Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bra spots i Danmark????

• Bra spots i Danmark????

Publicerad av anonym-anvandare på 11 juli, 2002 vid 15:41

Jag och tjejen ska åka över till Danmark en vecka och jag hoppas självklart på lite vind. Min fråga är var är det bra att surfa jag har aldrig kört i vågor förut (men är grymt sugen på att testa) så jag vill inte surfa där det är som brutalast utan något medel ställe. Vi kommer mestadels hålla till på västkusten.

/Micke

anonym-anvandare svarade 23 år, 3 månader sedan 2 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • pete

Medlem
    12 juli, 2002 vid 06:26

Längs hela norra Jylland löper en enormt lång sandstrand (många mil!) ut mot Jammerbukten. Här kan man i princip surfa var som helst; jag+familjen hyrde en stuga i Blokhus för ett par år sen. Annars är ju Lökken populärt. Konstigt nog såg jag väldigt få surfare; det blåste visserligen inte apa men iallafall. Här gissar jag att det blir riktigt brutalt överallt när det blåser på. Grymt vackert.

Som teoretisk vindsurfare wink.gif skulle jag tro att Hvide Sande längre söderut är bra för de flesta duktighetsgrader medans Klitmöller ju betecknas som Europas Hawaii. (Jag har alltså aldrig varit där men det vore kul att höra andras synpunkter om vågställen ”fur den Einsteiger”.)

• anonym-anvandare

Medlem
    12 juli, 2002 vid 14:53

Trevligt !! (ska själv dit om två veckor)
    Men….
    Spana in någon av dessa länkar.
    De kan nog va till hjälp !!

http://members.tripod.com/~jakagg/

http://ringkobingfjord.dk/windsurfing/homedk.htm

Ha de så bra i Danmark !!
    Mvh.
    / Tomas.

• anonym-anvandare

Medlem
    13 juli, 2002 vid 08:17

Om det blåser på så kan det vara svårt att komma ut på de ställen där vågorna bryter mot stranden om du aldrig seglat vågor. Det gör att det kan vara knepigt upp mot Blokhus och Lökken men däremot kommer din tjej kanske att gilla dessa ställen som är riktiga semesterorter.
    Faktiskt är Klitmöller riktigt bra även för nybörjare då det på de vanligaste vindriktingarna med sydväst-väst-nordväst går att hitta rena sidvindställen och utan besvärande beachbreak. Dessutom finns en ruggigt bra teknikträningssjö 6 km inåt land.
    Trend strand som ligger något nedanför Rönebjerg feriecenter på östra sidan av Limfjorden är ett grymt bra ställe att lära sig segla vågor, blir kanske en meter högt med lika bra vind som ute vid Vesterhavet. Dessutom har feriecentret en massa annat kul att erbjuda.
    Hvide sand nere vid Ringköbing fjord är kanonbra för plattvattensegling men inget bra ställe för vågsegling.
    Kan du bara vattenstarta så är det inga problem att segla i Klitmöller och dessutom kan man titta på riktigt bra seglare när kroppen inte pallar att segla mer för dagen. Guldställe att hålla till på!
    /Seasurf

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications