Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brädan går upp i vind…

• Brädan går upp i vind…

Publicerad av anonym-anvandare på 21 maj, 2005 vid 15:14

Tjena, skulle behöva lite tips från er andra surfare. Har precis skaffat en mindre bräda på 100 liter. Hade premiären idag med denna bräda och det gick käpprätt åt hel…e. Då jag inte behärskar vattenstart så är det riggdragning som gäller.

Problemet är att när jag väl står på brädan och ska få in vinden i seglet så vrider sig brädan direkt upp mot vinden och jag kan inte få ner nosen vilket leder till att jag åker iväg på tvären. Jag testade lite med att flytta runt mastfot och fena i oloka positioner men inget hjälpte. Jag kom iväg några gånger men det var efter mycket pressande med framfoten. Beror detta på dålig teknik eller har ni några tips att ge mig på hur jag ska undvika detta. Har inga problem i övrigt med att surfa på större freeridebrädor.

Mvh

anonym-anvandare svarade 20 år, 5 månader sedan 3 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • Knatte

Gäst
    21 maj, 2005 vid 16:22

– Jag tror att du skall sätta riggen längst fram i mastskenan.

– Du skall ha mycket press på frambenet/riggen, så att du tvingar ner fören mot lä..
    Fören skall aldrig kunna lova upp. Ha inte tryck långt bak på brädan i alla fall. Då vrids den upp mot lovart direkt.

– Försök att dra rigg, med fören lite åt lähållet. Då kommer du lättare igång om du faller av, så fort du har fått upp seglet.

– Men allt är en träningssak, du bör ganska snabbt komma på knepen.

Testa med att söka på dra rigg alt kolla lite på ”Stangs” nybörjartips
    http://0108dev.surfzone.se/forum/showflat.php?Cat=0&Number=276224&page=0&view=collapsed&sb=5&o=&fpart=1

• JOHN_j_RAMBOO

Gäst
    21 maj, 2005 vid 20:56

kan de vara så att du håller riggen för långt bak?

alltså, oavsett om du lägger trycket frammåt med kroppen å benet..så om du håller själva riggen bakåt så går den upp vind garanterat hur du än gör.

om de nu är så, så testa att rikta riggen mera frammåt när du står på brädan.

en bild på hur jag menar wink.gif grin.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    21 maj, 2005 vid 21:36

Hej igen,

Grejjen är att jag tyckte mig kunna surfa när jag slutade förra sommaren. Jag planar med sele å sånna grejjer.

Är det generellt så att mindre brädor beter sig på det här sättet eller sitter det i min teknik att helt enkelt öva med denna bräda?

Mvh

• JOHN_j_RAMBOO

Gäst
    21 maj, 2005 vid 21:44

planing med sele å grejjer, jag vettefan..100 liter är inte speciellt litet.

men om du surfar med sele, stroppar å planar, så ligger de kanske mera med ovanan med brädan o dens sett att uppföra sig i vattnet.
    Låter skumt..det kanske har med seglet att göra? fenstorleken? segel size?
    för stort segel till liten fena å bräda?

har faktiskt inga direkta tips, å generellt sett så beter sig inte brädorna på de viset va jag har kännt mellan brädbyten.

Det är nog bara lite finslipning på tekniken skulle jag tro.

• anonym-anvandare

Medlem
    21 maj, 2005 vid 22:02

Testade att köra med både 6.2 och 5.3 och fenan jag använde va på 29 cm. Verkar som om det lutar åt tekniken i alla fall då?

100 liter är litet för mig smile.gif

• rasmus_w

Medlem
    21 maj, 2005 vid 23:05

Säger ungefär vad alla andra redan har sagt: Nummer ett är att tvinga brädan att falla av. Det kan vara svårt i början. Luta riggen framåt, masten åt lovart, pressa nosen åt lä med framfoten, dra till dig bakfoten.

Så snart du har fått brädan att falla av, brukar den skjuta fart och börja plana, sen kommer den inte lova nåt mer.

Sen gäller inte det här riktigt alla brädor. Vissa brädor kan man få att falla av genom att stampa rejält på brädans häck så den vrider sig runt fenan, men prova inte det förrän du har provat allt annat, det är snarare 70-litare som beter sig så.

• jakob_s

Medlem
    21 maj, 2005 vid 23:35

Det kan nog även bero på att du hälskär brädan..
    Prova stå mer centrerat, i breddled så att säga

• anonym-anvandare

Medlem
    22 maj, 2005 vid 18:04

Hej,
    om du planar med sele och stroppar så kan du ju surfa som sagt. Då har du sådan koll att du snabbt lär dig vattenstarta. Då slipper du detta problem eftersom du kan starta med fart. Satsa några gånger på att lära dig det. Det är det värt.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications