Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Bra kajtsurf i Europa!?
-
Bra kajtsurf i Europa!?
Publicerad av frippe-s på 15 mars, 2010 vid 22:53Tja,
Vi är ett gäng som letar efter ett schysst resmål för 2-3 veckors kajtsurf i juli; vi har några kriterier som vi går efter:
– hög vindsäkerhet
– nybörjarvänligt (långgrunt, sandstrand, plattvatten etc), får dock gärna finnas spots i närheten med vågor!
– nåbarhet med bil, vi hade tänkt kombinera surf med roadtrip
– bra boende (typ lgh) i närheten av surfetI nuläget är vi lite inne på Tarifa i södra Spanien och enl mina efterforskningar verkar det uppfylla de flesta av våra krav, jag är dock osäker på hur det är för nybörjare där? Funkar det, finns det ngt långgrunt ställe däromkring? Hur är priserna?
/Fredrik
christian svarade 15 år, 7 månader sedan 9 Medlemmar · 11 Svar -
11 Svar
-
Ta en 7 timmars trip från tarifa till la manga söder om Alicante. Var där i helgen. Långgrunt och platt. Vet fick inte hur vindsäkert det är under högsommaren. Ska också dit i sommar så jag hoppas det blåser bra. I vilket fall tror jag att den dagliga brisen räcker för lite lättvind med en pinacolada som väntar på playan. Det är ju inte heller fel.
-
Fuck europe, go egypt!
Alla barnfamiljer kommer vara så skrämda av skitegypten att inga kommer åka dit, just kiters.
Nej men serri, ska också ha en liten trip i början av juni och bangar heller inte förslag (även fast windguru och sista minuten priserna kommer avgöra slutgiltligen)
-
Egypten är härligt blåsigt i juni men i övrigt är det ett riktigt skitland
-
ä du nybörjare stanna hemma och skrämma fåglar
Grekland: Naxos- Mirkli Vigla beach och Paros- Pounda på väst sidan har säkert vind. 25-30 knop everyday. Chop-vågor, djup klart vatten- 28C kanon mat. no party life. KS only.
Varit i MV 3 år, 60 dagar totalt och haft 6 vindfria dagar….Tar bilen till Venice, tar bilfärja. eller lämna bilen hemma. billig flyg. Bo hos Maroulis Studios- Mrs. Stamtiki äger det. Googla det.
-
windkristensson;601968 wrote:Ta en 7 timmars trip från tarifa till la manga söder om Alicante. Var där i helgen. Långgrunt och platt. Vet fick inte hur vindsäkert det är under högsommaren. Ska också dit i sommar så jag hoppas det blåser bra. I vilket fall tror jag att den dagliga brisen räcker för lite lättvind med en pinacolada som väntar på playan. Det är ju inte heller fel.
ska också dit 3 veckor i juli
-
pripps;602254 wrote:ska också dit 3 veckor i juli
Nice, jag tror det blir juli för min del med men vet inte riktigt ännu. Återkommer mer om denna resa. Föresten är det någon som vet om man för kita i saltdammarna? Är ju helt sinnessjukt platt där, det var helt spegelblankt faktiskt. Det måste vara ett av världens bästa kite-spots.
Det verkar inte som om spaniorerna kitar i dessa små dammar som självaste gud verkar i skapat. Möjligtvis är det förbjudet men jag har en känsla av att spaniornarna hellre drar sig till knökfulla stränder där de kan imponera på bikinibrukar med board offs.
Jag kan låta något fördomsfull men efter att ha erfarit hur tusentals spaniorer i en skidbacke envisas med att befinna sig på samma plats samtidigt medan ett helt fjäll som står till deras förfogande är helt orört så börjar man undra.
-
Både Paros och Naxos är sköna öar med bra stränder. De får sig en fin dos meltemi under sommarmånaderna.
-
Ingen som har surfat i Kroatien nån gång eller vet något om det?
Verkar bli en vecka i närheten av split i sommar och funderar på att ta me grejerna..
-
Kolla med Neven, han har släkt där nere som han hälsar på lite nu och då. Jag tror iofs att han lämnade sin kiteskit hemma och bara körde kabel där nere förra sommaren men det kanske finns lite pust också.
-
Hej
Ifall ni missade inlägget när ni lämnade WS-forumet!Tänkte bara tipsa om Paros http://www.paroskite.gr/index.cfm
Kita kan man göra var som helst på ön men centret ligger på västra sidan mellan Paros och Antiparos.
Där är det normalt lite mindre tryck i vinden när det brallar i ordentligt.
Vindsäkerheten i Juli ligger nog på ca 80-90% för 8m/s
Sidvind med lite chop på max en meter mitt i sundet, helt platt närmast land
Vågor finns på Östra sidan, Tsoukalia och Santa MariaVägen dit är en riktig roadtrip, gjort den några gånger i olika varianter. Det är faktiskt kortare väg till Paros än till Tarifa
Ganska precis 200 mil på trippmätaren från Karlskrona
Bil till Italien, färja från Venedig, Ancona eller Bari till Patras i Grekland
Från Patras bil till Pireus och därifrån färja ut till Paros.
Framme kvällen dag 3 i god tid för en liten ölNattliv kan fås i doser som passar de flesta 🙂
Drar ni dit kan jag rekommendera ett besök på Antiparos, lite hippiestuk kvar. Där finns en massa schyssta ställen jag varit sugen att vindsurfa som borde vara perfekta för kite.
Hoppas ni får en trevlig resa.
Vill ni ha mer info om Paros/Antiparos står jag gärna till tjänst
Logga in för att svara.