Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › bom åker ner
-
bom åker ner
Publicerad av anonym-anvandare på 3 juli, 2003 vid 19:09Har ni varit med om att bomen har glidit ner ända t mastfickan? Det hade min bom gjort ikväll upptäckte jag när jag lyckades ta mig in, ända ner till mastfickan..jag hade ett litet helvete pga det, inte mkt stämde, brädan upp i vind, problem vattenstarta etc. Ibörjan hade jag dock mkt skön segling. Men nu är jag slut..
anonym-anvandare svarade 22 år, 4 månader sedan 5 Medlemmar · 14 Svar -
14 Svar
-
jäpp. upplevde samma grej Förrut.
har du nått gummi eller dylikt på insidan av bomfästet?min har lsutat glida men jag tror jag ska sätta dit nått iallafall. nya masten var helt hisshandlad i färgen upptäckte jag idag.
-
nä det är plast mot plast! gammal bom, ska skaffa ny. kanske åkte den ner vid ett kastfall där jag var ikrokad
-
fan det är ju dom gamla bommarna som är sköna!
riktigt tjocka handtag som man verkligen känner att man suger tag i. -
Jag har en ”ny” bom med tjockt grepp, 36mm har jag mätt det till med skjutmåttet, byter den gärna med dig och du har något att erbjuda
Jag får bara kramp och längtar till min nya som inte har levererats än.. -
som nämnt på annat ställe. Plast mot plast… när det börjar bli slitet. Det finns mellanlägg att köpa. Fick ett på köpet med en simmer mast. Det stoppar bommen och glida.
-
jag har bara gammla tjocka bommar
Och det förmodar jag att du inte är ute efter. -
Hehe, nä dem får du behålla.. Jag är iof. glad att jag har min tjocka bom nu för när den andra pajjade så hade jag inte haft någon alls annars..
-
aproåpå bommar;
min gamla bom kunde jag alltid sjustera när jag låg i vattnet *om den åkt ner efter en fet krasch eller så*
ibland gick det även att justera när jag seglade *bara att skuta ut lite*
, men skit samma, min nya local-spirit bom är stabilare o så men den är nästan omöjlig att justera på vattnet, den licksom hoppar ur sitt läge…ngn som har samma problem?
-
jo den gamla bommen gick inte att spänna hårdare, men den nya.
den sitter stenhårt när jag spännt den, men om jag ligger i vattnet o öppnar den… så hoppar den liksom ur sitt läge, jag måste trycka hårt som satan på bommen för att den ska greppa runt masten *först då hamnar spännaren i läget så att jag får ut momentet ur den…*
har en vanlig fiberspar 4000, visst finns det tunnare master men borde ju ändå funka på en normaltjock mast -
inte så konstigt eftersom du har uthalet spänt.
Jag har hört att man kan knäcka master genom att öppna bomhuvet när man har uthalet sträckt.
Vet iofs inte hur mycket saning det ligger i det. -
nej men den hoppar ur åt andra hållet….inte åt akterliket, åt bomnocken till….annars hade jag inte undrat =)
-
kan justera min gamla feta, jättevida i vattnet också, men upptäckte det inte förrän i slutet. Undrade bara vad som stod på när brädan bara ville gå upp i vind o vattenstarterna inte ville o det var allmänt oskönt…
Logga in för att svara.