Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bra nybörjarbräda?

• Bra nybörjarbräda?

Publicerad av sarasara på 6 april, 2011 vid 09:17

Hej!

Har läst den utmärkta nybörjarguiden som finns att tillgå här i forumet! Inser dock att en snål budget innebär att jag inte kan investera i ett supernybörjarpaket med en gång utan kommer att få skaffa mig något billigt på egen hand.

Jag har i alla fall fått tips om denna annonsen:
    Paket med begagnad RRD Easy Rider L, en stabil plattform att lära sig vindsurfa på. Rigg bestående av Neil Pryde Experience dacronsegel på 3,3 kvm, tvådelad mast, snabbkopplingsbom samt mastfot och förlängare från Local Spirit.

Någon kunnig person som skulle kunna ge mig en åsikt om huruvida detta är något att ha eller ej? Jag är total nybörjare, har provat ett fåtal gånger och är sjukt sugen på att skaffa mig en egen bräda att börja med i sommar. Ställer därför inte alltför höga krav på att jag ska komma upp i extrema hastigheter eller liknande. Det kanske helt enkelt får bli en trevlig överraskning att någon gång i framtiden investera i en riktigt bra bräda och inse att det kan vara ännu roligare. :laugh:

Vad tror ni? Kan jag roa mig med denna under sommaren eller ska jag låta bli och försöka skrapa ihop till något bättre?

Tack!

bicless svarade 14 år, 7 månader sedan 5 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • fnassel

Medlem
    6 april, 2011 vid 09:41

Hej,

Du kommer förmodligen få tusen svar och massor av motfrågor här på konfen, som:
    Vad har du för mål, var planerar du att surfa och hur mycket väger du.
    Till syven och sist är det enklast är att lära sig på nybörjar utrustning, men du kommer säkerligen vilja ha nya prylar så fort du kommit igång lite. Att börja med en dyrare och mer avancerad utrustning tar längre tid och kan få dig att tappa sugen om du väljer en för avancerad utrustning.

Den större Easy Ridern är ganska stor och är man lite lättare skulle jag personligen förorda den lite mindre. Den har nog med volym och bredd för att vara en enkel nybörjarbräda.

3,3 kvm är ganska litet! Enkelt att få upp ur vattnet och lära sig svänga med men sedan kommer du vilja ha ett större segel. (återigen beroende på vad du väger)

Om det är ett bra pris på denna utrustning tror jag säkert du kan lära dig på den och ha skitroligt i sommar. kanske redan till nästa år vill du troligen ha ny utrustning beroende på hur mycket tid du lägger ner förstås.

Det finns också en hel del klubbar runt om i sverige som har utrustning för utlåning fram till du lärt dig och är redo för att bestämma dig vart du vill komma med din vindsurfing.

• tsss

Medlem
    6 april, 2011 vid 09:49

Riggen är extremt liten, i princip lagom för barn under 10 år. Som du redan fått höra, gå med i en klubb o lär dig på deras nybörjarkit. Brädan är extremt stor, nästan som ett hangarfartyg.
    Jättebra om det blåser fan när du ska ut men värdelöst när det är ont om vind.
    En sån här utrustning är mest passande för surfskolor som ska kunna tillgodose alla behov.

Tala om var du bor så kan någon klubb höra av sig till dig!

• tim-eriksson

Medlem
    6 april, 2011 vid 09:57

RRD Easy Rider L är en pråm och t.om min mormor skulle kunna surfa på den. Köp någonting lite mindre i alla fall som många säger 🙂 Sen är seglet också i minste lagret.

Inte för att dra upp en uttjatat debatt här på forumet men jag tror på bl.a Kona one brädorna! Jag har själv hållit i surfkurser för barn 8-15 år på bl.a JP funster, RRD easyrider, RRD 360 osv och även surfat på de själva. De alla har gemensamt är att det är ”sega” ”stabila” och man växer ifrån dem fort. RRD 360 är dock en bra nybörjarebräda tycker jag beroende på hur mycket man väger!

Om du inte vill lägga ner så mycket pengar så har jag för mig att det finns en gammal RRD 360 här på köp/sälj. kolla in den (vad väger du?)

• bicless

Medlem
    6 april, 2011 vid 22:23

Som de flesta andra säger, brädan lite stor men jag tycker det bara är bra i början så slipper du bada hela tiden. Sen är den lättsåld så jag tror du kan sälja den enkelt och byta till mindre när du lärt dig grunderna.¨

Men seglet är för litet.

Om du bor i sth har jag en lite större beggat segel (north disco typ 5,7 kvm) som du kan få billigt, ca 1000 för seglet eller 2700 med mast och bom, mastfot, förlängare. Du kan garanterat hitta liknande riggar i del flesta städer.

mvh

Bicless

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications