vad är det för skillnader och likheter mellan en Bow, SLE och Flat?
Kommer ihåg en gång när jag sa rollerblades, puhh… då fick man veta vilken loser man egentligen var och att det faktiskt heter inlines. Man vill ju inte göra samma tabbe två gånger…
Helt rätt.
Bow = ett patent som jag tror inkluderar block i bommen, bridles i kiten, insvängd bakkant etc. (se Crossbow)
SLE = supported leading edge, framkant som håller formen tack vare en/flera bridles.
Flatkite = gemensamt begrepp för den nya vågen av kitar som inte är C-formade utan har en plattare profil framifrån.
Eftersom Bow är ett patent så vill inte alla företag förknippas med bow-konceptet och pushar därför för SLE eller Flatkite som gemensam betäckning. SLE och Flatkite täcker bäst in alla varianter av den nya vågens kitar.
Tex säger Naish att deras Shockwave inte är en bow-kite eftersom deras bakkant är rak. (om jag förstått det rätt)
Ozone Instinct är tex med rätta ingen Bowkite eftersom den varken har block eller bridles (enl.patentet).
North experimenterar tydligen med liknande lösning som Ozones i sina flatkite-protos.
nic