Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Bottendrag?
-
Bottendrag?
Publicerad av Guruu på 3 april, 2006 vid 16:11Hej! fick hem SP katalogen idag och kollade vad som stod om V8 seglet. Det står att V8 seglet har det bästa bottendraget av alla NP segel. Det kanske är en begrepps förvirring men om ett segel har bra bottendrag betyder inte det att seglet går igång tidigt i lättvind? Alltså att V8 skulle gå igång tidigast av alla NP segel med andra ord?..eller vad menas med bottedrag?
/Guruu
rasmus_w svarade 19 år, 7 månader sedan 4 Medlemmar · 10 Svar -
10 Svar
-
Knatte
Gäst3 april, 2006 vid 16:17Så tolkar jag det också. Att du kommer igång tidigt och planar iväg snabbt.
Vet inte om detta stämmer, utan tror kanske freestyle seglerna går igång tidigare. Men tror i alla fall, att V8 har bäst bottendrag av flatwater seglerna :tongue: -
Guruu
Gäst3 april, 2006 vid 19:10ja jag tycker det är konstigt också..funderar på att byta ut mitt freeride segel supernova 7.0 mot ett V8 7.0..men har alltid tänkt att jag skulle tappa massa bottendrag med ett V8 i samma storlek och att jag skulle behöva gå upp i storlek istället för att komma igång i samma vind om jag valde V8 . följt lite trådar här på steffo och här verkar alla (som skrivit) varit överens om att freerace segel typ V8 har mycket sämre bottendrag och att man bör tänka någon m2 större. jag blir förvirrad?? någon som vet hur man ska tänka..
Guruu
-
Det beror ju lite på hur man riggar också men att löst riggat free-race segel med två cambers (typ V8) tycker jag helt klart har det bästa botten draget. Cambrarna är ju egentligen till för att bibehålla formen i seglet när det är full drag, men dem håller även ut seglet så att det har en djup buk utan att vinden behöver trycka ut. Ett Freestyle segel (utan cambers) får ju däremot ingen buk förränn det är tryck i vinden och det har ju också andra egenskaper än just enbart bottendrag…
Kör man med ett justerbart uthal så kan man på ett camber segel köra med lite negativt uthal och få en djup buk för att komma igång och sedan justera i farten för att även ha en bra toppfart och höjdtagning.
Camber eller inte camber beror lite på hur man vill segla och vilken storlek du bör välja beror ju också på vad du kör för bräda… -
Guruu
Gäst3 april, 2006 vid 19:52Hej!
tack för svaren. Jag har en Carve 121 och 7.0 supernova har jag som lättvindsegel.. i den vinden blir det mest frammåt tillbaka och lite kryss segling, den typen av segling som jag nu vill försöka få mer speed i, pressa grejerna lite. väger 85kg. Mitt nästa segel neråt är 5,8. vad kan va lämpligt, och vilken fenstorlek till? vill inte att det ska bli för otympligt men ändå gå igång rätt tidigt då det ska ersätta mitt största segel. -
Jag har inte kört carven men skulle gissa att ett segel kring 8.0 och en fena kring 40cm passar bra.
-
köp vågprylar istället och börja uppskatta den riktiga sporten vindsurfing:D;) jag tolkar iaf bottendrag som hur mö drag olika segel har vid samma storlek och vindstyrka…
-
Oregistrerad
Gäst4 april, 2006 vid 06:39men läser man SPs katalog så står det så varje år och mer eller mindre likadant om alla segel. Om brädorna står det xxxx, nu ännu tidigare planing och högre toppfart….
Nu vill jag dock inte enbart dizza utan tycker även att katalogen blivit grymt mycket bättre och även jag drar på smilbanden när den dyker ner i brevlådan.
-
Tacka vet jag när seglen hade buken längre fram för bättre bottendrag och mer tvist i akterliket för bättre toppfart… Ett par år i rad… 😀
-
Gurruu
Gäst4 april, 2006 vid 19:16The_Novice wrote:Jag har inte kört carven men skulle gissa att ett segel kring 8.0 och en fena kring 40cm passar bra.hmm… 5,8 – 8.0 låter som ett väldigt stort hopp emellan, men det kanske går att hålla ett V8 8.0 längre..får klura vidare
-
Oregistrerad wrote:men läser man SPs katalog så står det så varje år och mer eller mindre likadant om alla segel. Om brädorna står det xxxx, nu ännu tidigare planing och högre toppfart….
Haha. Framförallt förr. -94 hade Fanatic Gecko 265 (en freeride) högre toppfart än ALLA -93 års renodlade slalombrädor. En polare gick in och tjafsade och undrade om de var helt säkra på att han inte skulle kunna vaska fram nån slalombräda från -93 som kunde köra ifrån geckon.
Logga in för att svara.