• jester

Medlem
    15 maj, 2006 vid 20:29

Japp. Självklart skulle inte två bommar göra ont. Problemet är att då ryker resan till Namibia i höst… 🙁

Just 180-240 tycker jag borde fungera fint, faktiskt. Har ju 16cm kvar att förlänga, trots allt.

Som tur var gick bommen av precis när jag skulle påbörja en repa (dessutom på midjedjupt vatten nära land). Bommen gick rätt av i skarven mellan framstycket och bomröret. Naturligtvis smällde även bakstycket rätt av efter det.

Tack för många bra tips! Hoppas dock kunna reklamera den och lägga lite stålars emellan till Local Spirit Pro Carbon. Dock visade det sig vara drygt 13 månader sen inköp…

• hankloose

Medlem
    16 maj, 2006 vid 06:41

You better hurry! Det kommer bli mer vind snart! Ska du inte åka till sandy point istället! Där kör dom ju i 42 knop när det blåser 12 sekundmeter!!!

• bjarke

Medlem
    16 maj, 2006 vid 09:40

MauiSails Carbon. Inte säker på om jag kanskje har den ända såna i Norge, fast jag var hos danska importören (Surfline) i går och såg en del av dom där. Hittils har jag tyckt at X9’an och Gulftech låg snäppet forann alla andre, fast nu är jag övertygt om at MS har lyckats få til nåt, som verkligen är markant bättre.

• oaxen

Medlem
    16 maj, 2006 vid 10:17
    Jester wrote:
    Japp. Självklart skulle inte två bommar göra ont. Problemet är att då ryker resan till Namibia i höst… 🙁

Just 180-240 tycker jag borde fungera fint, faktiskt. Har ju 16cm kvar att förlänga, trots allt.

Som tur var gick bommen av precis när jag skulle påbörja en repa (dessutom på midjedjupt vatten nära land). Bommen gick rätt av i skarven mellan framstycket och bomröret. Naturligtvis smällde även bakstycket rätt av efter det.

Tack för många bra tips! Hoppas dock kunna reklamera den och lägga lite stålars emellan till Local Spirit Pro Carbon. Dock visade det sig vara drygt 13 månader sen inköp…

Enligt konsumentköplagen har du numera tre års reklamationsrätt!

”Under de första sex månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt. När det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som köpare som måste kunna bevisa att felet fanns från början.

Din rätt att reklamera går enligt konsumentköplagen ut tre år efter det att du har tagit emot varan. Reklamationstiden förlängdes den 1 april 2005 från två till tre år. Det gäller varor och tjänster som du köpt den dagen eller senare. För varor och tjänster som du köpt före den 1 april 2005 gäller fortfarande två års reklamationstid.
    Varan kan ha en garanti som är kortare än tre år, men det förkortar inte reklamationstiden enligt lagen.”

Saxat från http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?
    lngCategoryId=622&lngArticleId=129

M a o kan du påvisa att bommen haft ett fel från början, t ex en luftbubbla i brottytan eller motsvarande, så har du rätt att få varan utbytt eller reparerad.

Mvh

/ Patrik

• joth

Medlem
    16 maj, 2006 vid 11:09

En novisfråga men är det vikten ni är ute efter att minska med carbonbommar samt styvheten? Jag menar det känns som det mest är sådana som går av. Hör sällan att gamla hederliga alubommar går av.

Läste på lite i en annan tråd så ni behöver inte förklara en massa. Verkar visst nästan vara dött lopp mellan alu och kol när det gäller hållbarheten om man väljer en kvalitets alubom. Men priset är ju urgh på kolbommar.

• bjarke

Medlem
    16 maj, 2006 vid 11:36

Då behövar du läsa en del mer… Det er omvendt, alubommer går av. Ja, tunga speedseglare som krasjer knäckar en carbombom av och til, fast det er inget emot hur många alubommar dom skulle köra av!!

Det är aldeles for många som diskuterar carbon vs. alu utan korrekt kontekst (formula? slalom? speed? freestyle? wave? cruise på sommarstuge? nybörjare utan planingsvind? etc.) och det är just ofta kontekst och bruksområde, som avgjør val av material i bommen.

Vikten har inget at säga (och vissa alubommar är rätt lätta).

For segel over 9m2 finns det i prinsip inget brukbart alternativ til carbon; seglar du kompetitivt speed eller slalom finns det knappast alternativ över 6m2. Hobbyseglare kan gärna segla upp til 9m2 med en bra alubom och ha kul. Wave er lite annat; skillnaden i styvhet är inte like stor her och alu tål mer idiotisk misshandel (krasjer mot sten etc.) och är billigare at byta när dom går av. Jag skulle inte vilje segla alu i längder över 200cm i många fall; och knapt alls i slalom. Däremot elskar jag mina Tecnolimits alubommar til wave.

• jester

Medlem
    16 maj, 2006 vid 11:36

Oåxen: Tack! Var själv inne o spanade på den länken tidigare idag. Bör inte vara några problem, hoppas jag.

joth: Det är framförallt styvheten, men även hållbarheten är det som gör att vi väljer kol. Det är säkert ganska jämt rent hållbarhetsmässigt i dom mindre bommarna, men ju längre rör du har desto större skillnad blir det. Problemet med kol är att hållbarheten minskar om du får ett slag på prylarna. Som jag ser det så är det nästan ett krav att ha en sk monocouqe bom (hela röret är i ett stycke, istället för skarvade till framstycket) när man kör slalom/speed. Iaf om man väger lite extra… Blir ju grymma påfrestningar då vi kör stora segel i mycket vind.

• joth

Medlem
    16 maj, 2006 vid 12:09

Hmm ok, där ser man. Då jag inte är extrem åt nått håll så duger mina alubommar fint. Jag har ändå inget segel större än 7.5 och alubommen jag har till det är rätt styv men det gör den iofs rätt tjock i greppet. Men måste säga att tjockare grepp vänjer man sig vid. Nu känns min lilla vågbom med tunt grepp nästan konstig.

• anders_hoffman

Medlem
    16 maj, 2006 vid 13:19

Jag har haft av två alubommar och kör nu med vindsurfing.se’s kolbom istället! Är dock väldigt sugen på MauiSails, men den kostar ju en hacka!

• tobhed

Medlem
    16 maj, 2006 vid 18:07

Allt detta snack om bommar fick mig plötsligt att inse att jag kanske också behöve en ny bom, jävla Jesper… 😉

• bjarke

Medlem
    16 maj, 2006 vid 18:15

Så mycket snack som vårit här ang. olika och säkert svindyra speedbrädor, sägel och 100%-mastor då borde ju en riktigt bra bom väre en självklarhet; inte minst sen bommen ju faktisk holder några år eller fyra. Särskilt om tokigt överriggad speedsegling är målet borde ju en bom som låter seglet holde profilen väre en hyfsat bra investering 🙂

• jester

Medlem
    16 maj, 2006 vid 19:49

Det bidde en Local Spirit Pro Carbon. Ser riktigt bra ut. Frontbeslaget håller väl inte riktigt NP klass, men det går ju att byta ut i värsta fall. Kommer bli snyggt med en svart-vit bom till mina fina vita iPod-segel..

Och visst behöver du en ny bom, Tobhed!!! Återkommer när jag hunnit testa den…

• svanvik

Medlem
    17 maj, 2006 vid 08:45

Är det någon som provat Gaastras kolbom?

• jester

Medlem
    30 maj, 2006 vid 09:17

Har nu kört med LS Pro Carbon, och är kanon-nöjd än så länge. Känns ingen större skillnad jämfört med NP X9 förutom att det är lite smalare rör (vilket passar mig bättre). Får bara hoppas att den håller i längden, men det tror och hoppas jag att den gör. Rekommenderas varmt mao…

• svanvik

Medlem
    9 augusti, 2006 vid 15:08

Står också i begrepp att handla en kolfiber bom. 180 eller 190 och uppåt. Av de som nämnts här är ju Vindsurfing.se billigast. Är den behäftad med några problem? Den sägs vara monocoque men är billigare än flera andra vanliga.

Att dömma av andra trådar har det tidigare inte varit någon garanti att köpa dyra bommar. X9 har tidigare haft stora problem.

Vågar man gå på en Vindsurfing.se eller går pris prestanda hand i hand? Några nya synpunkter sedan Jester frågade?

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.