Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Bräd tips?
-
Bräd tips?
Publicerad av anonym-anvandare på 30 juli, 2003 vid 11:11Någon som kan rekommendera någon ny lite mindre bräda till mig?
Jag har en stor lättvinds widestyle. Och vill nu ha en bräda för 8 m/s och mer. Väger 85 kg och kan gippa och vattenstarta, men jag vill gärna kunna dra rigg om vinden lägger sig och segla in till kanten. Vill också kunna hoppa med den och köra i vågor.anonym-anvandare svarade 22 år, 3 månader sedan 4 Medlemmar · 7 Svar -
7 Svar
-
Köp en 80-85 l vågis och glöm det där med riggdragningen. Du kan simma in om det lägger sig. Det är det värt =)
-
Jag skulle rekommendera en på 85 till 95 liter istället för din vikt. Jag väger själv 87 och ha en RRD wave1 L och tycker inte jag offrar nåt pga den lite extra volymen som är så skönt att ha när vinden är byig eller droppar. Snarare gör det att jag kan segla vågor i lite lättare vind och plocka fler vågor istället för att sjunka igenom i vindhålen.
-
Beror lite på var du ska köra. Här på västkusten är det rätt onödigt med mer volym än 85l, med större bräda tappar man kontroll och manövrerbarhet när det brallar i. Du vill nog kunna ta neråt 4.5 på brädan.
Men ska du köra lite stök och bök på nån insjö med oregelbundna vindar är det bra att ha lite extra volym så du klarar vindhålen bättre.
Men volymen är inte den enda parametern, nästan lika viktig är bredden. Kanske en Wave-freestyle på ca 85 l blir bra? Är ju lite bredare och mer lättplanad än en ren vågis med samma volym. Hoppar gör den också minst lika bra. -
sen beror det ju lite på hur mycket man vill segla med, jag har ökat mina seglingsdagar med 200% sen jag köpte min 120 litare, visst jag seglar hellre hårdvind med min lilla bräda, men man får balansera om man vill segla ofta eller med kvalite…
Är man nybörjare så tycker jag absolut att man skall ta en med lite extra volym, man kommer ju ändå inte lägga upp dubbla ostrullar i början ändå, samt att det är ju inte värre än att man kan byta till en mindre om man känner att det är dags…
-
Tack för tipset!
Jag har funderat på JP freestyle/wave 91 eller 98. Och då passar 91:an kanske bäst då…Jag ska köra på västkusten.
-
Kan iochförsig hålla med Lars K där. Saltvattnen gör ju att man flyter betydligt bättre.
-
Nu har jag gått och köpt en JP Freestyle/wave 91 iallfall.
Logga in för att svara.