Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Böjkurva på North master
-
Böjkurva på North master
Publicerad av iceberg på 11 augusti, 2005 vid 07:15Tjena, är det någon som vet om böjkurvorna på north master skiljer sig från tex NP master. Jag har fått för mig att Nort master skiljer sig från övriga master med böjkurvan, är ja helt ute och cyklar?
karapp svarade 19 år, 9 månader sedan 6 Medlemmar · 6 Svar -
6 Svar
-
Alla märken skiljer sig i böjkurva. Enda sättet att veta om en mast passar dig och ditt segel är att testa. Jag kör en North Viper race i mitt Gaastra Echo 7.0 och det funkar super! Kör Simmer SC-6 i mina Grind och det funkar även det kanon även om jag får köra lite mer uthal än rekommenderat.
-
Jag håller med föregående talare om båda att alla märken har lite olika standard och om att man i allmänhet måste testa för att verkligen veta hur en viss kombination funkar. Även olika modeller från samma masttillverkare har ofta olika böjkurva och styvhet i samma längd. SÅ, det är mer en fråga om vilken karakteristik man får av en viss segel-mastkombination än om en viss kombination ”funkar”.
”Traditionellt” har North länge kört med så kallade flextoppmaster medan i princip resten av markanden kallade sina master constant curve. Detta är dock historia.
Jag har ett mast-test från nr 11-12/2004 av Tyskas SURF. Där visar sig Norths och NPs master vara (förvånansvärt) lika i böjen. Det märket som skiljer ut sig mest av alla i det testet är Gaastra (som har betydligt topp-styvare master). Man bör i och för sig vara lite försiktig med IMCS-tester eftersom metoden i sig egentligen inte helt speglar hur masten uppför sig i seglet, men troligen ger denna test en liten fingervisning i alla fall. -
Kör både NP X9 och North viper wave till mina North Superstar/disco…
Båda funkar kanon och man känner ingen större skillnad, med Np ser seglen tillomed bättre ut, mindre konstiga rynkor…
Däremot känner jag STOR skillnad mellan Norths master… Körde en North XC 55 som extra mast innan och den kändes som en trästam i jämförelse…
-
Svar till:
Körde en North XC 55 som extra mast innan och den kändes som en trästam i jämförelse…
[/ QUOTE ]
Är det så stor skillnad mellan 55% och 100%??!
Det låter som ett dyrt påstående. -
mnjaa…
här hemma skulle jag nog inte känna någon större skillnad mellan masterna i ett blind test…
Men efter 3 månader med segling (venezuela) varje dag med ungefär samma segel och samma förhållanden så märkte jag stor skillnad…
Det var iallafall så stor skillnad att jag ofta riggade om istället för att bara byta segel för att få den ”bättre masten”…
Logga in för att svara.