Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bommen gav upp… tillfälligt iaf…

• Bommen gav upp… tillfälligt iaf…

Publicerad av anonym-anvandare på 28 september, 2005 vid 07:59

Blev lite fundersam igår kväll när jag kände på låsringarna till min kolbom… men först lite bakgrundsfakta, under gårdagen var jag ut och åkte lite, tränade lite beach/vattenstart mm, och kan eventuellt ha råkat slå ner bommen i bottnen (inte hårt, bara sand, men ändå…) Ett tag senare när jag låg o plaskade märkte jag att ”vaf-n, hela seglet är ju rackligt som hos en impotent eunuck…!?!”, och det visade sig att det var bommens längdlåsning som släppt och ”självjusterat” sig. Fixade lite temporärt ute på vattnet, men fick det inte att hålla. Seglade iland för att se om det skulle gå att fixa bättre där, och provade på nytt, men konstaterade att jag med arm+kroppskraft kunde trycka ihop bommen igen, när allt var fårdigriggat… fi f-n, då missade man en massa surftid då, var nästa tanke, och tog hem grejerna för renovering… tog in bommen i värmen och kollade senare igår kväll på hur den kändes, men då satt den nog som gjuten i berget, ingen risk att jag skulle orka klämma ihop den då…!! Började då fundera på om temperaturskillnaden mellan inne (+22) och på surfet (+12 kanske) skulle kunna påverka ”innerbommens” diameter såpass mycket att låsningarna inte orkar hålla fast i spåren… själv tycker jag det låter osannolikt, men kanske i kombination med vatten (=mindre friktion?) o tryck från vinden (=mer kraft) så kanske det räckte…? Nån som råkat ut för samma sak? Eller om kanske Nobels Fysikpristagare också hänger på konfen och kan svara….? grin.gif

martin svarade 20 år, 1 månad sedan 2 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    28 september, 2005 vid 09:16

Nja, liknande i så att bomlåsen snäpper upp. I mitt fall gällde det en Windsurfing Hawai ”Lanai” som inte ville vara låst när man seglade. J-ligt irriterande. Det löste jag genom att trä ”kattstrypare” (buntband heter det vist) över låsningen, enkelt och tillförlitligt, å ändå inte i vägen när bommen ska ställas om. Lite dåligt dock att WS, ett känt märke som har varit med länge för sin höga kvalite, inte hade bättre ordning än så på produktutvecklingen.

A.

• martin

Medlem
    2 oktober, 2005 vid 21:49

Lanaibommen är riktigt dålig faktiskt. Jag hade också en sådan som släppte justeringen redan första gången jag testade den. Stiften som går ner i justeringshålen är alldeles för korta och dessutom rundade, vilket gör att dom inte håller kvar ytterdelen. Windsurfing Hawaii (eller iaf SurfUnique/Vindsurfing.se) hade i mitt fall vett att utan minsta strul omedelbart byta ut bommen mot den betydligt dyrare Makai-modellen. Den bommen är faktiskt väldigt bra. Jag kan tom säga att det är den bästa aluminiumbommen som jag har testat.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications