Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing bolleskären

• guppy

Medlem
    6 februari, 2005 vid 22:45

Bolleskären är ett gäng med miniholmar som ligger mellan Öckerö och Hönö en bit rakt väster ut. De är mycket låga holmar, säkert max en halvmeter höga gissar jag. Vi åkte dit ut och badade ibland när jag var liten.

Jag kommer själv från Öckerö, men jag är rätt färsk som surfare så jag har ingen aning om hur de är som surfspot, men jag kan tänka mig att det skulle kunna bli vågor där.
    Det finns inte direkt någon lättillgänglig strand i närheten, som jag kan komma på, mer än Saltarsviken som är en slags badplats. Minns tyvärr inte om det bara är en hög cementbrygga där eller om det fanns en långgrund del också. Den ligger iallafall på Öckerö nära kyrkogården.

Annars skall söder om Hummerviken vara bra har jag hört. Vet inte varför den inte finns med som surfspot på GWC. Jag skall kolla med lite locals…

• guppy

Medlem
    6 februari, 2005 vid 22:50

Karta…

• drakglenn

Medlem
    7 februari, 2005 vid 10:07

Jag vill också veta mer om detta mytomspunna ställe…

Hmhm, en liten teori:
    jag själv aldrig pratat med någon som seglat vid bolleskär än mindre seglat där själv men enligt en surfpolare som kommer från Öckerö var det alltid surfaktivitet där när det blåste nordväst…..

Bolleskären består av några enskilda kobbar med par hundra meters spridning, vad jag tycker ser riktigt intressant ut är djupet kring detta skär, speciellt mellan Bolleskären & Södre skär….
    Själv har jag hakat upp mig på det här med vågor på stora djup som kommer in på grunt vatten (konstigt va tongue.gif wink.gif),

Om man tittar på djupet där i mellan dessa kobbar går det från runt 20-25 meter till 3 meter, känns som det borde bli goda förutsättningar för stora vågor här på nordväst,
    ska vi gissa på onshore och HOPPAS på sideshore när vinden vrider till……(nu flummade jag bort igen smirk.gif)

Vill gärna få reda hur det egentligen ligger till från någon som seglar här, i stället för att sitta här o gissa tongue.gif

//Glenn

• ola-h

Medlem
    7 februari, 2005 vid 11:01

Jag har mer hört att stället körs på syd, nästan sydost. Den gången jag var där så var det syd, men vinden han vrida mot sv och dö innan jag han ut. Dock kryssade jag ut och kollade lite, men eftersom vågorna också minskat rejält så var det svårt att se hur det skulle funkat. Det är rätt respektingivande stenblock, dock. Inget ställe man gärna kör själv.

Jag har annars en känsla av ett de som seglar stället inte gärna delar med sig av erfarenheterna här på forumet. Å andra sidan har jag lite svårt att tro att just det stället skulle bli direkt ”crowded”.

• anonym-anvandare

Medlem
    7 februari, 2005 vid 20:23

hej!satte du i brädan vid lapposand el hummerviken?har kollat lite,det går att parkera och sjösätta på bägge ställena.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications