Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Bräda för 47kg nybörjare ?
-
Bräda för 47kg nybörjare ?
Publicerad av bjornen på 6 april, 2008 vid 09:41Vilken storlek skulle ni rekomendera för en nybörjare som kan dra rigg, segla fram och tillbaka dok ej med hängsele eller stroppar än så länge. Det finns ju en del billiga freestylerädor runt 110l men det kanske blir för litet ?
//Björn
jocke-g svarade 17 år, 7 månader sedan 7 Medlemmar · 11 Svar -
11 Svar
-
Volymen borde väl räcka till tycker jag…
Jag funderar på det här med fäste i vattnet med fenan bara. Freestyle har väl generelt sett ganska små fenor, så kanske komplettera med en större för nybörjaren? Bara spånar.
Positivt är juh att nybörjaren lär plana hur fort och lätt som helst på en bred freestylebräda…Go for it säger jag..
-
@Bjornen 456525 wrote:
Vilken storlek skulle ni rekomendera för en nybörjare som kan dra rigg, segla fram och tillbaka dok ej med hängsele eller stroppar än så länge. Det finns ju en del billiga freestylerädor runt 110l men det kanske blir för litet ?
//Björn
Perfekt!
Min fru lärde sig på en 110l freestyleplanka. Fenan var något större än jag seglar på i början, en 25cm mot en 20cm. För övrigt samma trim. När hon blev bättre tog hon min fena för att inte fenan skulle ta överhanden. Hon är bara dryga 50kg tung (lätt heter det med damer :-).
Fördelen med freestyle istället för en freeride är att stroppar och mastfot sitter väldigt mitt på brädan. Det är enklare att komma i stroppar och få fart i planingen.
Sen var jag behjälplig i trimningen av segel och framförallt hängselelinor. Se till att de börjar med hängsele tidigt. Och se till att trimma linorna så långt bak att de klagar på att det är jobbigt med framhanden – då får de upp riggen i upprätt ställning och bättre fart snabbare.
Rock on!
/Staffan
-
Större brädor ger mer stabilitet för riggdragning, men som jag ser det är det bättre at följa Stafans linje och sedan försöka gå på beach och vattenstart direkt. Det kräver iofs lite mer hjälp, dvs är svårare at harva med helt själv i början, men i gengälld har man enorm nytta av det man lär sig om bräd- och rigghantering vid beachstartsövningar senare när man börjar segla ”på riktigt”.
För beach och vattenstart är en större bräda bara svårare.
Andra råd (baserade på vad som funkat för min fru):
Stora segel är jobbigt, men små är ännu jobbigare när de gäller vattenstart. Idealet är att köra när det blåser lite mer, men oavsett så skall man akta sig för för små segel. Min fru kör oftast samma segel som jag eller 0.5 kvadrat mindre (fast håller sig längre in där det blåser lite mindre).En grymt bra övning är att stå på knädjupt vatten med bakfoten på brädan och öva på att kunna stå på det sättet en stund. Det handlar om att förstå hur rigghanteringen påverkar hur brädan rör sig.
-
@Ola H. 456545 wrote:
Större brädor ger mer stabilitet för riggdragning, men som jag ser det är det bättre at följa Stafans linje och sedan försöka gå på beach och vattenstart direkt. Det kräver iofs lite mer hjälp, dvs är svårare at harva med helt själv i början, men i gengälld har man enorm nytta av det man lär sig om bräd- och rigghantering vid beachstartsövningar senare när man börjar segla ”på riktigt”.
För beach och vattenstart är en större bräda bara svårare.
Andra råd (baserade på vad som funkat för min fru):
Stora segel är jobbigt, men små är ännu jobbigare när de gäller vattenstart. Idealet är att köra när det blåser lite mer, men oavsett så skall man akta sig för för små segel. Min fru kör oftast samma segel som jag eller 0.5 kvadrat mindre (fast håller sig längre in där det blåser lite mindre).En grymt bra övning är att stå på knädjupt vatten med bakfoten på brädan och öva på att kunna stå på det sättet en stund. Det handlar om att förstå hur rigghanteringen påverkar hur brädan rör sig.
Vilken segelstorlek rekomenderar du. Hon testade 5,8 förra sommaren och det var lite problem att sätta bommen på rätt höjd då hon är ganska kort och det var tungt att dra rigg. Hon testade 3,5-4 på El Yaque och det tyckte hon var mycket bättre (blåste ju rätt bra) Jag har funderat på något beggat våg/freestylesegel runt 4,5-5 för segling här i Sthlm?
//Björn
-
Kjello
Gäst6 april, 2008 vid 12:00När man lärt sej vattenstart (betydligt lättare än man tror), drar man aldrig rigg längre,
och man hatar större brädor som man inte klarar att trycka ner under vattenytan,
man har inte så mycket tyngd att trycka på neråt, när man ligger i vattnet och vinden mojnat.
svårt att få tillräckligt lateralmotstånd, man driver med vinden istället för att få tryck i seglet.
Då blir det; ena foten på brädan, simma med andra benet, (drivande med vinden) kämpa upp tryck i seglet.
Man drar bara rigg i nödfall/vindpunka, och då blir det trixigt/svårt/stenkul att dra rigg.
(man får dra rigg blixtsnabbt), med en liten bräda som sjunker snabbt.Jag menar; att när du kan vattenstart så förändras surfingen ”radikalt”, och du vill ha andra grejer.
-
4.5 tror jag ofta är för litet om man skall träna vattenstart. 5.0 kan nog vara en bra kompromiss. Lätta prylar är bra.
-
Jag tycker du skall ha mer volym. Många tröttnar för att det är för vingligt och svårt med för liten bräda och tröttnar därför. 120-150 liter skulle jag rekommendera, helst bredare än 65cm, gärna 70cm eller 80cm.
Här på ostkusten /stockholm där du verkar bo så är det inte så jämna vindar, de flesta seglar mycket på stora brädor för att slippa stå och vingla utan planing. Tror inte du kommre tycka den är för stor eller tröttna på den storleken särskilt fort. Seglar du mycket på västkusten, gotland, öland mm är läget ett annat och du kanske kan gå ner till 110.Mvh
Bicless
-
@Ola H. 456555 wrote:
4.5 tror jag ofta är för litet om man skall träna vattenstart. 5.0 kan nog vara en bra kompromiss. Lätta prylar är bra.
Jag håller med!
Hanna seglar väldigt ogärna segel över 4.7 i vågor eller 5.2 på plattvatten. 5.7:an använder hon bara då vi varit ute tillsammans och det droppat. Då tar hon över men 5.7:a ibland. Men hon kan inte dra rigg med 5.7 om det inte är väldigt stilla, det är för tungt och vingligt.Hennes favorit är 4.7, när hon lärde sig 4.2. Då hon var nybörjare använde hon 2 storlekar mindre än mig, numera en.
Hon använde 110-liters freestylen första året, sen klev hon över på 85-liters freestyle wave. Nu har hon seglat fyra säsonger och använder 75-liters vågis och vill ha en 65:a! 🙂
Men det har krävt att jag engagerade mig mycket i hennes segling första året. Jag tvingade henne till beachstart direkt. Efter ett år kunde hon vattenstart bra och efter det är det rock’n’roll! Men trots detta är mitt tips att du ska hålla koll och tipsa hela tiden på grejer som de kan testa. Inte bara tekniktips utan ös gärna på med andra roliga saker som man kan göra, som att leka i vågorna även om de är 1dm höga i en insjö. Det är ju surfkänslan man vill att de ska fastna för!/Staffan
-
@Bicless 456575 wrote:
Jag tycker du skall ha mer volym. Många tröttnar för att det är för vingligt och svårt med för liten bräda och tröttnar därför. 120-150 liter skulle jag rekommendera, helst bredare än 65cm, gärna 70cm eller 80cm.
Här på ostkusten /stockholm där du verkar bo så är det inte så jämna vindar, de flesta seglar mycket på stora brädor för att slippa stå och vingla utan planing. Tror inte du kommre tycka den är för stor eller tröttna på den storleken särskilt fort. Seglar du mycket på västkusten, gotland, öland mm är läget ett annat och du kanske kan gå ner till 110.Mvh
Bicless
Jag förstår hur du tänker, men på en 47kg person kan jag inte hålla med. Ok bredden får gärna va uppåt 70, men 110 liter måste ju räcka gott och väl. Den sjunker ju inte om hon/han klonar sig själv och båda 2 hjälps år att drar rigg!
Sjävl började jag på en 60cm bred 125 litare, men då vägde jag ju också en bit över 90 pannor.
/Hellgren
-
Visst men tänk på att många nybörjare här på ostkusten seglar 150-200 liter. Väger man 47 kilo så kanske därför 120-130 är lämpligt. Men möjligt att 110 funkar, bara brädan är bred.
Annat perspektiv är att även erfarna seglare ofta seglar sin vikt i liter + 60 till80 liter på ostkusten för att få maximalt med seglingsdagar. Det skulle för en 47 kilos innebära 107-127 liter utan att brädan är för stor som lättvindsbräda, även när man lärt sig grunderna. Så länga man seglar i byiga ostkustförhållanden så växer man inte ur brädan i första taget.
Bicless
-
Jag slänger mig in i denna disskusionen eftersom min tjej lärde sig förra började förra säsongen. Och nu planar hon i stroppar och selen hur bra som helst. Hon seglar idag på en freeride 129L 69cm bred 279 lång och det är den hon har lärt sig på. Det som är bra med den typen av bräda är just längden som jag tycker är bra i början när dom ska lära sig att slå. Vill ju inte att nosen ska sjunka för lätt för henne. Beachsatrten sitter hur bra som helst och vatten starten är på gång. Vi köpte en bräda till nu till henne som en övergång freewave på 104 l så det ska bli spännande att se hur det går med den.
Det som jag tycker är bra är ju att det finns så pass många brädor här på konfen som man kan köpa billigt som ändå är bra och lättseglade, speciellt när man jämnför hur man själv fick lära sig. Man vill ju att hon ska dra nytta av att man själv vet vad som är lättastet sättet att lära sig på. Så jag tycker att man ska se till att det finns tillräckligt med volym från början och byta bräda ganska snabbt igen sen. Det är ändå en bra andrahandsmarknad på den typen av brädor nu för tiden.
Jocke
Logga in för att svara.