Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing blixtar och en tappad kite

• blixtar och en tappad kite

Publicerad av axx på 18 juni, 2008 vid 06:33

fick lite nya erfarenheter i helgen..

på lördagen körde jag i askim och lyckades krascha draken en bit ut.. när jag skulle starta igen så hade brädan fastnat i linorna och när draken fyllde så skar brädan ner genom vattnet och drog med mig ner. Jag släppte draken så att den bara hängde på leachen men brädan var intrasslad så att den fortsatte att dra mig ner och jag var tvungen att släppa draken helt.fick simma in och som tur var så fick någon tag i draken innan den kom upp på land. tackar!!

söndag i torkels..
    ett åskväder är på väg in och vinden dör innan jag hinner köra in till riggplatsen.. börjar gå tillbaks och efter en stund börjar det åska ganska långt bort. när jag nästan är framme så blixtrar det från bommen eller linorna ner i ena handen och jag får en stöt.funderar någon sekund på om jag lever och sen tänker jag att schize nästa blixt kanske är starkare, så jag springer upp och dumpar draken på land (nästan på en vindsurfare.. förlåt)
    nöjd med att vara vid liv springer jag upp och berättar för några andra.. får reda på att draken kan laddas upp när man kör den genom luften vid ett åskväder. stöten var inte så stark.. som ett elstängsel kanske

gadget svarade 17 år, 4 månader sedan 9 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • henric

Medlem
    18 juni, 2008 vid 06:42

Har hört om exakt samma fenomen med åskväder tidigare. Slutsatsen måste bli att inte surfa när före, under eller direkt efter ett åskväder.

• gh0st

Medlem
    18 juni, 2008 vid 07:28

Hehe, jag har vart med om att få en stöt genom bommen jag med o precis som Henric sa, det är bara att sluta kita tidigare. Ser man mörka moln på horisonten är det bara att ta sig tillbaka snabbt som ögat o vänta ut det.

• brushanen

Medlem
    18 juni, 2008 vid 10:13

Bra att du gick 10m före mig när du fick överslaget i näven Axel:)

• larssa

Medlem
    18 juni, 2008 vid 10:17

@Axx 475851 wrote:

när draken fyllde så skar brädan ner genom vattnet och drog med mig ner. Jag släppte draken så att den bara hängde på leachen men brädan var intrasslad så att den fortsatte att dra mig ner

Hängde inte riktigt med hur du menade där :confused2:
    drogs du ner under vattnet?

• skotten

Medlem
    18 juni, 2008 vid 10:18

hehe yeah the secret is not to take your hand on and off to many times when this is happening.. its a funny story when you have finally landed your kite though : )

• axx

Medlem
    18 juni, 2008 vid 11:07

@Larssa 475905 wrote:

Hängde inte riktigt med hur du menade där :confused2:
    drogs du ner under vattnet?

jag hade sittsele så hamnade linorna lite längre ner under vattnet än annars.. och brädan hade fastnat i linorna, under vattnet.. när draken drog så gjorde vinkeln på brädan att jag drogs ner i vattnet.

hade säkert gått att få loss brädan men jag kände inte riktigt för att testa eftersom det var rätt långt innan det skulle börja grundaupp.

• larssa

Medlem
    18 juni, 2008 vid 11:13

@Axx 475915 wrote:

jag hade sittsele så hamnade linorna lite längre ner under vattnet än annars.. och brädan hade fastnat i linorna, under vattnet.. när draken drog så gjorde vinkeln på brädan att jag drogs ner i vattnet.

hade säkert gått att få loss brädan men jag kände inte riktigt för att testa eftersom det var rätt långt innan det skulle börja grundaupp.

Aj fan låter inte trevligt. Har aldrig hört nån som råkat ut för u-båts dragg så det måste varit maxad otur.
    Tur du & kiten klarade er iaf 😉

• lelleee

Medlem
    18 juni, 2008 vid 12:52

gött jobbat axel 🙂
    fint att du lever…

• proddan

Medlem
    18 juni, 2008 vid 12:57

U-boat drags..Har hänt mig en gång. Jag kraschade min kite i djupt vatten, kiten började loopa och börja dra mig under vattnet. Fick panik !! Min HP leash hade fastnat i kroken på selen så jag kunde inte ens släppa loss hela kiten..Men det gick bra till slut. Men rädd blev så inni bomben.

• gadget

Medlem
    18 juni, 2008 vid 20:49

Det räcker att det är åska i luften för att man ska få stötar i bommen!
    När det kittlar lite vet man att det är dags att gå in… :laugh:

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing blixtar och en tappad kite

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.