspar 460 iaf så det funkar för mej sässongen ut sen ska jag nog testa nått annat nästa år, både segel och master, så vänta dej en order av mej till vintern, lär bli ny fristajlplanka i samma veva.

• adde

Medlem
    25 augusti, 2004 vid 08:01

Man kan absolut sy ihop smarta rigg-blandningar, tex. genom att kombinera kompakta segel (Boxer, Compact, Morpho/Fuego etc) med traditionella segel.

Värt att notera är att både simmer Compact och Naish Boxer har fått något längre luffar till 2005. Simmer Compact behöve tydligen betydligt mer luff än vad som angavs redan 2004. Tex hamnar Boxer 5.8 på 425 (tidigare 420) och rekommenderad mast är 430! Likaså hamnar compact 6.6 på 460 mast i år. Man behöver helt enkelt en styv mast för att hålla stabiliteten i ett sådant kompakt segel. Noterar dock att Naish 5.8:a testades (enligt egen uppgift) på en 400 mast i Boards April 2004 och fick väldigt bra resultat…

Eftersom jag gillar Naish skulle man kunna köra force/session 4.0 + Naish Boxer 4.7 på 370 mast. Sen session/force 5.3 + Naish Boxer 6.2 på 430 mast…

Körde, med stor framgång, tidigare års boxer 5.4 och 4.7 på 370 tillsammans med Session 3.8 och 4.2 laugh.gif, Underbart för minimalisten!

Nackdelen, för det måste ju finnas sånna, är att man blandar olika segel modeller och får ingen enhetlig kännsla i sina riggar – det är faktiskt mycket värt att ha samma segel i olika storlekar. Med flera master kan man dessutom ha flera segel riggade samtidigt, ökar (eller minskar) det är det bara att åka in och byta rigg. Det tar ju emot att rigga ned och upp, men har man prylarna färdiga på stranden är det enklare. Vidare kanske man, som jag och min sambo, delar på utrustningen (eller, hon använder mina segel laugh.gif) och då ”måste” vi kunna ha vilka två segel som helst riggade samtidigt.

Så svaret på din fråga är: lika många som antalet segel… 370, 2×400, 430, 460. JA, en JÄVLA massa master blir det…

/adde

• rasmus_w

Medlem
    25 augusti, 2004 vid 12:13

Visst vet jag att många master är bra, men bara om man har utrymme för det. Jag har mina prylar i en container och min plats svämmar bokstavligen över.

Varför är det så bra med enhetlig känsla? Förhållandena ändrar sig ju rätt drastiskt med vindstyrkan. Jag kör med raceprylar i 6,6 och uppåt, och när jag inte orkar hålla 6,6:an så byter jag till vågbräda och vågsegel. Eftersom 6,6:an med sitt superlösa akterlik (ett Da Compe -93) tar kopiöst med vind så är det inte ovanligt att jag byter direkt från 6,6 till 4,5 (ett antikt icketwistande segel) och ändå tycker att det känns tungt.

En annan sak jag funderar på är om det här skulle förändras om jag bytte till moderna segel. Säg att jag bytte 6,6:an till ett speedseeker, V8 eller liknande och våg/freestylesegel i 5,5 och neråt, skulle jag fortfarande kunna hoppa direkt till 4,5?

• semivaken

Medlem
    25 augusti, 2004 vid 13:48

Jag kör 3,7 till 5,8:a och alla segel rekar 400 mast… smile.gif Då kan man satsa på en grym skinny istället för två halvkassa sdm… 3,7:an är KA Kaos 4,0:an Naish Nalu 4,5:an Lip Freewave (Loftsails) 5,0:an KA Kaos och 5,8:an Naish Boxer… Dock så står det på Naish-segelbagen att den ska ha 430, men på naishsails.com hemsidan att den ska ha 400, då luffen är 425 så tror jag mer på 400 masten… =) Nån som vet om det är feltryck? Nån från Swell kanske vet?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Blir en jävla massa master… Hur många har ni?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.