• mgs

Medlem
    9 augusti, 2006 vid 15:12

Jag har 2 st vindsurfing.se till mina Naish Stealth segel och är kanon-nöjd

• rabbit

Medlem
    9 augusti, 2006 vid 15:18

Appropå bommar och speed tyckte jag att detta var intressant.

Tydligen är gamla Arrows bommar det som gäller! 😀

Från Boardseekermag (http://www.boardseekermag.com/inside_line/index_021-4.htm)

”Bendy Booms
    Everyone wants a stiff boom right?! To date, Neil Pryde have led the way with the X9 carbon boom, unrivalled as the stiffest boom on the market. North were about to launch a new system onto the market that they claim would be stiffer than the X9, but just before they did…..they stopped!
    Why? Well, they conducted a boom test of all the rivals and guess what they found….the fastest boom on the market is not actually the X9, but an old Arrows boom!! They found that at high speeds it is actually faster to have flexibility in the front end as it acts as a shock absorber, increasing control and hence speed.

Don’t believe it? Well neither did we until we saw Dunkerbeck and Finian Maynard on the Fuerte speed course using old booms. Check the pictures of the guys competing in Pozo to see for yourself!

• tobhed

Medlem
    9 augusti, 2006 vid 16:56
    rabbit wrote:
    Appropå bommar och speed tyckte jag att detta var intressant.

Tydligen är gamla Arrows bommar det som gäller! 😀

Från Boardseekermag (http://www.boardseekermag.com/inside_line/index_021-4.htm)

”Bendy Booms
    Everyone wants a stiff boom right?! To date, Neil Pryde have led the way with the X9 carbon boom, unrivalled as the stiffest boom on the market. North were about to launch a new system onto the market that they claim would be stiffer than the X9, but just before they did…..they stopped!
    Why? Well, they conducted a boom test of all the rivals and guess what they found….the fastest boom on the market is not actually the X9, but an old Arrows boom!! They found that at high speeds it is actually faster to have flexibility in the front end as it acts as a shock absorber, increasing control and hence speed.

Don’t believe it? Well neither did we until we saw Dunkerbeck and Finian Maynard on the Fuerte speed course using old booms. Check the pictures of the guys competing in Pozo to see for yourself!

Yes, det stämmer -har också snappat upp det. Själv kör jag vindsurfing.se – funkar väldigt bra och är prisvärda…

• jester

Medlem
    9 augusti, 2006 vid 18:33

Min Local Spirit Pro Carbon har funkat kanon. Jag trivs bra med den!

• surfan

Medlem
    9 augusti, 2006 vid 20:36

ja är nöjd med mina x9 ochså!!

• svanvik

Medlem
    10 augusti, 2006 vid 05:32

Intressant läsning ovan!

Inga kända problem med vindsurfing.se bommarna utan bra prisvärda bommar så här långt. Inga hakar ni vill förtälja om innan jag gör slag i saken?

• faster

Medlem
    10 augusti, 2006 vid 06:54

Har inte haft några problem med mina bommar (vindsurfing.se) Köpråd, KÖP.
    Lyssna inte till jester o surfan, dom använder ju aldrig sina bommar.

• jester

Medlem
    10 augusti, 2006 vid 07:01

Säger du som säljer en bräda efter 2 timmars seglande…

Inte vårt fel att det aldrig blåser… Men myten om att det alltid regnar och blåser i Göteborg är ju fetbusted…

• getwet

Medlem
    10 augusti, 2006 vid 07:48
    Jester wrote:
    Hejs!

Smällde av min bom igår. Är precis i riskzonen att inte få ut en ny på garantin. Om det nu inte funkar, vilka är bra? Måste ju tåla ganska extrema påfrestningar, men ändå får inte rören vara för tjocka, körde ny NP X9 (tack, Daniel) en stund igår, men tyckte den var lite för grov i diametern..

Är det inte dags att skaffa riktiga prylar istället Jester…..du fick låna en riktig bom så nu är det bara att köpa en likadan……..så slipper du knäcka prylarna. 🙂

• jester

Medlem
    10 augusti, 2006 vid 08:42

Fick låna en ”riktig” bom, men tyckte ju inte om den. Skulle hellre köpa LS Pro eller Vindsurfing.se även om dom kostade samma, faktiskt. X9 är helt enkelt för dyr för sitt eget bästa…

• svanvik

Medlem
    10 augusti, 2006 vid 09:29

Hur långt brukar ni förlänga era bomar?

Antag att jag har segel som ligger i spannet 180 – 200 (193 om jag minns rätt) samt segel i spannet mellan 215 – 225.

Har bra bommar 150-200 samt 250-310 således är det en mittenbom som behövs. Frågan är om det skall bli en 180-240 eller 200-260? Pallar den kortare bomen att köras ordentligt med segel runt 220? Hade varit bra för då slipper jag köra den minsta bomen som är alu i nästan längsta läget på 193 seglet.

Tacksam för synpunkter!

• bjarke

Medlem
    10 augusti, 2006 vid 09:44
    Svanvik wrote:
    Pallar den kortare bomen att köras ordentligt med segel runt 220? Hade varit bra för då slipper jag köra den minsta bomen som är alu i nästan längsta läget på 193 seglet.

Tacksam för synpunkter!
    Beror i hög grad på val av bom. Min MS 265-310 kör ju en del på 297cm och det verkar inte väre nåt problem, även om påfrestningarna då borde väre riktigt stora med 12m2 och ibland en del vind/chop. Har äldra Fiberspar-bommar som har kört riktigt mycket med typ 10-15cm forlängning kvar och fortfarende ser bra ut. Däremot är jag skeptisk til alumunium och långa forlängningar; kör inte mina Tecnolimits Custom King längra ut änn max hälften och har forsökt anpasse mina köp så dom oftast forlängas typ 15cm max. Jag väger dock 95 kilo ochså och sliter nog en del mer på bommar änn många lättare seglare.

Köpar du en bra kolbom (har ingen erfarenhet av vindsurfing.se og LS som många verkar anbefala) fast kan iaf tills 100% rekommandera Maui Sails carbonbommar, borde det inte väre nåt problem att jämnt anvenda iaf 3/4 av tilgänglig forlängning.

• svanvik

Medlem
    10 augusti, 2006 vid 10:56

Var får du tag på dem, vad kostar de och vilka storlekar finns?

Vindsurfing.se säljer ju Maui Sails också men jag såg bara deras formula bom.

• bjarke

Medlem
    10 augusti, 2006 vid 11:09
    Svanvik wrote:
    Var får du tag på dem, vad kostar de och vilka storlekar finns?

Vindsurfing.se säljer ju Maui Sails också men jag såg bara deras formula bom.
    Vet inte vem som har dom i Sverige. Surfline i Århus (DK) hade våg- of mellanstorlekar hemma förra veckan när jag var där. Kolla http://www.surfline.dk for telefonnummer/mailaddress.

MS-bommarna är inte billiga (jag kunne ha fått en X9 formulabom ca. 1000,- billigare) fast det suverent beste jag har sett; styva som fan och verkar hålla bra. Har seglat mycket med min i år och inte hatt nåt problem med den.

MS gör en 190-240 som nog passat bra enligt dina tidligare poster. Denna storlek har båda 3 rullar for justerbart uthal och vanlig cleat. Mindra bommar har enbart cleat, dom två største enbart rullar for justerbart.

• swe650

Medlem
    10 augusti, 2006 vid 11:54

jag har själv hpl kolbom som funkar bra, säljs i sverige av http://www.onwater.se,

deras kol kostar 6 000, alun 1 500….

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.