Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Bom med "lång Dragväg" till 14m2 lättvindskite

• Bom med "lång Dragväg" till 14m2 lättvindskite

Publicerad av foamrider på 8 juli, 2010 vid 16:16

Tja, jag har en 14 m2 kite av märket fluid, när jag kör den med min bom av okänt fabrikat (som fungerar bra till min 9m2) får jag inget utslag när jag drar ner bommen och om jag fäster linorna så jag får det har jag istället drag hela tiden( när jag har släppt bommen helt).

Min slutsats: jag behöver en ny bom till kiten, och en med längre ”bom-väg” (en fackterm någon!?)än den jag har nu. Provade en kompis bom från en slingshot RPM och draken fungerade grymt mycket bättre.

Har någon tipps på passande bom? Kanske någon till och med har en att sälja? Tänkte försöka få tag på något begagnat i första hand, Hur bred bom kan jag ha? Kiten känns ganska seg och trögstyrd jämfört med andra jag har provat.

_dave svarade 15 år, 4 månader sedan 4 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • acemattias

Medlem
    8 juli, 2010 vid 17:49

Bomen bör vara 50-55 cm bred.
    En Slingshoot som du provat eller Liquid Force bom har båda lång dragväg, har du lågt bomtryck på draken och vill du ha extra lång kan du kika efter en bom med pulleys.

• hildingdude

Medlem
    9 juli, 2010 vid 08:08

På norths bommar kan du själv ställa ”bom-vägen” sjukt enkelt, du kan göra det busenkelt bara du inte flyger kiten. Vario%20Cleat.jpg Du drar ut spärren till vänster på bild och bara flyttar stoppet. Perfekt för alla som delar bom med flickvänner!

• _dave

Medlem
    9 juli, 2010 vid 08:21

Fluid kites are of the ultraflat style. I’ve owned a couple of these. They originally came out with a 2:1 pully bar so that when you sheet out 30cm the kite sees 60cm. Sadly a 2:1 bar has too much pressure to be any fun and getting a 1:1 to work on a fluid or similar kite means you really do need a long distance between chicken loop and the stopper.

Personally I’d take an existing bar and just make the ”bom-väg” longer by changing the chicken line. You just need to lengthen the back lines equally either at the bar end or at the kite end. If it is a bar with depower cleat below the bar then this should be an easy mod, but some kite makers still like to make it expensive to change lines.

I recon you can have quite a long bar with this kite since they are slow for their size. It allows you to steer it when sheeted out. A 60cm-65cm antique would be no problem.

foamrider;620242 wrote:
    Tja, jag har en 14 m2 kite av märket fluid, när jag kör den med min bom av okänt fabrikat (som fungerar bra till min 9m2) får jag inget utslag när jag drar ner bommen och om jag fäster linorna så jag får det har jag istället drag hela tiden( när jag har släppt bommen helt).

Min slutsats: jag behöver en ny bom till kiten, och en med längre ”bom-väg” (en fackterm någon!?)än den jag har nu. Provade en kompis bom från en slingshot RPM och draken fungerade grymt mycket bättre.

Har någon tipps på passande bom? Kanske någon till och med har en att sälja? Tänkte försöka få tag på något begagnat i första hand, Hur bred bom kan jag ha? Kiten känns ganska seg och trögstyrd jämfört med andra jag har provat.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications