Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › blyersättning i vw transporter?
-
blyersättning i vw transporter?
Publicerad av anonym-anvandare på 5 juni, 2005 vid 20:39Hejsan, undrar om man bör använda blyersättning i en volksvagen transporter från -89 den e vattenkyld och manuell. Sen undrar jag också om det är någon speciell olja man ska använda eller om det är vanlig motor olja som ska i.
anonym-anvandare svarade 20 år, 5 månader sedan 2 Medlemmar · 5 Svar -
5 Svar
-
Du behöver ingen blyersättning, och det är vanlig motorolja som ska användas. Välj rätt SAE (viskositet)bara. Till en sådan motor kan du hoppa över de svindyra syntetoljorna och köra med mineralolja.
-
Åkey så det spelar ingen roll om man använder blyersättning eller inte? Kostar bara massa onödiga slantar då eller. Vad är detdär SAE för något? Skulle tillexempel denna funka? http://www.jula.se/butik/default.asp
Eller kanske den här? Motorolja Liqui Moly Halvsyntetisk. Högkvalitetsolja med optimal smörjning. Termostabil viskositet. Uppfyller och överträffar följande normer: API SJ, CF.ACEA A3-98, B3-98, VW 500.00, 505.00, Mercedes Benz 229.1. Testad och godkänd för Turbo och Katalysator.Oj va jobbig jag är men jag måste fråga några frågor till. Vet ni någonting om tätnings vätka man kan hälla i oljetanken för att den ska täta mindre dropp, funkar det eller gör det kanske till och med skada? Oljeläck stopp SONAX. Föryngrar och ger nytt liv åt motortätningar, t.ex. O-ringar och oljetätningar. Minskar oljeförluster genom ventiltätningarna. Tätar i de flesta fall oljedroppande motorer. Flaska om 250ml.
-
Blyersättning kan du hoppa över helt, en 89:a ska redan vara förberedd för blyfri bensin. Katalysator kravet kom väl 87-88 någongång på personbilar (dom måste ha blyfribensin). Nu är ju inte din bil en personbil, men garanterat så sitter det en motor med ventilsäten som tål att gå på blyfri. Även om det nu inte skulle vara en ”blyfri” motor så kan man köra ändå på oblyad. Det tar nämligen många tusen mil innan det händer något, och innan du har hunnit köra alla dessa mil så är troligen bilen slut/borta ändå.
Angående oljor så är det upp till var och en med sin egen tro vad som ska inköpas till sin guldklimp. Men…..min rekommendation är att till en sådan bil du har, som troligen även har ett par mil på nacken duger det med billiga mineraloljor. Jag själv skulle inte erbjuda den mer än olja från biltema. Många tror att deras olja är skräp, detta för att man tittat på prislappen. Observera att i princip all olja kommer från samma tillverkare, sedan häller fabrikanterna i lite hokus pokus, klämmer på en ball etikett, gör svindyr reklam och har mage att ta DUKTIGT överbetalt för en liter olja. Alla biltemas oljor är godkända av de kvalitetskrav som finns.
Biltemas oljor duger gott till en gammal bil som börjar bli sliten och till åren. Med deras olja har man lätt råd med att byta två ggr om året, vilket blir bättre än att köra 1500 mil på finoljan.
Din motor är inte heller något högpresterande/varvande fartmonster, ingen turbo laddning (för en turbo blir det lite annorlunda eftersom det är turbon som behöver maximal smörjning, framförallt vid kallt väder och start) och det är heller ingen högkompressionsmotor att tala om.
Vad som däremot kan vara värt och viktigt för dig att veta är just vad SAE är och betyder. Det är ett system som anger vilken viskositet oljan har (trögflytande eller lättflytande) för att den ska kunna jobba i olika maximalt och smörja vid olika temperaturer. Desto lägre tal, desto tunnare och mer lättflytande och tvärtom. Många kör med så kallade multiviskooljor (SAE 5/40)som jag själv anser som mindre bra. Dessa oljor har tagits fram för att man inte ska behöva byta oljor efter årstid (kallstarter mm, då vill man ha en olja med lågt SAE tal), en kompromiss helt enkelt. Och alla vet vi väl hur det brukar vara med kompromisser…….Kolla du efter en billig mineralolja runt SAE 10-40 och använd den i sommar, byt sedan till en tunnare om du använder bussen vintertid, exempelvis 5-30.
Själv använder jag mig av 20-50 men det beror på att jag snart åker söderöver i europa där tempen ofta ligger runt 30-35 grader…..då behövs det en tjockare olja, samt att det sitter hydrauliska lyftare, och dom vill gärna ha en lite tjockare olja när dom kommit till åren och börjar bli slitna.
Angående tätningsmedel så är det nog bara att prova. Tror inte att den kommer täta oljetrågspackningar (oftast i kork), däremot kan det kanske gå med o ringar mm om man har tur. Medlet gör vad jag förstår, att gummit sväller och har man tur så tätar det på så sätt.Hoppas att du nu blivit lite klokare av detta och kanske förstår en gnutta mer om oljor.
-
Nej,du måste ha blyerstatning, det kjører jeg på min caravelle coach 89.a, proffar har anbefalt det! Og det koster jo ingenting.
Logga in för att svara.