-
Bommen gav upp… tillfälligt iaf…
Blev lite fundersam igår kväll när jag kände på låsringarna till min kolbom… men först lite bakgrundsfakta, under gårdagen var jag ut och åkte lite, tränade lite beach/vattenstart mm, och kan eventuellt ha råkat slå ner bommen i bottnen (inte hårt, bara sand, men ändå…) Ett tag senare när jag låg o plaskade märkte jag att ”vaf-n, hela seglet är ju rackligt som hos en impotent eunuck…!?!”, och det visade sig att det var bommens längdlåsning som släppt och ”självjusterat” sig. Fixade lite temporärt ute på vattnet, men fick det inte att hålla. Seglade iland för att se om det skulle gå att fixa bättre där, och provade på nytt, men konstaterade att jag med arm+kroppskraft kunde trycka ihop bommen igen, när allt var fårdigriggat… fi f-n, då missade man en massa surftid då, var nästa tanke, och tog hem grejerna för renovering… tog in bommen i värmen och kollade senare igår kväll på hur den kändes, men då satt den nog som gjuten i berget, ingen risk att jag skulle orka klämma ihop den då…!! Började då fundera på om temperaturskillnaden mellan inne (+22) och på surfet (+12 kanske) skulle kunna påverka ”innerbommens” diameter såpass mycket att låsningarna inte orkar hålla fast i spåren… själv tycker jag det låter osannolikt, men kanske i kombination med vatten (=mindre friktion?) o tryck från vinden (=mer kraft) så kanske det räckte…? Nån som råkat ut för samma sak? Eller om kanske Nobels Fysikpristagare också hänger på konfen och kan svara….?

Logga in för att svara.